Циментовият завод "Холсим" ще има втори собствен бетонов възел в София
В момента компанията държи миноритарен дял в "Транспорт строй", сделката е за мажоритарния дял и ще намали разходите по управление
Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.
Производителят на цимент "Холсим България" планира да придобие и останалите 70% от "Транспорт строй", която има бетонов възел в столичния квартал "Дружба". Съобщение за това беше подадено в края на февруари в Комисията за защита на конкуренцията, която трябва да одобри концентрацията. Сделката се очаква да намали оперативните разходи на "Холсим", като централизира поръчките и оптимизира транспорта. В момента циментовата компания има бетонов център в западната част на София, както и два в Пловдив.
Купувач и продавач
Според уведомлението до антимонополното ведомство сделката не се очаква да окаже влияние върху пазара, тъй като и в момента "Холсим" има дял в "Транспорт строй", а придобиването на едноличен контрол няма да промени пазарното положение на по-малкото дружество. Циментовата компания, която е собственик на завода в село Бели извор край Враца, придоби 30% от "Транспорт строй" през 2011 г. Това стана чрез увеличение на капитала, като "Холсим" инвестира в компанията общо 3.4 млн. лв. Мажоритарен собственик и досега е Таня Ненкова. По предварителни данни за 2021 г. дружеството има оборот над 9 млн. лв., а заетите са около 30 души.
Самата "Холсим" е значително по-голяма компания (виж таблицата). Освен циментов завод и бетонови възли тя има и няколко дъщерни дружества, които се занимават с добив на кариерни материали. Компанията е част от швейцарската група Holcim.
Ефект от сделката
Придобиването на останалите 70% от "Холсим" няма да доведе до промяна на дейността на "Транспорт строй", която включва производство и продажба на бетон и бетонови изделия на територията на София и околността. Планира се след сделката дружеството да се влее в "Холсим", което ще доведе до по-ефективно управление. В същото време бетоновите възли на двете компании се намират в двата края на столицата - в "Надежда" и "Дружба", а с въвеждането на единен център за приемане и изпълнение на поръчките ще се оптимизират транспортните разстояния и в резултат на това ще се снижат оперативните разходи, обясниха от "Холсим" за "Капитал". "Въвеждането на добрите практики, ноу-хау и стандарти в производството на бетон, прилагани от групата Holcim, и в придобиваното предприятие ще повиши доверието на клиентите и ще затвърди пазарните позиции на "Холсим България" в София", добавиха от там.
Пазар в криза
И двете компании отчитат спад на приходите през кризисната 2020 г., като той е доста по-съществен при "Транспорт строй". В отчета на дружеството се посочва, че понижението е частично заради последствията от ковид върху строителния бранш. От "Холсим" коментираха, че и при тях пандемията е отправила сериозно предизвикателство, което е изисквало да се предприемат бързи мерки за здравето на служителите и жизнеспособността на бизнеса. "Ситуацията се усложни още повече в средата на миналата година след драстичния скок в цените на горивата и енергоносителите, който засегна сериозно предприятията от материалния сектор и доведе до значително нарастване на производствените ни разходи във всички сегменти", добавиха от компанията.
От там все пак отчитат като благоприятен факта, че жилищното строителство се запазва на устойчиви нива. "Надяваме се планираните проекти в сферата на инфраструктурното и промишленото строителство да продължат да се изпълняват по план и като цяло ситуацията да се подобри след възстановяване на икономическата активност в страната", казаха от "Холсим".
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.