Avison Young, която е в Топ 10 при консултантите за имоти, влиза в България

Международната компания, базирана в Канада, ще работи на пазара в страната в партньорство със "Славчев консултинг"

Консултантската компания, базирана в Канада, засилва позициите си в Централна и Източна Европа
Консултантската компания, базирана в Канада, засилва позициите си в Централна и Източна Европа
Консултантската компания, базирана в Канада, засилва позициите си в Централна и Източна Европа    ©  Avison Young
Консултантската компания, базирана в Канада, засилва позициите си в Централна и Източна Европа    ©  Avison Young
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Темата накратко
  • Avison Young, която е в Топ 10 на най-познатите консултантски компании за имоти в света, влезе българския пазар през договор със "Славчев консултинг".
  • Местният екип ще порасне до 10-12 души и ще разшири специализацията си от офис пазара и към другите сегменти.
  • В България вече работят пет от лидерските международни брандове при имотните консултанти. Скоро се очаква и Knight Frank.

Avison Young, която е сред десетте най-разпознаваеми световни бранда при консултантите в корпоративните имоти според класацията на The Lipsey Company за 2021 г., влиза на българския пазар през партньорство. Под нейния бранд в страната ще работи "Славчев консултинг", става ясно от прессъобщения на двете компании.

"Това, което ни привлече към Avison Young, е, че тя е сравнително млада компания и се усеща енергията и желанието да се развива. В същото време е достигнала зрялост, като вече е преминала през трудностите на времето. Реално започва да се разраства при предишната криза през 2008-2009 г.", коментира Антон Славчев, управител и собственик на "Славчев консултинг". Българската компания е създадена през 2012 г. и досега е специализирала в офис сегмента. Асет мениджър е на Serdica offices и консултант на инвеститора по отдаването на офис площи в Sofia Office Center. Предлага маркетинг и пазарни проучвания. Самият Славчев има 15 години опит на офисния пазар в България, Франция, Великобритания и Румъния.

Avison Young има реномето на най-бързо развиващата се компания за корпоративни имоти в световен мащаб (оглавява класациите на Globe.St.com за 2016 г. и на Commercial Property Executive за 2020 г.). Историята й започва през 1996 г. със съюз на няколко фирми от сектора в Канада. Но истинското й разрастване до международна компания води началото си от 2008 г., когато тя излиза първо на пазара в САЩ, а после и в други страни. Това се случва, след като привлича сегашния си председател и изпълнителен директор Марк Роуз. При него канадската консултантска компания с 11 офиса и 293 служители, които той обединява в Avison Young (Canada), нараства до 5000 служители в над 100 офиса в 15 държави. Тя е притежавана и движена от своите управители. От девет години е в класацията на 50-те най-добре управлявани компании в Канада. В Европа започва с офиси във Великобритания и Германия, а в последно време засилва позициите си в Централна и Източна Европа (ЦИЕ). Присъства в Полша и в Румъния. През януари влезе на пазара в Унгария, а през тази седмица обяви и партньорствата си в България и в Чехия.

Марк Роуз и "Как си представяте идеалната компания"

Марк Роуз, сегашният председател и изпълнителен директор на Avison Young, е емблематичен бизнес лидер. В бизнеса с недвижими имоти влиза много млад - покрай клиенти от сектора на счетоводната къща, в която работи. На 26 години оглавява U.S. Real Estate Investment Trust на British Coal Corporation, с което става един от най-младите главни изпълнителни директори в САЩ. Създава собствена компания. После работи за Jones Lang Wooten и е в екипа по сливането и създаването на Jones Lang LaSalle (JLL). През 2005 г. е CEO на Grubb & Ellis, която две години по-късно продава успешно. По това време вижда ниша за нова компания за недвижими имоти с нова стратегия. Предприема 17 пътувания по света, за да интервюира клиенти и професионалисти по недвижими имоти по въпроса "Как си представяте идеалната компания за недвижими имоти". Обобщеният отговор е, че клиентите искат да работят с професионалисти, фокусирани върху изграждането на дългосрочни отношения и решаване на проблемите им. Така се оформя и стратегията, която Роуз прилага, след като се присъединява към Avison Young през 2008 г.

Възможности в ЦИЕ

"Фокусирани сме върху разширяването на дейността си там, където клиентите ни се нуждаят от нас и където са най-добрите професионалисти. Много сме развълнувани за регионите в ЦИЕ, където автоматизираните процеси, брокерските услуги и технологиите са изключително добре развити", казва Марк Роуз в прессъобщението.

"За Avison Young е важно да присъстват на пазара в Югоизточна Европа, тъй като към него все повече поглеждат утвърдени техни клиенти. И това са компании с инвестиционна насоченост, а в района има възможности за инвестиции в недвижими имоти, в бизнеси и производства. Икономическата среда е сравнително добра и има сравнително добре обучени млади хора. Това се доказва от силното развитие на BPO и IT индустрията в последните години. И предполага, че интересът на международните технологични фирми да разширяват присъствието си тук ще продължи", коментира Славчев.

През следващите две-три години той очаква и силно раздвижване в сектора на сливанията и придобиванията (М&А), което ще повлияе върху пазара на недвижими имоти. Сливания във фармацията, в IT индустрията, които ще наложат оптимизации на пространства и разходи, преместване на офиси и пр. "Вероятно ще има 1-2 по-странни години, след което пазарът ще започне да се развива по-скоро положително", прогнозира той.

Надяваме се, че като част от Avison Young ще можем да черпим много повече познания за модели от пазари, които ще минат през тази трансформация преди нас, и да ги приложим тук.

Антон Славчев
Антон Славчев

изпълнителен директор на Avison Young България

Началото

Контактите между Avison Young и "Славчев консултинг" започват преди четири години по повод запитване през румънския офис за целите на техен потенциален клиент. Постепенно преминават към обсъждане на възможността да работят съвместно. В активни преговори влизат в средата на 2019 г. "Имахме възможност да работим в България за клиент от офиса им в Чикаго. Така ни тестваха в реална среда дали можем да предоставим услуги, които отговарят на техните изисквания и клиенти. Когато се оказа, че ги покриваме, започнахме разговори да преминем да работим под бранда на Avison Young", каза Славчев. Пандемията ги забавила с около година.

Славчев добави, че оценяват като устойчив подхода на Avison Young на големи пазари да растат, като стават мажоритарни акционери в местни дружества, а на малки като българския - да подкрепят партньори. Той не обясни какво има предвид, но е известно, че малките пазари по-трудно генерират приходи, които да оправдаят разхода на централата за тях.

Последните 3-4 години от "Славчев консултинг" са разговаряли и с други компании за работа под бранда им. "В България съществува търсене на партньорство с международни фирми, но част от топ 10 компаниите не са толкова мотивирани. Последните две-три години наблюдаваме интерес, който бих нарекъл регионално-локален. Тоест свързан с желание местен партньор от една държава да се разрасне, като разшири мрежата си и в съседните", коментира Антон Славчев.

Пет от десетте най-познати консултантски компании в сектора вече са в България

От десетте компании начело на класацията на The Lipsey Company по познатост за 2021 г. в България вече са представени четири. CBRE, които са номер едно, допреди около две години работеха с местен партньор. Сега имат малък собствен офис в България, а централата за региона е в Сърбия. JLL, които са на второ място, засега нямат собствен офис или партньор в България. Румънското им представителство обаче излиза вече с втори доклад за пазара на корпоративни имоти в София, изготвен в сътрудничество с IPC Partners - България. Cushman&Wakefield отдавна са партньори за страната с Forton. Те поделят трето място с Colliers International, които имат самостоятелно дружество в България от над десет години. На четвърта и пета позиция са NAI Global и Prologis. На шеста е Newmark, към чиято мрежа е Knight Frank и тук има новини за страната (виж карето). Седмата се поделя между Lee & Associates и SVN International Corp. А от тази седмица под бранда на Avison Young (8) в страната работи "Славчев консултинг".

Вече партньори

Сътрудничеството между Avison Young и "Славчев консултинг" е под формата на т.нар. Affiliation Agreement. Българската компания се задължава да работи под глобалния бранд, като получава достъп до неговото know-how и право да ползва системите му, но остава самостоятелно дружество.

Славчев не коментира детайли по договора. Обичайно при този тип отношения афилиираният партньор плаща годишна такса и превежда на централата част от комисионата при сделки с клиенти, осигурени от нея. Запитани как сътрудничество с глобалния бранд ще се отрази върху цените на услугите им, от "Славчев консултинг" отговориха: "Ще се повиши качеството, а не цената. Цените са пазарни."

Avison Young предоставят широк спектър консултантски услуги за ползватели и за инвеститори в недвижими имоти: по инвестиционни продажби, лизинг, управление и финансови услуги в сегментите на офисите, ритейла, индустриалните имоти, многофамилните сгради и хотелиерството, според информацията от The Lipsey Company. Това налага "Славчев консултинг", които досега са били с фокус върху офис сегмента, да покрият и нови сектори и по-задълбочени услуги в отделен сектор. За целта компанията планира да разшири екипа си от трима като начало до 10-12 души.

Ползите от сътрудничеството

В резултат на партньорството от "Славчев консултинг" очакват да се разшири кръгът от клиенти на консултантските им услуги. По линия на глобални брандове от портфолиото на Avison Young, а и защото, работейки като международен бранд, самите те стават по-разпознаваеми и безрискови за нови клиенти. "Принадлежността към голям бранд позволява достъп до акумулирания корпоративен know-how. Освен това дава достъп до неща от типа на системи, темплейти и пр., които иначе всяка фирма разработва самостоятелно. Това спестява от оперативни back office задачи и освобождава време за активна работа с клиентите", обяснява консултантът.

Пазарът на корпоративни имоти в България в последната година по определението на Славчев е като замръзнал, което затруднява работата и създава търсене на по-качествени консултантски услуги. Работа има, но под обемите от преди година и половина. Наемателите се въздържат от дългосрочни решения. "Но те са неизбежни и ще им дойде времето - за намаляване, преобразуване, преотдаване, а и за проектиране на постковид офиса. Потребностите на компаниите ще са различни и ще има нужда от професионален подход и подкрепа. Надяваме се, че като част от Avison Young ще можем да черпим много повече познания за модели от пазари, които ще минат през тази трансформация преди нас, и да ги приложим тук", добавя той.

Knight Frank регистрира офис в България

Хорациу Флореску, председател и главен изпълнителен директор на Knight Frank, Румъния, е вписан като управител на дружеството "Найт Франк България" (Knight Frank Bulgaria), регистрирано в края на миналата година, сочи справка в Търговския регистър. Дружеството е собственост на кипърското "Тенеси инвестмънт лимитед".

Knight Frank е базирана в Лондон и е част от Newmark Group - една от водещите световни консултантски фирми за търговски недвижими имоти. Заедно със самостоятелните компании, които работят под бранда й, мрежата й обхваща 18 800 професионалисти в 500 офиса на шест континента. Фирмата е известна на широката публика в България и с индекса й за най-растящите жилищни пазари, в който за последната четвърт на 2020 г. страната ни заема 29-а позиция в света. Потърсен от "Капитал", Хорациу Флореску каза, че на този етап няма какво да коментира. Предполага се, че е взел правата за българския пазар на франчайз. Неофициалната информация в сектора е, че Knight Frank Bulgaria вече има офис на централна локация в София.
Все още няма коментари
Нов коментар