Lufthansa иска да купи дял в ITA и да възроди губещата италианска авиокомпания

Германската компания се опитва да увеличи присъствието си на авиопазара в Италия
Германската компания се опитва да увеличи присъствието си на авиопазара в Италия
Германската компания се опитва да увеличи присъствието си на авиопазара в Италия    ©  Reuters
Германската компания се опитва да увеличи присъствието си на авиопазара в Италия    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Германският превозвач Lufthansa обяви, че е предложил да купи миноритарен дял в ITA Airways, залагайки на съживяването на губещия наследник на италианската Alitalia и разширяването на дейността им в Европа. Lufthansa заяви, че Италия е най-важният пазар извън местния й пазар и САЩ, отбелязвайки важността ѝ като бизнес и туристическа дестинация. От компанията не пожелаха да разкрият нито размера, нито предложената цена за дела, съобщава Reuters.

Офертата на Lufthansa е за 40% в компанията, съобщават два източника, близки до разговорите. Един от източниците твърди, че италианската авиокомпания се оценява на 200 - 300 млн. евро. Решението на германския превозвач идва в момент, в който авиокомпаниите в Европа се борят да се възстановят финансово след продължилата две години пандемия от ковид-19 и когато старите превозвачи търсят консолидация, за да се конкурират с нискотарифните авиокомпании.

Високата инфлация в Европа породи опасения за намаляване на търсенето на пътувания в момент, в който превозвачите също се борят с по-високите разходи за заплати, гориво и други производствени фактори.

От Министерството на икономиката на Италия обявиха, че Lufthansa е единственият участник в търга. Те ще разгледат офертата на германската авиокомпания и ще решат дали да я одобрят. Съгласно условията за провеждане на търга Lufthansa трябва да гарантира, че ще развие главните центрове на Италия и ще осигури на ITA достъп до стратегически пазари, както и ще увеличи броя на маршрутите на дълги разстояния.

Новото дясно правителство в Рим прие през декември решение за продажба на миноритарен дял чрез увеличение на капитала, за да се ускори пълната приватизация на ITA. Lufthansa е собственик и на превозвачите Swiss, Austrian Airlines и Brussels Airlines.

"Планът е да се договорим за първоначално придобиване на миноритарен дял, както и да изберем опции за закупуване на останалите акции на по-късен момент", се казва в изявление на Lufthansa. Авиокомпанията се надява да подпише меморандум за разбирателство с италианското министерство на икономиката и да премине към ексклузивни преговори.

Два източника заявиха по-рано, че акционерите на ITA ще се съберат, за да дадат зелена светлина на увеличението на капитала. Това трябва да се случи, след като италианското министерство на финансите подпише меморандума с Lufthansa - процес, който Италия се стреми да финализира бързо.

През 2021 г. ITA отчете загуба 170 млн. евро и анализаторите смятат, че обединението с по-стабилен конкурент е единствената възможност за авиокомпанията, която се смята за неспособна да оцелее самостоятелно на национално и световно ниво.

Lufhansa се превърна във фаворит за придобиването на дял от ITA, след като Италия не успя да се споразумее нито с американския фонд Certares, нито с Air France KLM или Delta. Представители на Air France потвърдиха, че няма да изпращат оферта.

Културна икона

Alitalia се смяташе за национална икона в Италия и няколко последователни правителства похарчиха около 10 млрд. евро, за да я поддържат работеща през последните 14 години въпреки големите загуби и слабото управление. От държавата вече са обещали да осигурят над 1 млрд. евро за ITA, а по силата на споразумение с Европейския съюз може да предостави още 250 млн. евро тази година.

Анализатори смятат, че може да мине доста време, преди Lufthansa да успее да промени ситуацията в затъналата италианска авиокомпания.

"Придобиването на ITA е една от най-рисковите сделки в европейската авиация: авиокомпанията е постоянно на загуба напоследък", твърди анализаторът на Bernstein Алекс Ървинг. "Ако не друго, ситуацията става още по-предизвикателна, особено на къси разстояния, тъй като Ryanair и Wizz Air добавиха толкова работен капацитет в Италия, колкото реално са способни да предложат", добавя Ървинг.

Все още няма коментари
Нов коментар