🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Токов удар

Няколко конкурентни автопроиводители се обединиха около стандарт за зареждането на електромобилите

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Всеки, който е пътувал по различните континенти, със сигурност е имал проблем с електрическите контакти. Затова, когато човек тръгне на път, почти задължително трябва да си намери адаптор за съответния стандарт. Горе-долу такава е ситуацията с електромобилите в момента. За да получат подкрепата на масовите потребители, производителите им трябва да изчистят някои фундаментални проблеми, свързани с презареждането. Сходна е ситуацията с накрайниците на зарядните устройства, към които се връзват електрическите автомобили. Подобни затруднения при традиционните коли с двигатели с вътрешно горене няма. Това е все едно да отидете на бензиностанция и пистолетът на бензиноколонката да не може да влезе в дупката на резервоара.

За не се изпада в такава абсурдна ситуация, осем от водещите автомобилни производители на САЩ и Германия приеха единна система за зареждане на електрическите коли. Тя трябва да намали объркването на потребителите и постепенно да отвори вратите за налагането на единни технически стандарти. Новата комбинирана система носи сложното означение DC Fast Charging with a Combined Charging System (условно CCS). Компаниите, които застават зад новия стандарт, са Audi, Chrysler, Daimler, Ford, General Motors, Porsche и Volkswagen. Това означава, че всички бъдещи електрически модели на тези концерни ще бъдат съвместими с новата система. Първите коли за масовия пазар, които ще могат да използват това зарядно, се очаква да бъдат пуснати в продажба през 2013 г.

AC/DC по жицата

Едно от нещата, които обединява въпросните производители около новото устройство, е неговата мултифункционалност. То комбинира четири режима в едно. CCS може да позволи нормално или бързо трифазово зареждане с променлив ток (AC), зареждане в домашни условия с прав ток (DC) или суперскоростно такова пак с прав ток от публични електроколонки.

Интерес представлява последната опция. Тя позволява възстановяване на заряда в изтощена батерия за период между 15 и 20 минути. По този начин колата ще може да измине още около 75 километра. Друго предимство на CCS е повишената ефективност. Това е важно, защото непостоянният заряд може да увреди батерията на колата или да не успее да я зареди напълно. Подобни проблеми са наблюдавани например при спортния електромобил Tesla Roadster. Няколко собственици на този модел електрическа кола са подали оплаквания, че батериите им са напълно изтощени, независимо че са били оставени да се зареждат през нощта. След проверка се оказва, че електроразпределителната мрежа на техните домове не подава ток с достатъчно висок волтаж.

Стандартни предимства

Новата система получава подкрепа не само от самите производители, но и от едни от най-големите браншови организации в Европа и САЩ. CCS е одобрена от Американското общество на автомобилните инженери (SAE), а Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) задължава своите членове да я интегрират във всички електрически коли на Стария континент до 2017 г. Така системата ще улесни максимално потребителите, защото, когато тръгнат на път, няма да им се налага да мислят какъв накрайник за зарядното да вземат със себе си, каквато е ситуацията в момента при мобилните устройства.

Освен това се очаква CCS да стимулира развитието на инфраструктурата, необходима за презареждането на електромобилите. Универсалният стандарт ще улесни изграждането на зарядни станции и няма да натоварва технически и финансово техните собственици. Така бъдещите притежатели на автомобилни енергостанции няма да си блъскат главата какъв тип накрайници и колонки да сложат. На това се надяват и осемте автомобилни концерна, които разчитат електрическите коли да станат по-атрактивни за потребителите.

"Стандартизацията ще подобри приемането на електромобилите сред потребителите, защото ще позволи да се свали цената", каза за "Капитал" Никола Газдов, председател на Българската фотоволтаична асоциация и управляващ директор на "Ренърджи" ООД, която продава зарядни устройства за електромобили.

Една от причините големите концерни да застанат зад това устройство е, че те ще го използват като предимство пред своите конкуренти, допълва още той.

Най-засегнати ще бъдат основно производителите от Азия, които за момента не са включени в инициативата. Те най-вероятно ще бъдат и най-големите противници на този стандарт, коментира още Газдов.

Късо съединение на пазара

Въпреки че електромобилите имат много предимства, те страдат заради липсата на стандарти, високата им цена и слабо развитата инфраструктура. Тези фактори ограничават продажбите независимо от опитите на компаниите и някои правителства да ги наложат като масов продукт. Въпреки че 2011 г. беше обявена за Годината на електромобила в Европа, това не помогна да се продадат повече превозни средства. В западната част на континента те успяха да се преборят за миниатюрния пазарен дял от 0.09% за изминалата година, показват данните на Automotive Industry Data. Става дума за... 11 563 електрически коли. Във Франция са продадени 2630 автомобила, в Германия - 2154.

Най-продаван се оказва моделът на Mitsubishi MiEV, следван от френските електрически варианти на Peugeot и Citroen. В някои държави дори изграждането на инфраструктура не помогна да се стимулират продажбите. Португалия например инсталира 1300 зарядни станции в 25 града и осигурява държавна субсидия от 5000 евро от цената на всеки закупен електромобил. Резултатите обаче са плачевни – продадени са едва 200 коли, 60 от които на официални държавни лица.

Отвъд Атлантика приемът на електромобилите е противоречив. От една страна, пазарът отчита годишен ръст от 48%, което е над очакванията на специалистите. Но производителите реализират по-ниски продажби от първоначално предвидените. Поради тази причина General Motors свали от поточните си линии електрическия модел Volt през март на 2012 г.

Според Никола Газдов продажбите и развитата инфраструктура вървят ръка за ръка независимо от горчивия португалски опит. Той е на мнение, че трябва да бъдат изградени по няколко базови станции в големите градове в България като София, Варна, Бургас и Пловдив и това ще даде тласък за налагането на електромобилите в страната. Засега обаче всичко е в сферата на добрите пожелания, като само в столицата има едва около четири продадени електромобила, които в повечето случаи са закупени с кампанийна цел, допълва Газдов. В тези сметки не влизат традиционните коли, преработени в електрически.

Трънливият път, по който в момента вървят електромобилите, не означава, че те  нямат бъдеще. На традиционните коли, снабдени с двигатели с вътрешно горене, им бяха необходими десетилетия, преди да постигнат масово разпространение и високо ниво на стандартизация. На компаниите производителки пък им отнема няколко години дори само да одобрят общ стандарт за обозначенията на автоматичните скоростни кутии.

Така че налагането на подобни единни технологични изисквания е бавен процес, който обаче е задължителен за успеха на електромобилите. Приемането на стандарт за зарядните устройства обаче е първата стъпка в правилната посока.

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    v.v.v avatar :-|
    SELECT * FROM DUAL;
    • - 13
    • + 24

    Термина на български е 'постоянен' а не 'прав' ток ! Ако има 'прав' значи има и 'крив', но не е крив а 'променлив', ерго другият е 'постоянен' :)

    Нередност?
  • 2
    gmalinov avatar :-|
    gmalinov
    • - 1
    • + 25

    Производителите вървят в правилната посока и е въпрос на време (петрол) електроавтомобилите да станат масови, пожелавам им успех!

    Нередност?
  • 3
    djb95 avatar :-|
    djb95
    • - 5
    • + 3

    До коментар [#2] от "geordgeo":

    А пък тока от какво ще го произвеждаме?

    Нередност?
  • 4
    gmalinov avatar :-|
    gmalinov
    • - 1
    • + 8

    До коментар [#3] от "djb95":

    От каквото се сетиш, без петрола - слънце, вятър, газ... хората не спят, технологиите се развиват.

    Нередност?
  • 5
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov
    • - 18
    • + 3

    електромобилите са умряла работа

    Нередност?
  • 6
    nick11 avatar :-|
    Николай_1
    • - 1
    • + 5

    До коментар [#5] от "kiril petrov":

    Ако попиташ шефовете на Газпром , Роснефт или Лукойл , елктормобилите са "абсолютно умряла " работа.
    Май работата на гореспоменатите държавно-частни холдинги , ще започне да умира.
    След като , както казваш , че това е "умряла" работа , малоумници ли са собствениците на споменатите в статията автомобилострителни компании????

    Нередност?
  • 7
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov
    • - 2
    • + 1

    хитреци, които ще излапат екопарите.
    През това време цяла Италия е на метан.

    Нередност?
  • 8
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev
    • + 1

    "електроразпределителната мрежа на техните домове не подава ток с достатъчно висок волтаж."
    Изречението щеше да звучи малко по-добре ако последната дума беше напрежение.

    До коментар [#3] от "djb95":
    До коментар [#4] от "geordgeo":
    Всъщност електромобилите отчасти имат потенциала да решат един от доста сериозните проблеми относно съхранението на енергия.

    Нередност?
Нов коментар