С глава в облаците
Повечето проекти за български небостъргачи са замразени. Няколко все пак ще се строят
Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.
Единственото по-трудно нещо от строителството на небостъргач е изкарването на печалба от него. Тази максима от години се повтаря в инвестиционните среди, но глобалният възход на пазара на имоти помогна на немалко предприемачи буквално "да заровят глава в облаците" и да забравят за нея. Световната еуфория, макар и в умалени мащаби не подмина и България, като през последните години не един предприемач обяви високите си планове. За добро или зло, строежът на нито една подобна сграда така и не започна преди кризата да приземи очакванията им.
Все пак високи сгради, макар и не точно небостъргачи, започват да се строят, и то точно сега. Разликата обаче е в новата гледна точка на инвеститорите, които вече не разчитат основно на спекулативни продажби на терен с извадено разрешително за строеж, а внимателно анализират пазарната ситуация и използват ефектите на кризата, като движеща сила, която да изтласка печалбите им нагоре.
Най-близо до небето
Едно от последните попълнения в списъка на инвеститори, вперили поглед в облаците над България, е компанията, специализирана в търговия с метали, "Форт Нокс". Тя планира да изгради 140-метрова сграда на терен от 15 декара с лице към столичния булевард "Цариградско шосе" (в непосредствена близост до магазина на "Метро"). Общата разгърната застроена площ на сградата след завършването й ще бъде 80 хил. кв.м, като архитектурният проект (виж илюстрацията) е дело на световноизвестното проектантско бюро "Аткинс дизайн" в партньорство с българското студио "А и А архитекти".
"Само преди два месеца не бяхме убедени дали да започваме проекта. Колкото повече време минава обаче, толкова по-сигурни сме в неговата рентабилност", обясни изпълнителният директор на "Форт Нокс" Георги Иванов. По думите му веднага след приключването на административните процедури по изваждане на необходимите разрешителни компанията ще стартира строителството. Първата копка най-вероятно ще е в началото на следващата година.Най-високата сграда, която в момента се строи в столичния квартал "Дианабад", е на "Софарма имоти". След завършването й тя ще се издита на 80 метра над земята.
Загубени в кризата
В мъгла обаче остава бъдещето на други подобни проекти. По думите на Кирил Домусчиев, съсобственик в "Адванс пропъртис", проектът за 180-метрова кула на терена на бившия завод "Балканкар Средец" е временно стопиран, въпреки че вече са направени изкопните работи за полагане на основите на сградата. За неизвестно бъдеще е отложено и изграждането на небостъргач в Бургас, чиито доскорошен собственик беше Ваклин Стойновски.
Не е ясна и съдбата на проекта на братята Стефан и Красимир Джанкови за строителството на два небостъргача в квартал "Сердика". Първоначално техният проект беше спрян от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. След преработване на проекта получиха необходимото разрешително за изграждане на 270-метрова сграда, но въпреки това строителството й така и не е започнало.Сходна е съдбата и на един от най-обсъжданите в публичното пространство планове за строителство на висока сграда - "Ропотамо плаза", който трябва да бъде изграден в близката до центъра част на бул. "Цариградско шосе". Проектът е на крачка от получаването на разрешително за строеж, но ще започне да се изгражда след осигуряване на банково финансиране. Замразен е и планът за висока офис сграда зад централна гара. Там испанската компания "Риофиса" планираше да изгради 110-метрова кула, но вече близо две години строителство не е започнало. Обяснението е - затруднения в испанската централа.
Така кризата отряза най-високите планове на инвеститорите, но все пак малка част от проектите ще се случат.
38 коментара
От "ще" до "се" ............
Ганев да ви е на помощ.
По-трудно от строителството на небостъргач е само отрезвяването от свръхлакомията.....
Свръхлакомията е пряко свързана с последващото я във времето разширение на изхода на "дебелото черво".
То и на "Цар Борис" и "Гешов" : "започва строителството на 40-етажния небостъргач Европа Тауър...Сградата ще е висока 180 метра – с най-голямата височина в София и в страната" . Мдааа...и какво стана - вдигат шум, правят реклама и после...чушки! Опс, май небоСТИГАЧът не бил изчислен на земетръс като за 9-ка в БГ. Смешници..180 метра! Айде в първи клас...
стройте колкото можете, само не по морето и планините. Оставете поне малко природа за бъдещите поколения
Небостъргач без метро непосредствено до него е кауза пердута. Аз и в момента работя близо до Метро и трябва да кажа, че място за паркиране трудно се намира. Не се минава и ден, без някой колега да си намери колата с нарязани гуми, изкъртено огледало или ауспух, тампониран със силиконова пяна. Съответно трябва да призная, че на вид високообразовани адвокати и одитори съм ги виждал да дерат със швейцарско ножче по ламарината на коли пред офиса, които те смятат за конкуренти и се стараят да изгонят. А сега представете си при тази идилия какво ще стане, ако до нас цъфнат 2 небостъргача с по 3 хиляди работещи и 300 паркоместа? Швейцарското ножче, което до вчера е стъргало боя, ще почне гарантирано да стърга гръкляни и карантия! Гарантирано! Българи сме си, знаем си че за таралясник човек убиваме!
Гледам архитектът ме е изпреварил, но въпросът наистина е съществен: а къде по дяволите ще бъдат паркингите на тези чудовища?!
Голяма част от нашите пишман-инвеститори нямат ни най-малка представа какви сериозни технически проблеми има за решаване при строителството на високи сгради. Ще дам конкретен пример. Строителството на небостъргача, разположен на ъгъла на булевардите „Борис III” и „Гешов” започна без да е ясно откъде ще се вземат материалите, от който ще се произвежда бетона. Става дума за високоякостен бетон, който не може да се прави от случайни продукти. Този, дето играеше роля на инвеститор, искаше да излива фундамента на сградата, който е от около 15 000 кубични метра – наведнъж. Човекът хабер си няма, че затова трябва да събере няколко от най-големите производители, които да работят денонощно без прекъсване, за да може да се произведе такова количество бетон. Има и един друг момент, за който инвеститорът не беше и чувал – големите бетонови масиви имат нужда от система за охлаждане, в противен случай в тях се развива висока температура и се стига до напукване. Спирам дотук, това е само зрънце от цялата проблематика.
Та нашите крупни бизнесмен трябва да знаят, че строителството на небостъргач не става само с един куфар препрани пари или източен ДДС, трябва и акъл.
Такива мини-небостъргачи може и да не се построят въобще, но едно е сигурно: у нас продължава с ударни темпове строежът на Небостъргача на безумието - Mad Tower. Няма да има по-висок в света.
Основни строителни материали: алчност и спекула, "споявани" от бетона на късогледството. С арматура от корупция и дограма от българска черна завист. Как ще лъшти на слънцето само... :)
Тук кризата няма да удари въобще. За наличието на гореспоменатите "строителни материали" не трябва да берем грижа: у нас такива се произвеждат в изобилие, даже имаме и за износ, а качеството е превъзходно. Даже и строителите няма да пестят от материала. Напротив. За да е по-здрав строежа, ще се влага с 30% повече от разчетите.
К'ви бъдещи поколения, к'ви 5 лв.!?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.