🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Модерни маратонци

Над 200 студентски отбора от цяла Европа в състезание за най-икономичната кола

... а така изглежда рамката, върху която ще бъдат монтирани двигателя и задвижването
... а така изглежда рамката, върху която ще бъдат монтирани двигателя и задвижването
... а така изглежда рамката, върху която ще бъдат монтирани двигателя и задвижването    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
... а така изглежда рамката, върху която ще бъдат монтирани двигателя и задвижването    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От няколко години в халетата на транспортния факултет на Техническият университет в София студенти и преподаватели скоростно скъсяват дистанцията между образование и бизнес. Сред куп чаркове и инструменти и след безброй часове над скиците се раждат возилата на бъдещето... или поне техните първообрази. Макар и все още не много практични, те са леки и свръхпестеливи. Но най-важното е, че създават усещане у младите инженери, че годините в университета не са загуба на време, а истински трамплин към кариера в автомобилната индустрия.

Интересът към извънкласната практика се разпалва от Shell Eco-Marathon - международното състезание за най-икономичен автомобил, изработен от студенти, който едноименната петролна компания организира всяка година. Целта е прототипът да измине максимално разстояние с минимум гориво или електричество, т.е. с по-малко вредни емисии. Рекордите вече се измерват в хиляди километри с литър бензин, така че предизвикателството става все по-голямо.

През 2008 г. десетина ентусиасти от Техническия университет в София за първи път се включиха в конкурса с един малък син хибрид. С всяко следващо участие екипът се разраства и става все по-добър. Така през 2011 г. достига четвърто място в категорията на градските автомобили сред около 200 отбора от цяла Европа. Междувременно към инициативата се присъединява и Техническият университет във Варна, чийто отбор се състезава с икономичен бензинов модел.

Надалеч, но с малко

Тази година софийският отбор за първи път ще заложи на електромобил със зареждане от градската електрическа мрежа (plug-in). Возилото ще е с капковидна форма за по-добра аеродинамичност, разказва капитанът на отбора Благой Бурдин, докато ни развежда из производственото хале в Студентски град. Паркирани една до друга са колите от предишни състезания, а над всички на специален стенд стои рамката на новия електромобил. В момента се чакат всички компоненти, които студентите не могат да изработят сами и са поръчани на фирми. Работата по сглобяване и тестване на електромобила ще става все по-напрегната защото състезанието наближава – то ще е в Ротердам от 15 до 21 май.

Трасето с дължина 16 км в холандския град е конструирано с няколко остри завоя, които да поставят на изпитание не само шофьорските умения на пилота, но и способността на колата да запази нисък разход при рязко забавяне и ускорение. Независимо че много от европейските конкуренти имат по-голям опит и в някои случаи повече средства, това невинаги е решаващо. "Физиката е една и съща за всички", казва Бурдин и посочва различни начини за подобряване на икономичността на колата. По план возилото плюс пилота ще тежат около 100-120 килограма. Затова всичко възможно се олекотява до минимализъм. Например електродвигателят се побира в човешка длан, а като мощност може да се сравни с прахосмукачка. Захранващите кабели ще бъдат с позлатени куплунзи за намаляване на електрическото съпротивление и по-дълъг пробег.

Бурдин, който е докторант в катедра "Двигатели, автомобилна техника и транспорт", признава, че на практика работата на целия автомобил се балансира "на косъм". Затова често в истинското състезание колите спират заради повреди още преди да им свърши горивото. Но е факт, че резултатите понякога са изумителни. Капитанът на младежкия тим разказва за автомобил от друг университет, който със 7 грама пропан-бутан е изминал 19 км при средна скорост 30 км/ч. "Ако запалите запалка, ще харчи повече", твърди Бурдин.

С летящ старт

Заедно с интересни преживявания в различни държави "екомаратонците" придобиват и безценен професионален опит. "Много чистота има в това състезание, защото хората не лъжат. Духът е друг и студентите се научиха да работят в екип. Липсваше им практика", смята доц. Борислав Трайков от транспортния факултет на Техническият университет в София, който подпомага подготовката на отбора. Той разказва за солидарността със съперниците. В предишно участие с момчетата помагали на тим от друга държава, чийто автомобил се запалил. "Стояхме до късно през нощта, за да им помогнем с електрониката и да им намерим части, за да могат все пак да се състезават", спомня си преподавателят.

Като че ли увереността в собствените сили е най-ценната придобивка. Много от младежите започват работа с летящ старт в автоиндустрията. "Наши студенти спечелиха конкурса за джанти на Brabus. В момента компанията ползва техни проекти", разказва Трайков. Негови студенти работят в компании като Porsche, Skoda, Тoyota и българската "Литекс моторс", която отскоро произвежда коли от китайската марка Great Wall.

Благой Бурдин ни оставя с доцента, защото също е преподавател и има занятия с по-младите си колеги. Питам Трайков има ли България бъдеще в развитието на високи технологии в транспорта, а той отговаря: "Младите българи са много умни хора. Има ли условия, много неща могат да се развият. Иновациите не се случват за ден." И е прав – на студентския отбор му трябват четири години участия в екомаратона, за да достигне четвъртото място (изпреварва германския тим!). Страстта към новаторските возила сигурно е вродена, но опитите за развойна дейност в страната понякога изглеждат мъчителни. Затова малко подкрепа никога не е излишна.

Вятърният изследовател

В началото на 2011 г. двама германци прекосяват Австралия с кола, задвижвана от вятъра. За 18 дни с купето на Wind Explorer те навъртат над 5000 километра, като половината път е изминат изцяло благодарение на вятърната енергия. Пътешествениците разчитали на литиево-йонни батерии, които се зареждали през нощта чрез преносим вятърен генератор. Крило от парапланер дърпало "вятърния изследовател", когато условията били подходящи. Wind Explorer тежи около 200 кг с батериите, шасито е от въглеродни нишки, а гумите са подобни на велосипедните. Колата може да развие над 90 км/ч.
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bigman avatar :-(
    BGman1
    • + 8

    Защо бе мамка му, ние сме една от най интелигентните нации, а държавата ни е в това окаяно състояние...

    Нередност?
  • 2
    stanislav_vu avatar :-|
    stanislav
    • + 2

    Браво на студентите , похвално е ,че има такива състезания :)

    Нередност?
  • 3
    koko_taysana avatar :-|
    koko_taysana

    До коментар [#1] от "BGman1":

    За мен това е необясним факт! Но пък друг неоспорим факт е, че младите ни надежди не се застояват в България... защото ние няма как да им предложим адекватно заплащане!

    Нередност?
  • 4
    nina_lig avatar :-|
    nina_lig

    Хубаво е , че се организират подобни мероприятия- ще са от полза на развитието в дадената област и на младите ни кадри.

    Нередност?
  • 5
    gope avatar :-|
    Gopeто

    До коментар [#1] от "BGman1":

    Това с класацията по интелигентност е голяма безмислица. Какви са критериите за да се нарече една нация по-интелигентна от друга? И ако има такива все пак, дали не става дума за потенциал? Имаме много интелигентни хора, които не могат да използват интелигентността си. И нацията също не може да се възползва от нереализираната потенциална интелигентност

    Нередност?
  • 6
    robbie_williams avatar :-|
    robbie_williams
    • + 2

    "Негови студенти работят в компании като Porsche, Skoda, Тoyota и българската "Литекс моторс", която отскоро произвежда коли от китайската марка Great Wall."

    Хубаво е, че и в нашата "Литекс моторс" има такива таланти - браво!

    Нередност?
  • 7
    mima2 avatar :-|
    Горгона Медуза

    До коментар [#4] от "nina_lig":

    Да, наистина е чудесно и аз смятам, че ще бъдат от полза за младите хора.

    Нередност?
Нов коментар