🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Cargill пренае офис кула до мола на бул."България" за своите 1600 служители

Наемната сделка за над 9000 кв.м в SPS Tower на Спас Шопов е от най-големите на офисния пазар в София през 2023 г., според консултантите от Avalant

Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

"Каргил България" преподписа наемен договор за сградата SPS Tower на Спас Шопов, в която се помещава от седем години. Новината беше съобщена в LinkedIn от Avalant, консултант по сделката от страна на наемателя. В 16-етажната кула на "Тодор Каблешков" до Bulgaria Mall българското дружество на американската хранителна корпорация заема 15 етажа - малко над 9000 кв.м. Обемът на пренаетата площ прави тази сделка една от най-големите за 2023 г. на пазара на наеми на офис площи. А договорът потвърждава тенденцията активността на този пазар в голяма степен да се дължи на предоговаряния.

2023 е беше годината на предоговарянията

Димитър Иванов, съдружник в Avalant
Димитър Иванов, съдружник в Avalant

Американският зърнен концерн от 10 години има център за вътрешногрупови услуги и е сред стоте най-големи работодатели в сраната със своите над 1600 служители.

От SPS в Cargill Tower

Договорът е вписан в Имотния регистър, но в записа не са посочени нито срокът, нито наемната цена. От Cargill не пожелаха да коментират сделката.

Компанията е наемател в сградата от 2016 г. През 2015 г. тя първо наема за офиси три етажа на съседната Infinity Tower. Бизнесът се разраства, така че започват да наемат и етажи в съседната SPS Tower. През периода 2016-2017 г. постепенно усвояват цялата сграда и дори договарят правото да я брандират като Cargill Tower. През 2021-2022 г. освобождават площите в Infinity Tower. С изтичането на наемния договор е трябвало да решат дали да се преподпишат, или да се преместят в нов офис и се обръшат за консултации към Avalant.

Да остана или да се преместя

"Като консултант по проекта паралелно разглеждахме два сценария - релокация или предоговаряне на настоящите условия. И двата бяха релевантни и решението зависеше от това какво ще покажат преговорите и последващите финансови сравнения. В крайна сметка решиха да предоговорят условията с досегашния си наемодател. Комуникацията със собственика Спас Шопов беше доста колаборативна, преговорите минаха гладко и мисля, че всички са доволни от резултата", казва Димитър Иванов, ръководител на екипа в Avalant, работил по проекта. Процесът отнема около година и половина.

Анализ - преди всичко

Интересното в случая е, че за целите на решението от Avalant са изработили т.нар. Workplace Strategy. Проучили са нуждите на компанията от работно пространство чрез въпросници и интервюта в различни отдели от компанията. Целта е била да се установят потребностите в момента и да се види как може да бъдат посрещнати. После архитекти на Avalant са предложили и конкретните решения за промяна за работното пространство, ако става дума за оставане в сградата, и как би изглеждало пространството като квадратура и разпределение на работните места при релокация.

"Обичайният подход при компаниите на българския пазар, изправени пред дилеми за офиса си, е да сметнат на око необходимите площи - например "ние сме 100 души трябват ни 1000 кв.м или 800 кв. м, защото не идваме всеки ден в офиса". Това, че Cargill заложиха на аналитичен подход, даде на компанията ясна визия и решението беше взето на база обективни фактори, преговори и анализ", обясни Димитър Иванов. Като предпоставки първо да се мине през анализ той посочи, че компанията е със сложна структура и много служители. Освен това статуквото на офис пространството й е било отпреди ковид пандемията и навлизането на хибридния модел на работа, което е допълвало необходимостта да се изясни как трябва да изглежда то в бъдеше.

Компания с множество отдели

"Каргил България" е компания с над 1600 служители в края на 2023 г. в три основни бизнес линии. От идването си в страната през 2006 г. тя развива търговия със зърно и маслодайни култури. После във Варна започва дейности, свързани с морски транспорт. Във връзка със стратегия за вътрешнофирмени услуги на компанията от 2013 г. в България е открит и Център за бизнес услуги (CBS), който е и най-растящото като хора звено в българското дружество, става ясно от отчета в Търговския регистър. Първоначално центърът се занимава със счетоводни и финансови услуги, човешки ресурси, логистика, информационни услуги и закупувани за страните от Европа, Близкия изток и Азия (EMEA). После към дейностите са добавени финансова и ДДС отчетност, закупуване на IT оборудване, обработка на поръчки, поддържане на бази данни с ценови листи и логистично обслужване на транспорт, пише в регистъра.

Намират се 9000 кв.м свободни на пазара

Димитър Иванов коментира, че на офис пазара в София е имало интересни и смислени възможности за наем на 9000 кв.м и са преговаряли с конкретни сгради, но не влезе в подробности заради договор за конфиденциалност. Финално Cargill наемат малко над 9000 кв.м, или 15 етажа в сградата. (На втория етаж има друг наемател - ThinkMarkets.) Сградата е в непосредствена близост до Mall Bulgaria. А и тъй като Cargill е наемател в нея от години, много от служителите са си устроили живота в района на бул. "България" и "Манастирски ливади - изток".

Самата SPS Tower/Cargill Tower е собственост на Спас Шопов директно и през няколко негови юридически лица. В Имотния регистър се вижда, че първоначално е била собственост на компанията за фасадни системи Kristian Neiko. Дружеството "Асетс мениджмънт" на Спас Шопов я купува през 2014 г., като след това сградата получава акт 16. Дружеството по покупката и по отдаването под наем - "СПС Тауър" има приходи от 6.3 млн. лева за 2022 г. - 1.9 от стоки и 4.3 млн. от услуги, но то включва и други бизнеси. Спас Шопов също не пожела да коментира сделката.

2023 г. - година на предоговарянията

Наблюденията ни са, че 2023 беше годината на предоговарянията и това има обяснение, казва Димитър Иванов от Avalant. Голяма част от наемателите, които движат пазара, се водят преди всичко от локацията. Търсените локации като централна София, района на Mall Paradise и "Бизнес парка" се поуплътниха доста сериозно. Новите офисни сгради, построени през 2020-2021 г., се позапълниха почти всички. При липсата на предложения за чисто нови сгради на много хубави локации намалява и мотивацията за преместване на офиса. По негова информация при сделки за около 26 хил. кв.м, затворени от компанията през 2023 г., около 13-14 хил. кв.м са подновявания (включително и този проект), а останалите - релокации. Подобна тенденция се наблюдава и при други консултанти. Има и немалък обем подновявания, които остават невидими, защото минават без консултант.

Към началото на текста
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 8
    • + 2

    При толкова доходи от вноса на украинско зърно и пробутването му на местния пазар могат да наемат каквото си искат!

    Нередност?
Нов коментар