АЕЦ "Козлодуй": Презареждане

Бъдещото гориво на българската ядрена централа зависи колкото от геополитика, толкова и от технически анализ

Решението за ядреното гориво трябва да бъде взето скоро
Решението за ядреното гориво трябва да бъде взето скоро
Решението за ядреното гориво трябва да бъде взето скоро    ©  Надежда Чипева
Решението за ядреното гориво трябва да бъде взето скоро    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Задачата с ново ядрено гориво от неруски доставчик е бавна, трудна, изисква солидни инвестиции, но е възможна.
  • Алтернативите са американската Westinghouse и френската Framatome, като фокусът засега е основно върху 5-и блок.
  • Ключовата година е 2024 г., когато трябва да започне преходното зареждане.

След 17 месеца, или през май 2024 г.,5-и блок на АЕЦ "Козлодуй" трябва да бъде зареден с ядрено гориво от американската "Уестингхаус" (Westinghouse). Ако това не се случи точно тогава, има потенциален риск този алтернативен на руската ТВЕЛ доставчик въобще да не може да работи в българската ядрена централа поне до 2030 г. Обратното пък крие други рискове, тъй като процесите по лицензирането на американското гориво вървят бавно и са нужни още много анализи, а и системите за контрол трябва да се пренастроят в сътрудничество с руснаците, което в сегашната геополитическа среда изглежда почти невъзможно.

Другият възможен алтернативен доставчик - френската "Фраматом" (Framatome), може да осигури доставки чак от 2025 г. и освен това тя ползва руски лицензи за производството на касетите с ядрено гориво. Това го прави по-лесно съвместимо с нуждите на АЕЦ "Козлодуй", но е в противоречие с взетото на 3 ноември от енергийната комисия в парламента решение за ускоряване на диверсификацията на доставките.

Самата ядрена централа има в резерв от руско гориво за едно презареждане на 5-и блок (през май 2023 г.) и за пет презареждания на 6-и блок (всяка следваща година до октомври 2027). Засега доставките от Русия продължават по утвърдения план (два пъти годишно) въпреки войната, но няма гаранция докога ще продължи така.

Така най-кратко може да се опише сагата около разнообразяването на ядреното гориво в АЕЦ "Козлодуй". Тя, разбира се, е много по-голяма и сложна, включва не само технически въпроси, но и тясно политически, като в крайна сметка всичко това има и икономически измерения за стотици милиони. А как ще се развие вероятно ще се реши още в следващите месеци.

По принцип за ядрената енергетика е не просто трудно, но дори и опасно да се говори непрофесионално. И точно това прави темата сложна и объркваща не само за обществото, но и за голяма част от политиците. По тази причина "Капитал" разговаря с експерти от сектора в търсене на отговори на някои от основните въпроси в процеса по диверсификация на горивото.

Как се зарежда с гориво АЕЦ-ът

За разлика от ТЕЦ, които могат да използват различни по вид въглища или природен газ, при ядрените централи има точно определен вид гориво, с което всяка от тях може да работи. Това, което използват румънците например, въобще не става за българската АЕЦ "Козлодуй". Разлики има не само в касетите за самото гориво, но и в урана, който се използва за тях. Макар и по-малки, разлики има дори между горивото, което използват 5 и 6 блок на българската централа. В комбинация с необходимостта от високо ниво на сигурност кръгът на потенциалните доставчици, които имат лиценз за тази работа, става изключително малък.

Освен това съответният блок не се зарежда наведнъж, а се подменят само 25% от касетите на година. Всяка такава нова зарядка има живот от четири години, което означава, че цикълът на презареждане е четиригодишен. Поради това обаче няма как изведнъж да се смени цялото гориво от един вид с друг и процесът по диверсификация също продължава 4 години (на стъпки по 25%). В този период се работи със смесено гориво и точно това усложнява операцията по линия на контрола и системите за управление.

Кой може да доставя ядрено гориво

Към момента за АЕЦ "Козлодуй" право да доставя гориво има само руската ТВЕЛ - с означение ТВСА за 5-и блок и ТВСА-12 за 6-и блок. По данни на самата централа налични на място са общо 265 касети, от които 54 са ТВСА и могат да стигнат за една презарядка през май 2023 г., когато ще е годишният планов ремонт на 5-и блок. Останалите 211 касети ТВСА-12 биха могли да осигурят пет презареждания на 6-и блок, съответно през октомври 2023, 2024, 2025, 2026 и 2027 г.

Договорът с ТВЕЛ е до 31 декември 2025 г. и по него трябва да се доставят още 252 касетки ТВСА-12 (достатъчни за 6 презареждания на 6-и блок). Има и опция за извънредни две доставки на ТВСА през 2024 и 2025 г., които обаче не са сигурни и трябва да бъдат допълнително уточнени.

Американската Westinghouse има договор с АЕЦ "Козлодуй" от януари 2021 г. за лицензиране и внедряване на алтернативен тип гориво (RWFA касети) само за 5-и блок на централата. Това е така, защото разработките са правени да работят в синхрон с касетите ТВСА по време на 4-годишния процес на презареждане. Към момента са изпълнени приблизително половината от планираните анализи, но остават по-сложните и технически от тях. Срокът за предаването им е до септември 2023 г., като само за някои има опция и до януари 2024 г.

Междувременно през февруари тази година Westinghouse е изпратила бюджетна оферта за доставка на ядрено гориво за 5-и блок за период от 10 години. Тя обаче все още не е подписана от ръководството на централата.

Френската Framatome пък е изпратила на 25 май 2022 г. официално писмо до АЕЦ "Козлодуй", в което заявява интерес да доставя ядрено гориво за 5-и и 6-и блок. Компанията е представила план за пускане на ядрено гориво тип ТВСА-Т по лиценз на ТВЕЛ, което ще се произвежда в Линген, Германия. То реално ще бъде същото като руското ТВСА-12, но тепърва трябва да бъде лицензирано за европейския пазар. Очаква се да бъде налично за България през 2025 г.

На 25 юли тази година Framatome също е изпратила необвързваща оферта за доставка на гориво до българската централа.

По сегашни цени алтернативите са 20-40% по-скъпи от руското гориво.

Какъв е проблемът с Westinghouse

Поради разликата в характеристиките на касетите се получава така, че прозорецът за влизането на американското гориво в 5-и блок е май 2024 г. Ако той бъде изпуснат и няма допълнителни доставки на ТВСА от Русия (опцията в договора с ТВЕЛ, на която в сегашната геополитическа ситуация руснаците едва ли биха се съгласили), блокът ще трябва да бъде зареден с наличните в централата касети ТВСА-12. Това обаче означава, че в него повече няма да могат да се сложат американски касети, докато Westinghouse не разработи такива, които да работят съвместно и с ТВСА-12. Срокът за подобно нещо е 4-5 години.

Дори процедурата по лицензиране на американското ядрено гориво да бъде завършена навреме и доставките да бъдат разрешени през пролетта на 2024 г., има и други важни условия, преди да се пристъпи към зареждането на 5-и блок. Едно от тях е да се настроят системите за мониторинг на горивните клетки, така че да могат да следят и руското (което ще бъде 75%), и американското (25%). За да се случи това е нужно Westinghouse да предостави съответните изходни данни на руския Курчатовски институт, който оперира съответния софтуер на системата в АЕЦ "Козлодуй". Заради санкциите на САЩ срещу Русия обаче това е практически невъзможно на този етап.

Има вариант в АЕЦ-а да се инсталира американска система за контрол на мястото на руската, но освен че ще са нужни пари и време за това, този път възниква въпросът с контрола на руските касети, чиито данни няма да са предоставени на американската система. Според експертите тук не може да се черпи опит от украинските или чешките централи, които са диверсифицирали горивото си, тъй като при първите се използват други касети, а при вторите системата за контрол не е руска.

На теория би могло да се направи едновременната замяна на всички касети в реактора, така че да няма проблем със съвместния мониторинг. На практика обаче това е невъзможно. Освен че ще се загубят стотици милиони евро от недоизползваното руско гориво, което трябва да се извади, реално няма как неотработените все още касети да се съхраняват. Те са високо радиоактивни (за разлика от новите и все още неактивирани касети), а България не разполага с такова хранилище. Сега на площадката на АЕЦ-а се съхраняват временно само напълно отработени касети.

Какъв е проблемът с Framatome

Към момента интегрирането на френското ядрено гориво в българската централа изглежда по-лесно поради факта, че то е идентично с руското и просто ще се произвежда в ЕС. Първите такива касети е планирано да се използват в чешката АЕЦ "Темелин" през 2024 г.

Заради руския лиценз обаче този доставчик може да не бъде допуснат до АЕЦ "Козлодуй", ако се приложи на практика искането на енергийната комисия в парламента (което трябва да се гласува и в пленарната зала). В него на този етап е записано, че потенциалните доставчици трябва да "гарантират пълна независимост на използваните технологии, лицензи и компоненти от доставчици и юридически лица, регистрирани в Руската федерация или чиято структура на собствеността включва юридически лица от Руската федерация".