Модерни маратонци
Над 200 студентски отбора от цяла Европа в състезание за най-икономичната кола
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
От няколко години в халетата на транспортния факултет на Техническият университет в София студенти и преподаватели скоростно скъсяват дистанцията между образование и бизнес. Сред куп чаркове и инструменти и след безброй часове над скиците се раждат возилата на бъдещето... или поне техните първообрази. Макар и все още не много практични, те са леки и свръхпестеливи. Но най-важното е, че създават усещане у младите инженери, че годините в университета не са загуба на време, а истински трамплин към кариера в автомобилната индустрия.
Интересът към извънкласната практика се разпалва от Shell Eco-Marathon - международното състезание за най-икономичен автомобил, изработен от студенти, който едноименната петролна компания организира всяка година. Целта е прототипът да измине максимално разстояние с минимум гориво или електричество, т.е. с по-малко вредни емисии. Рекордите вече се измерват в хиляди километри с литър бензин, така че предизвикателството става все по-голямо.
През 2008 г. десетина ентусиасти от Техническия университет в София за първи път се включиха в конкурса с един малък син хибрид. С всяко следващо участие екипът се разраства и става все по-добър. Така през 2011 г. достига четвърто място в категорията на градските автомобили сред около 200 отбора от цяла Европа. Междувременно към инициативата се присъединява и Техническият университет във Варна, чийто отбор се състезава с икономичен бензинов модел.
Надалеч, но с малко
Тази година софийският отбор за първи път ще заложи на електромобил със зареждане от градската електрическа мрежа (plug-in). Возилото ще е с капковидна форма за по-добра аеродинамичност, разказва капитанът на отбора Благой Бурдин, докато ни развежда из производственото хале в Студентски град. Паркирани една до друга са колите от предишни състезания, а над всички на специален стенд стои рамката на новия електромобил. В момента се чакат всички компоненти, които студентите не могат да изработят сами и са поръчани на фирми. Работата по сглобяване и тестване на електромобила ще става все по-напрегната защото състезанието наближава – то ще е в Ротердам от 15 до 21 май.
Трасето с дължина 16 км в холандския град е конструирано с няколко остри завоя, които да поставят на изпитание не само шофьорските умения на пилота, но и способността на колата да запази нисък разход при рязко забавяне и ускорение. Независимо че много от европейските конкуренти имат по-голям опит и в някои случаи повече средства, това невинаги е решаващо. "Физиката е една и съща за всички", казва Бурдин и посочва различни начини за подобряване на икономичността на колата. По план возилото плюс пилота ще тежат около 100-120 килограма. Затова всичко възможно се олекотява до минимализъм. Например електродвигателят се побира в човешка длан, а като мощност може да се сравни с прахосмукачка. Захранващите кабели ще бъдат с позлатени куплунзи за намаляване на електрическото съпротивление и по-дълъг пробег.
Бурдин, който е докторант в катедра "Двигатели, автомобилна техника и транспорт", признава, че на практика работата на целия автомобил се балансира "на косъм". Затова често в истинското състезание колите спират заради повреди още преди да им свърши горивото. Но е факт, че резултатите понякога са изумителни. Капитанът на младежкия тим разказва за автомобил от друг университет, който със 7 грама пропан-бутан е изминал 19 км при средна скорост 30 км/ч. "Ако запалите запалка, ще харчи повече", твърди Бурдин.
С летящ старт
Заедно с интересни преживявания в различни държави "екомаратонците" придобиват и безценен професионален опит. "Много чистота има в това състезание, защото хората не лъжат. Духът е друг и студентите се научиха да работят в екип. Липсваше им практика", смята доц. Борислав Трайков от транспортния факултет на Техническият университет в София, който подпомага подготовката на отбора. Той разказва за солидарността със съперниците. В предишно участие с момчетата помагали на тим от друга държава, чийто автомобил се запалил. "Стояхме до късно през нощта, за да им помогнем с електрониката и да им намерим части, за да могат все пак да се състезават", спомня си преподавателят.
Като че ли увереността в собствените сили е най-ценната придобивка. Много от младежите започват работа с летящ старт в автоиндустрията. "Наши студенти спечелиха конкурса за джанти на Brabus. В момента компанията ползва техни проекти", разказва Трайков. Негови студенти работят в компании като Porsche, Skoda, Тoyota и българската "Литекс моторс", която отскоро произвежда коли от китайската марка Great Wall.
Благой Бурдин ни оставя с доцента, защото също е преподавател и има занятия с по-младите си колеги. Питам Трайков има ли България бъдеще в развитието на високи технологии в транспорта, а той отговаря: "Младите българи са много умни хора. Има ли условия, много неща могат да се развият. Иновациите не се случват за ден." И е прав – на студентския отбор му трябват четири години участия в екомаратона, за да достигне четвъртото място (изпреварва германския тим!). Страстта към новаторските возила сигурно е вродена, но опитите за развойна дейност в страната понякога изглеждат мъчителни. Затова малко подкрепа никога не е излишна.
7 коментара
Защо бе мамка му, ние сме една от най интелигентните нации, а държавата ни е в това окаяно състояние...
Браво на студентите , похвално е ,че има такива състезания :)
До коментар [#1] от "BGman1":
За мен това е необясним факт! Но пък друг неоспорим факт е, че младите ни надежди не се застояват в България... защото ние няма как да им предложим адекватно заплащане!
Хубаво е , че се организират подобни мероприятия- ще са от полза на развитието в дадената област и на младите ни кадри.
До коментар [#1] от "BGman1":
Това с класацията по интелигентност е голяма безмислица. Какви са критериите за да се нарече една нация по-интелигентна от друга? И ако има такива все пак, дали не става дума за потенциал? Имаме много интелигентни хора, които не могат да използват интелигентността си. И нацията също не може да се възползва от нереализираната потенциална интелигентност
"Негови студенти работят в компании като Porsche, Skoda, Тoyota и българската "Литекс моторс", която отскоро произвежда коли от китайската марка Great Wall."
Хубаво е, че и в нашата "Литекс моторс" има такива таланти - браво!
До коментар [#4] от "nina_lig":
Да, наистина е чудесно и аз смятам, че ще бъдат от полза за младите хора.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.