Брюксел заменя късите полети с високоскоростни влакове

Целта е до 2050 г. CO2 емисиите от сектор транспорт да бъдат намалени с 90%

В България жп транспортът е в окаяно състояние и трудно ще се промени толкова бързо
В България жп транспортът е в окаяно състояние и трудно ще се промени толкова бързо
В България жп транспортът е в окаяно състояние и трудно ще се промени толкова бързо    ©  Надежда Чипева
В България жп транспортът е в окаяно състояние и трудно ще се промени толкова бързо    ©  Надежда Чипева

Пътническите влакове да пътуват със 160 км/ч или по-бързо до 2040 г., така че да се създават конкурентни високоскоростни железопътни връзки в целия съюз. Така времето за пътуване между Копенхаген и Хамбург ще стане 2.5 часа вместо необходимите сега 4.5 часа.

Това е част от плана на Европейската комисия за по-добра свързаност и пренасочване на повече пътници и товари към железопътния транспорт като мярка за постигане на целите на Зелената сделка и намаляване на емисиите с 90% до 2050 г.

Към момента само 7% от международния пътнически трафик в ЕС е с влакове, като секторът среща редица трудности на национално ниво и има силна конкуренция от нискотарифните полети. Показателно е, че трансграничните нощни влакове са намалели с две трети през последните 20 години.

В същото време жп транспортът остава един от най-екологичните - с принос едва 1% към въглеродните емисии от сектора.

"Предлагаме по-високи стандарти за европейската транспортна мрежа (TENT-T), засилване на високоскоростната железопътна линия и вграждане на мултимодалността, както и нов коридор север - юг в Източна Европа", сподели комисарят по транспорта Адина Валеан.

Планът за действие включва още синхронизиране на националните законодателства, завършване (най-късно до 2050 г.) и модернизиране на европейските транспортни коридори (намаляване на разходите за използване на жп мрежата), удвояване на високоскоростния железопътен трафик до 2030 г. и утрояването му до 2050 г. (чрез засилване на нощните влакове), цифровизация на транспортната инфраструктура (включително чрез приложения за мобилност, позволявайки на пътниците да намерят най-добрите билети на най-атрактивната цена, както и улесняване на връзките между летища и пристанища и възможността пътниците да чекират багажа си автоматично от влак на самолет).

Чрез подобни инвестиции в ТЕН-Т мрежата от няколко месеца работи отново и нощният влак между Виена и Брюксел, за който са необходими 8 часа, както и линията Париж - Виена и др.

Комисията ще подкрепи чрез европейско финансиране стартирането на поне 15 трансгранични проекта за високоскоростни връзки (нови или съществуващи такива). По информация на "Блумбърг" ЕИБ също ще предостави 8.7 млрд. евро на компаниите за закупуване на нови вагони и свързано с тях оборудване.

Междувременно група зелени депутати от комисията по транспорт в ЕП настояват пред вицепредседателя на ЕК Франс Тимерманс финансирането за пътни и авиационни мрежи да бъде сведено до "минимум" в сравнение с други видове транспорт, както и включване на велосипедните маршрути в коридорите на TEN-T. Предстоящите CO2 квоти за авиацията, част от зеления преход, са също стъпка в тази посока.

Европейските транспортни коридори свързват 424 големи града с пристанища, летища и железопътни терминали. "Препоръчваме специална рамка за устойчива градска мобилност - която да ръководи по-бързия преход към безопасна, достъпна, приобщаваща, интелигентна градска мобилност с нулеви емисии", допълни още комисарят по транспорта Адина Валеан.