Любимият софтуерен партньор на фондовете

Ханк Боунър и Красен Драганов от Dynamo Software пред "Капитал"

Красен Драганов (вляво) и Ханк Боунър
Красен Драганов (вляво) и Ханк Боунър
Красен Драганов (вляво) и Ханк Боунър    ©  Надежда Чипева
Красен Драганов (вляво) и Ханк Боунър    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Ханк Боунър е новият изпълнителен директор на създадената от българи софтуерна компания Dynamo Software. Има над двадесетгодишен опит в инвестирането, включително в областта на финансови и софтуерни технологии. Бил е президент и главен оперативен директор на облачното решение CentralBOS. Отговарял е и за управлението на електронната търговия и международните сливания и придобивания в Global Payments. Работил е и за Goldman Sachs.

Красен Драганов е съосновател на Dynamo Software заедно с Дилян Павлов. В момента е продуктов директор на компанията. Преди Dynamo Software е бил технологичен директор във фонда за дялови инвестиции Summit Partners. Завършил е Американския университет в Благоевград и Wallace E. Carroll Graduate School of Management в Бостън. При създаването на Dynamo той ръководи американските операции от Масачузетс, а Павлов - тези в България.

Компанията

Dynamo Software е създадена в София през 1998 г. като Netage Solutions, която се занимава с дизайн на интернет страници. Постепенно преминава към разработка на CRM системи за управление на инвестиции и инвестиционни портфейли. Днес продуктът се използва от над 400 клиенти, които управляват активи за над 3 млрд. долара. През миналата есен в компанията като мажоритарен акционер влезе американският фонд за дялови инвестиции Francisco Partners. Той инвестира 70 млн. долара за контролен пакет от акции, като членовете на мениджмънта, както и служителите запазиха дял в компанията. Десет милиона от сумата бяха раздадени на служителите.

В България Dynamo оперира през българското дружество "Динамо софтуер", чиито приходи за 2016 г. достигнаха 5.9 млн. лв. при печалба 1.64 млн. лв. В офиса в София работят 75 души.

Как бихте определили Dynamo - като финтех компания или такава, която доставя продукти за финансовата индустрия?

Ханк Боунър: Най-лесният отговор е, че сме софтуерна компания, която има голям опит, умения и предложения в индустрията за финансови услуги. А тази индустрия има много специфични изисквания за продуктите си, които ние знаем много добре. Красен Драганов и екипът му са изградили продукт, който отговаря на тези специфични изисквания на клиентите ни. Това е разликата - не сме генеричен доставчик на софтуер. Да, можем да работим с такива фирми, но имаме един основен вертикал - алтернативните активи и инвестиции.

Смятате ли да растете извън този вертикал?

Х.Б.: В момента смятаме, че има повече от добри възможности в този сегмент. Започнахме с фокус върху американските хедж фондове и дялови инвестиции, но с растежа на непубличния пазар в цял свят има все повече възможности и в Европа, Азия, Южна Америка и т.н.

Красен Драганов: Предпочитаме да сме голяма риба в малко езеро, а не малка риба в цяло море.

Какви са очакванията ви за компанията?

Х.Б.: Един от основните плюсове на компанията е изграденият от Красен Драганов и останалите екип - с голям фокус върху развойната дейност и създаването на продукти, които се търсят от клиентите ни. Смятаме, че сега трябва да надграждаме върху тези успехи. Красен ще отделя повече време върху разработката на продукти и стратегията, както и връзката с клиентите най-вече в Северна Америка, както и Европа и Сингапур. Той ще е част от прехода с навлизането на мен и други мениджъри в надграждането на тази визия.

Очакваме да се разширяваме географски. Преди две и половина години отворихме офиса си в Лондон, присъстваме и на азиатския пазар. Имаме стратегически план на изпълнение за експанзия.

К.Д.: Аз ще бъда базиран в САЩ, но ще пътувам далеч повече към България, за да прекарвам повече време с екипа тук. В момента сме 125 души в цял свят и управлението отнема усилия и време. Ето защо е добре за нас да имаме опитен мениджър като Ханк, който да поеме тази задача.

Какви са амбициите ви за Dynamo?

Х.Б.: Да сме водещият доставчик на CRM и други софтуерни решения за алтернативните активи и инвестиции.

К.Д.: Искаме целият сегмент да работи на Dynamo.

Бекграундът ви като мениджър е финансов?

Х.Б.: Занимавам се с финансови технологии и софтуер от над 20 години. Първата част от кариерата ми беше в Ню Йорк в областта на финансите, където работих и за Goldman Sachs, а втората - в ръководенето на растящи компании в областта на финансовите технологии. Смятам, че опитът ми ще помогне на Dynamo.

Къде виждате потенциала за растеж на продуктите на Dynamo?

Х.Б.: Основните ни клиенти са в областта на алтернативните активи и инвестиции - хедж фондове, фондове за дялови инвестиции и др. Нашите продукти са точно за тях - много търсени са нашите CRM решения за връзка с клиентите им - партньори, инвеститори и т.н. Правим тези продукти вече над 18 години и искаме да разширяваме покритието и инструментите в тях.

Как виждате компанията след една година?

Х.Б.: Една година е много кратък срок.

Тогава след три години?

Х.Б.: След три до пет години смятам, че ще продължим географската си експанзия в Европа, САЩ и Азия и ще наемем още хора както в технологичния екип, така и в продажбите.

К.Д.: Една област, в която Ханк има много опит, са сливанията и придобиванията. Планираме сделки, чрез които да добавяме нови възможности към компанията. Така че ще растем както органично с нашия екип, така и чрез избирателно изкупуване на компании.

Х.Б.: Да, бекграундът ми включва много подобни сделки - в предишната ми компания Global Payments отговарях точно за тази сфера. Разбира се, фокусът ни е върху органичен растеж чрез собствените ни ресурси, но постоянно оглеждаме други технологични фирми, които могат да ни допълнят.

Къде ще търсите подобни възможности - основно в Северна Америка или и на други места?

Х.Б.: И в САЩ, и в Европа. Постоянно сме в активни разговори с доставчици на подобни технологични решения.

Какви са плановете ви за екипа?

К.Д.: Както казах, в момента сме 125, от които 75 са в София, 40 в Бостън, останалите в Лондон и Сингапур.

Х.Б.: Ще продължим да наемаме хора както в екипа за продажби в САЩ и Азия, така и в България, където ще удвоим размера на офиса си. Така че търсим квалифицирани хора.

Може ли да разкриете кои са някои от най-известните ви и големи клиенти?

К.Д.: Сред тях са Масачузетският технологичен институт (MIT) и Университетът на Пенсилвания, които имат големи фондове за инвестиции. Също така Wellcome Trust в Лондон, както и най-големият пенсионен фонд в Австралия. Някои от най-големите банки като JP Morgan и Bank of America също са наши клиенти в областта на алтернативните активи и инвестиции.

Кои са основните ви конкуренти?

К.Д.: Имаме три типа конкуренти. Все още има такива клиенти, които използват персонализиран софтуер, тоест примерно IT специалист изгражда система за дадена фирма, или в големите организации има създадени системи за милиони долари. Някои от тях са остарели, други не са поддържани, трети не отговарят на нуждите на клиента.

Вторият тип конкуренти са генерични решения на компании като Salesforce и Microsoft. Те се нуждаят от интегратор, които да ги внедри в компанията според нейните изисквания, като става дума за дълъг и скъп процес.

И накрая са онези конкуренти в различните подсегменти, които са специализирани в едно или друго решение. Те предлагат подобен на нашия софтуер, но само за отделни задачи. Разликата при нас е, че ние предоставяме цялостно решение. Например в случая на MIT можем да управляваме всички инвестиции на университета в различни класове активи. Тоест говорим "всички езици", които клиентът иска от нас.

Колко време е нужно за интеграцията на вашия продукт?

К.Д.: Основната ни препоръка към клиентите е да разделим проектите на фази. Например в случая на Университета на Пенсилвания вече е на пета фаза. Всяка фаза е три до шест месеца.

Х.Б.: В случаите на големите клиенти внедряването е по-дълго, естествено, докато при малките и средните можем да създадем работеща система за 2-3 месеца.

Какви са очакванията ви за растеж на бизнеса?

Х.Б.: Не разкриваме финансова информация, но можем да кажем, че очакваме растеж от над 20% на година. Смятаме, че имаме пазара, за да го постигнем.

К.Д.: В исторически план досега сме растели с над 25% на година и очакваме да продължим.

Интервюто взе Константин Николов