🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Логистичната база на DSV в София е продадена за над 18 млн. лв. И наета обратно

Купувач е базираната в Чехия CTP, а доходността е около 8%

Логистичната база на DSV Road Ltd в НПЗ Искър-Север до летището е построена през 2005 г. и се намира върху терен от 45.7 дка
Логистичната база на DSV Road Ltd в НПЗ Искър-Север до летището е построена през 2005 г. и се намира върху терен от 45.7 дка
Логистичната база на DSV Road Ltd в НПЗ Искър-Север до летището е построена през 2005 г. и се намира върху терен от 45.7 дка    ©  Цветелина Белутова
Логистичната база на DSV Road Ltd в НПЗ Искър-Север до летището е построена през 2005 г. и се намира върху терен от 45.7 дка    ©  Цветелина Белутова
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Нидерландската компания CTP купи логистичната база на датската компания DSV Road в София в сделка с обратно наемане. DSV Panalpina - компанията майка на българското дружество, е една от най-големите транспортно-логистични компании в световен мащаб. CTP, чиято централа е в Чехия, е най-големият собственик и оператор на индустриално-логистични паркове в Централна и Източна Европа. Сделката е договорена на централно ниво. По оценка на C&W Forton тя е най-значимата в сектора на индустриалните имоти в България за последната четвърт на 2020 г.

Сделка за 45 дка

През декември CTP през дружество си "СиТиПарк Делта" купува за 18.5 млн. лева логистичната база на DSV, по информация от имотния регистър. Базата се състои от основна сграда с площ 10.7 дка и четири помощни постройки с площ общо 1 дка върху парцел от 45.663 дка в НПЗ "Искър-Север". Едновременно е подписан и договор за наем между "ДСВ Роуд" и "СиТиПарк Делта", с деклариран материален интерес от 15.94 млн. лева. По неофициална информация той е над 10-годишен.

Изчислена на базата на публичните данни доходността при сделката е 7.9%. Това почти съвпада с нивата от 8-8.25%, около които се движи доходността при сделки с първокласни логистични площи в София, според доклада на C&W Forton за последното тримесечие на 2020 г.

"DSV са наш дългогодишен клиент в много страни, в които работим, и беше логична стъпка да им предоставим тази услуга и в България. Това е стандартен интерес от компания, професионалист в развитието на недвижими имоти, към компания, за която това не е същински бизнес", коментира Владимир Гюрджиев, мениджър за страната на CTP. Известно е, че при компанията, представлявана от него, около 70% от новия бизнес идва от съществуващи клиенти, които са над 500.

CTP влезе на българския пазар през август 2019 г. с амбициозния план до края на 2021 г. да изгради 100 хил. кв.м индустриално-логистични площи в София. През октомври 2020 г. придоби близо 175 дка в местността Голямата локва в кв. "Враждебна" за 15.5 млн. лева от "Дружество за управление на банкови вземания д.д. - Словения". Плановете са върху този терен да се строи на етапи. Планирано е изграждането на първите 30 хил. кв. м да започне в средата на 2021 г.

В сектора има слух и за сделка за друг терен, сключена под условие, но за нея все още няма официална информация. Що се отнася до парцела на DSV - "ако на него ще се строи, това би могло да бъде само разширене за DSV", добави Гюрджиев.

DSV е с asset-light стратегия

От централата на DSV Panalpina отказаха информация с обяснението, че по принцип коментират подобен тип сделки само с инвеститора. Компанията е публична. Известно е, че бизнес моделът й е asset-light - т.е. има относително малко капиталови активи в сравнение с операциите си и предпочита да използва капиталите си за оперативни цели.

DSV Panalpina е една от най-големите транспортно логистични компании в световен мащаб. Има над 60 000 служители в 90 държави. Годишните й приходи са около 118 млрд. датски крони (приблизително 15.9 млрд. евро). Позициите й допълнително се засилват, след като в края на 2019 г. придобива Panalpina - една от водещите световни компании за решения по веригата на доставки.

Историята на българското DSV Road започва с една от първите логистични компании в страната -"Вектра". На някакъв етап в нея влиза холандската "Франс Маас Интернешънъл" и тя е мажоритарен съдружник. През 2007 г. в сделка на глобално ниво DSV придобива Frans Maas, и в това число и дяловете й във "Вектра". На по-късен етап българските съдружници продават собствеността си на DSV, дружеството става изцяло датска собственост, и през 2009 г. името е променено на DSV Road.

За 2019 г. компанията в България има приходи от около 31.2 млн. лева, от които 26.5 млн. лева от транспортни услуги и 4.7 млн. лева - от логистични. Печалбата й е 1.4 млн. лева. През 2019 г. за нея работят 132 души. Логистичното депо в НПЗ "Искър - Север" до летището, което е обект на сегашната сделка, е създадено от 2005 г. Известно е, че отдавна има планове да бъде разширено с втори етап. През 2013 г. дружеството открива офис във Варна. А през 2017 г. отваря и втора логистична база - под наем в Sofia Ring Logistics Park на BPD. Както пише в доклада за дейността, това е било в отговор на нарасналото търсене на транспортни и логистични услуги от фармацевтичната индустрия.

СТР има 23 години опит с имоти

СТР е създадена през 1998 г. и е собственост на нидерландеца Ремон Леонард Вос. Компанията е дивелопър на търговски имоти, като предлага пълен спектър от услуги. Изгражда, управлява и отдава под наем индустриални и бизнес паркове в Централна и Източна Европа. Дейността й започва в Чехия и сега централата и голяма част от портфолиото й е там. Освен това има операции в Словакия, Унгария, Полша, Румъния, Сърбия. България е седмият пазар, на който влезе. В края на 2019 г. портфейлът й от индустриални и офисни проекти достига над 6 млн. кв. м отдаваеми площи и по информация на самата компания тя е петият най-голям оператор на логистични площи в Европа. Приходите й от наем са 274 млн. евро, заетостта на парковете - 95%, печалбата - 138 млн. евро, а служителите - 370.

Все още няма коментари
Нов коментар