🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бизнесът и фискът може да намерят общ език

Сега е моментът Министерството на финансите и НАП да покажат доколко са склонни на равнопоставен диалог с данъкоплатците

Shutterstock
Shutterstock
Shutterstock    ©  Shutterstock
Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Въпреки че поредните изборите останаха в историята, управляващите ще трябва да продължават да се стараят за нуждите и желанията на своите гласоподаватели , като наред са данъкоплатците.

Във времето за съставяне на държавен бюджет за 2012 г. е също моментът в годината, когато държавната администрация, в лицето на Министерството на финансите и на Националната агенция за приходите, има възможност да покаже доколко е склонна на общуване с най-влиятелния гласоподавател - бизнеса.

бизнесът първи подаде ръка за диалог

Работодателските организации, търговските камари и асоциации вече отправиха своята покана за такъв диалог към двете ведомства, които управляват фискалните дела на държавата. Те са пряко загрижени за състоянието на данъчната среда в България. В края на лятото те инициираха кампания за партньорство между правителството и бизнеса и направиха конкретни предложения за подобряване на съществуващите данъчни политики и административни практики.

Мнозинството от тях са били предмет на обществена дискусия, включително на страниците на предшествениците на това издание. За това бих се спрял само на две от тях. Първо трябва да се приложи утвърдената практика по пример на други европейски държави и да се даде възможност на данъкоплатците да получават от органите по приходите т.нар. обвързващи мнения.

Те представляват становища от компетентен орган по конкретни данъчни въпроси, които произтичат например от неясноти в законодателството. Обвързващите мнения могат да служат като неоспорими доказателства при данъчни ревизии и по този начин тълкувателните проблеми например,  вместо да бавят бизнеса излишно, могат да бъдат решени бързо с едно такова становище.

Второто предложение е въвеждането на стимул за доброволно признаване на грешки пред администрацията. Прилагането им ще бъде ярка демонстрация на положително развитие на администрирането на фискалната политика в България.

неяснотата отблъсква желанието за инвестиране

Вече стана ясно, че единствено ниските данъчни ставки на данък печалба и данъка върху доходите на физическите лица не са достатъчно основание да се смята, че България е привлекателна за инвеститорите. Те обръщат еднакво внимание и на други важни фактори.

Такива са например последователността на органите по приходите при прилагане на законодателството и предоставяне на ясни и обвързващи администрацията становища в тази насока, времетраенето на административните процедури, начините на извършване на данъчни ревизии/проверки, на

разрешаване на спорове и налагане на санкции.

Основното затруднение, пред което частният бизнес се изправя в наши дни е, че не може да прогнозира общата данъчна тежест и, че понася несъразмерно високи разходи за спазването на законите при спорни данъчни въпроси.

Този проблем е достатъчно съществен и сериозен и би разколебал инвестиционните намерения на всяка сериозна компания, която първоначално е била привлечена от ниската данъчна ставка на данък печалба в България. Същевременно, в други източноевропейски държави, които прилагат по-високи данъчни ставки, такъв баланс е постигнат и е налице достатъчна степен на предвидимост при прилагането на фискалните норми.

ефектите на предложенията от фирмите

Представителите на частния сектор направиха пред Министерството на финансите няколко конкретни предложения, свързани с прилагането на определени данъчни политики и административни практики, което би довело до атрактивност на фискалната политика на България.

Добрата новина е, че на този етап екипът на Министерството на финансите демонстрира положителна нагласа и желание за диалог. Резултатите от добро сработване на двете страни очевидно ще увеличи атрактивността на България  като добро място за развиване на бизнес, дори и в период с глобална финансова криза.

топката е в полето на държавата

Това начало е обнадеждаващо. Все пак през следващите няколко седмици, (в които правителството ще обсъжда законопроекта за държавния бюджет за 2012 г. и предложенията на Министерството на финансите за изменения и допълнения на данъчните закони, които вече са оповестени на интернет страницата на министерството), държавата следва да покаже и докаже, дали е способна да води равнопоставен диалог с данъкоплатците, когато последните предлагат взаимоизгодни решения.

- В България липсва възможност данъкоплатците да получават обвързващи мнения от органите по приходите

Попитай администрацията

В България все още не е въведена процедура, позволяваща на данъкоплатците да получават от органите по приходите обвързващи мнения/становища по конкретни данъчни въпроси в области, които не са изяснени законово или на практика.

Положителни ефекти от обвързващите мнения

Безспорно наличието на такава ще осигури необходимата за бизнеса степен на предвидимост по отношение на данъчното облагане. Нещо повече, подобна процедура ще доведе до намаляване на разходите за спазване на законодателството, които бизнесът понася в момента, както и до намаляване на броя на административните спорове и съдебните дела по данъчни въпроси. Техният брой в момента е твърде висок и основна "заслуга" за това има данъчната администрация.

Кой как е въвел тези процедури в Европа

Според изследване на "Ърнст & Янг България" подобни процедури съществуват в повечето държави - членки на Европейския съюз (изключение освен България са само Гърция, Ирландия и Словакия, а Литва ще въведе такава практика от 1 януари 2012 г.). В повечето юрисдикции компетентен орган да издава подобни обвързващи становища са националните органи по приходите или Министерството на финансите на съответната държава.

В Унгария такива функции се осъществяват от Министерството на националната икономика, а в Белгия дори е създаден независим орган (Service des Decisions Anticipees en matiere fiscale), който разглежда и се произнася по молби на данъкоплатци за издаване на обвързващи становища по прилагането на данъчното законодателство и практики.

Италианският пример

В Италия дори търговските обединения и бизнес камарите, представители на местните и чуждестранните предприемачи, са оправомощени от името на своите членове да отправят въпроси и да получават обвързващи отговори.

Подобна статистика многозначително показва, че такъв механизъм за осигуряване на предвидимост на данъчното облагане е приемлив за органите на фиска в страните – членки на ЕС, а наред с това е широко използван от данъкоплатците там като механизъм за осигуряване на предвидимост на данъчното облагане.

Доброволно признаване на грешки

Липсва стимул лицата сами да уведомяват органите по приходите

Липсата на адекватен стимул за данъчно задължените лица, които доброволно уведомяват органите по приходите за допуснати от тях грешки и/или пропуски в данъчните им декларации за предходни години, възпира бизнеса от доброволното подаване на уведомления за подобни несъответствия. Забелязаните грешки/пропуски могат и да не бъдат открити при последващи данъчни проверки/ревизии от страна на органите по приходите, което би довело до несъбиране на данъчни вземания, произтичащи от подобни грешки/пропуски.

Въвеждането на такъв механизъм ще увеличи събираемостта на данъците

Въвеждането на механизъм за доброволно оповестяване би поощрило и мотивирало данъкоплатците да уведомяват органите по приходите за откритите грешки и пропуски в минали периоди, значително би увеличило събираемостта от неплатени данъци, а също така би ускорило процеса по събирането им. Подобни механизми за доброволно оповестяване се прилагат в много от държавите - членки на ЕС (включително в повечето от новоприетите държави членки).

Кой е Юлиан Михов

Юлиян Михов е старши данъчен мениджър в консултантската компания "Ърнст и Янг".  

Има значителен опит в международното данъчно структуриране на чужди инвестиции в България, данъчно третиране на сделки, бизнес имиграция, корпоративно, търговско и спортно право. "Ърнст и Янг" е световен лидер в областта на одита, данъчните и финансовите консултации и сделки. Компанията присъства на българския пазар от 1992 г.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gt avatar :-P
    гт

    Може...

    Но е 18+

    :-)

    Нередност?
Нов коментар