Сътрудничеството е ключът към иновациите

Има области, в които подкрепата на Visa може да окаже положително въздействие върху настоящата ситуация, казва Красимира Райчева, мениджър на Visa за България

Сътрудничеството е ключът към иновациите
Сътрудничеството е ключът към иновациите
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Навлязохме в четвъртата вълна на коронавирусната пандемия.Как се промени секторът за разплащания през последната година? Имаше ли COVID-19 огромно отражение върху него и върху навиците на потребителите?

Пандемията от COVID-19 издигна ролята на платежната екосистема в отговор на новата ситуация. Visa се ангажира да предоставя безопасни, сигурни и надеждни решения за разплащане, които отговарят на нуждите на търговците и техните клиенти - от иницииране на по-високи безконтактни лимити в цяла Европа до изплащане на средства за извънредни случаи и подпомагане на малките и средните предприятия (МСП), за да могат да оперират онлайн.

Вследствие пандемията се наблюдава увеличаване на дигитализацията, на желанието на клиентите да пазаруват онлайн и на миграцията на търговците към дигиталното пространство. Безконтактните операции с карта или с мобилно устройство бързо се превръщат в предпочитан начин за разплащане в световен мащаб. Например в настоящата ситуация повече от 80% от трансакциите с карта Visa в Европа се извършват по този начин.

Въпреки че пълното въздействие на COVID-19 върху безконтактните разплащания в целия свят тепърва ще се оцени, има индикации, които илюстрират изменение в потребителските навици и разходи с всеки изминал ден. Oсновните моменти са както промяната в поведението на картодържателите, така и безпрецедентното навлизане на дигиталните технологии в работата, бизнеса и комуникацията. Именно технологичната и дигиталната трансформация в ежедневието променя нагласите и очакванията на хората, включително на клиентите и потребителите на финансови услуги и разплащания.

Кои са най-големите иновации в сектора, които очаквате през следващите години?

Сред водещите технологии бих откроила Интернет на нещата (IoT), защото той обхваща огромен набор от устройства. Според технологичния и иновационен доклад на Организацията на ООН за търговия и развитие (ЮНКТАД) за 2021 г. още през 2017 г. са били използвани повече свързани с интернет устройства, отколкото е населението на Земята - 8,4 милиарда.
Друга технология е изкуственият интелект, който се разпространява с бързи темпове. Ръстът по отношение на предлагането му на пазара се дължи главно на фактори като разрастване на обемите от данни, подобрената производителност и напредък в технологиите за разпознаване на изображения и глас. Що се отнася до търсенето, увеличението е в резултат от по-широкото използване на облачни приложения и услуги, повишено потребление на интелигентни виртуални асистенти и увеличаване на удовлетвореността на клиентите, както и подобряването на потребителския опит.

Финансовият и производственият сектор са сред пионерите, които са внедрили в своята дейност изкуствения интелект, Интернет на нещата, големите данни и блокчейн. Финансовите компании са използвали тези технологии, например за кредитни решения, управление на риска, предотвратяване на измами, търговия, персонализирано банкиране и автоматизация на процесите. От друга страна, производственият сектор прилага технологиите за прогнози, контрол на качеството и комбинирани работни дейности човек робот.

Какви нововъведения предвижда Visa в България?

Плановете на Visa за българския пазар не са се променили заради COVID-19, а дори напротив - разплащанията с карти безконтактно и в онлайн среда е тема, която сега е по-актуална от всякога.

Във Visa знаем, че пандемията предизвика огромни промени и трудности за мнозина. Въпреки несигурността ние работим с участниците в нашата екосистема и сме уверени, че има области, в които подкрепата на Visa може да окаже положително въздействие върху настоящата ситуация. Една от тях e подпомагането на малкия бизнес в цяла Европа да се развие в дигиталното пространство и да заработи отново. Освен това си сътрудничим с клиентите и партньорите ни, за да подобрим връзката между потребителите и търговците във физически или онлайн магазини чрез технологията ни за сигурни разплащания Visa Token Service. На местно ниво си сътрудничим с няколко компании от финтех сектора, които развиват така нареченaта softPOS технология за универсално приемане на карти и така превръщат телефона в POS терминал.

Ще продължим да работим за усъвършенстване на приемането на карти в България, преобразуването на наложения платеж в разплащане с карта при доставка, предлагането на нови продукти с партньорите ни от финансовите институции, навлизането на иновативни начини за разплащане благодарение на нашето решение за токенизация. Тази година въведохме безконтактни плащания в градския надземен транспорт в София, които скоро ще са достъпни и в метрото. Системата вече предлага и възможност за закупуване на дневен билет като от началото на септември след всяко трето валидиране на карта Visa потребителите се таксуват само с 4 лв., а не по 1,60 лева на всяко пътуване. Планираме да присъстваме повече и в сферата на приобщаването на жените в бизнеса.

Къде виждате мястото на банките след трансформацията?

Мястото на банките е да предоставят ефективни и удобни начини на разплащане, като създават благоприятни условия на клиентите да управляват своите финанси бързо, безпрепятствено и сигурно. Това става с помощта на редица ресурси, с които Visa разполага. Както вече казах, COVID-19 ускори дигитализацията. Потребителите промениха начина, по който слушат музика, гледат филми, учат и пазаруват. Беше само въпрос на време тези тенденции да повлияят и на финансовия сектор и днес все по-често наблюдаваме навлизането на услуги вследствие нуждите на клиентите. Пример за това е отвореното банкиране. Най-общо казано, то се отнася до използването на API (интерфейси за програмиране на приложения) за споделяне финансовите данни на потребителите (с тяхно съгласие) на доверени трети страни, които от своя страна създават и предлагат нови финансови продукти и услуги. Очевидно е, че в сферата на разплащанията се извършва огромна промяна. Видяхме, че пандемията предизвиква трансформация в начина, по който потребителите правят покупки - масово преминаване към безконтактни трансакции във физически магазини или дигитални разплащания. В същото време електронната търговия се превърна в предпочитан начин за пазаруване.
Нарастването на безконтактните разплащания е ключова тенденция по време на пандемията, тъй като те се превърнаха от удобство в необходимост както за потребителите, така и за търговците на дребно. Изследвания от Visa показват, че две трети (65%) от потребителите в световен мащаб биха предпочели да използват този метод толкова, колкото в момента, или дори повече. През април Visa обяви, че е обработила един милиард допълнителни безконтактни плащания, тъй като доверието в тях продължава да расте. Резултатът бе постигнат за по-малко от година, след като лимитите бяха увеличени в 29 държави в цяла Европа в отговор на COVID-19.

Освен това в много европейски държави делът на безконтактните трансакции с Visa се е увеличил с поне 20% на годишна база (декември 2019 г. - декември 2020 г.), а 15 държави са имали 40% или по-голямо увеличение на разплащанията в областта на електронната търговия (декември 2019 г. - декември 2020 г.).

Visa има програма за подкрепа на финтех компании. Това ли е начинът за ускоряване на иновациите в сектора? Има ли вече добри примери, излезли от нея?

Във Visa вярваме, че сътрудничеството е ключът към иновациите. Партнираме си с финтех компании и тяхната гъвкавост дава възможност на големите банки и търговци да предлагат на многобройните си клиенти нови услуги и продукти, така че в крайна сметка потребителят да избере "победителите".
Банките и финансовите институции от Югоизточна Европа осъзнават необходимостта от иновации и промени и активно работят в тази посока. В региона съществува много активна предприемаческа общност, интелигентни и талантливи хора, които имат идеи и създават нови бизнеси, нови решения и се нуждаят от подкрепа, за да намерят начин да ги реализират. Ето защо създадохме Прогрaмата за иновации на Visa с фонд за рисков капитал с фокус върху компании в ранна фаза Eleven Ventures. След успешното ѝ начало в България през 2018 г. я пренесохме в Гърция и Турция. През април тази година комбинирахме трите програми и ги разширихме на повече пазари, за да достигнем до по-разнообразен набор от финтех таланти в региона на Югоизточна Европа.

Един от успешните примери е Payhawk. Програмата подкрепи растежа на компанията в няколко посоки. Първо, чрез запознаване с ключови експерти от мрежата на Visa, които помогнаха за стратегическото ѝ развитие. Програмата за иновации на Visa имаше ключова роля за отварянето на офиса на Payhawk в Берлин, както и за смяната на издателя на разплащателни карти. И не на последно място, по време на програмата компанията успя да привлече инвестиции в размер от 3 милиона евро.

В момента някои от другите стартъпи започнаха или са в процес на започване на пилотни проекти с водещи банки в България и региона. Други се фокусират върху разширяване, трети си сътрудничат помежду си или търсят инвестиции.