Полетите в Европа ще достигнат предковид нивото си чак през 2025 г.

Прогнозата на Eurocontrol до 2029 г. е за лек ръст с по 1.5% заради голямата несигурност

Горивата и екоизискванията вдигат цените на билетите
Горивата и екоизискванията вдигат цените на билетите
Горивата и екоизискванията вдигат цените на билетите    ©  Надежда Чипева
Горивата и екоизискванията вдигат цените на билетите    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Eurocontrol ревизира прогнозата си за развитието на авиосектора в Европа през следващите седем години до 2029 г., като прави лека корекция нагоре спрямо очакванията си от миналата есен. Въпреки това нивата от 2019 г. (11.1 млн. полета) се очаква все така да бъдат достигнати чак през 2025 г.

Основната причина за корекцията нагоре на броя на полетите през 2023 и 2024 г. е продължаващото силно търсене, солидните резервации и силни туристически потоци в Южна Европа.

Прогнозата за следващите 7 години за авиацията от тази пролет е актуализация на предишната от есента на 2022 г. От октомври насам полетите се развиват спрямо базовия сценарий, като броят им на континента се очаква да достигне 10.3 млн. и 10.9 млн. съответно през 2023 и 2024 г.

След 2025 г. ръстът на полетите се очаква да бъде средно 1.5% на година поради по-голяма несигурност в рамките на 7-годишния хоризонт. Тя идва от по-високата инфлация, натиск върху цените на петрола, екологичните изисквания, като несигурността остава висока. За 2029 г. спрямо базовия сценарий прогнозата е за 11.8 млн. полети.

Въпреки че цените на билетите не са включени в настоящия анализ, от известно време експертите прогнозират, че е дошъл краят на ерата на евтините полети, като това се усеща от месеци през търсачките за полети от самите потребители. Това беше заявено и от мениджъра на нискотарифната Ryanair Майкъл О'Лиъри през лятото на миналата година, като той прогнозира, че популярните за авиокомпанията билети от по 9.99 евро няма да са видими през следващите няколко години поради растящите цени на горивата. Друг сериозен фактор са европейските екологични изисквания към сектора.

Възстановяване с трудности

След силното лято на 2022 г. индустрията продължава да се възстановява от пандемията от COVID-19, като Китай е отново отворен от средата на януари 2023 г. Докато потоците на дълги разстояния се възстановяват добре, затварянето на руското въздушно пространство обаче се очаква да натежи върху потоците Европа-Азия.

Мрежата все още е засегната от нахлуването на Русия в Украйна, като Eurocontrol отбелязва, че базовото очакване е да няма връщане към нормалните маршрути през руското или украинското въздушно пространство до края на прогнозирания трафик до 2029 г. Освен това Eurocontrol не изключва авиокомпаниите и летищата и това лято да изпитат ограничения на капацитета поради недостиг на персонал.

Различните сегменти

Нискотарифните превозвачи остават с водеща роля във възстановяването, като през 2022 г. имат пазарен дял от 32.3%, малко зад традиционните оператори, които са с 32.4%.

След повишено търсене по време на пандемията, пазарният дял на карго сегмента се връща към дела преди COVID (4.2%) през 2022 г. Eurocontrol добавя, че той е бил силно засегнат от войната "поради ограничени операции".

От края на 2022 г. бизнес авиацията (по-малки самолети, обслужващи конкретни пътувания на лица и компании) работи под нивата от 2021 г. Пазарният й дял намалява през 2022 г. (8.6% спрямо 11.4% през 2021 г.), но все още остава значително по-висок от този през 2019 г. (6,2%).

Вътрешните полети пък вече ерозират под натиска на екоизискванията. Франция даде тон, като в края на миналата година официално забрани полети от Париж до няколко града, а алтернативата ще са жп връзките между тях. Отмяната на полети ще е поетапно, защото Брюксел изисква забраната да бъде налагана единствено в случай, че има по няколко влака на ден, които директно да обслужват подобен маршрут. Френската забрана се смята за предшественик на общоевропейска такава, като според статистиката на ЕС 17 от 20-те най-натоварени въздушни маршрута в Европа покриват разстояния, по-малки от 434 мили (почти 700 км).

Все още няма коментари
Нов коментар