🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Данъчни в резервоара

Свързването на касовите апарати на бензиностанциите с НАП показва първи ефекти

Бизнесът се разедини по отношение на новите изисквания на приходната администрация за свързване и на резервоарите
Бизнесът се разедини по отношение на новите изисквания на приходната администрация за свързване и на резервоарите
Бизнесът се разедини по отношение на новите изисквания на приходната администрация за свързване и на резервоарите    ©  Цветелина Белутова
Бизнесът се разедини по отношение на новите изисквания на приходната администрация за свързване и на резервоарите    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако пътувате по пътя София - Кулата, може да забележите бензиностанция, която с големи букви обещава, че ако заредите над 200 литра гориво и платите в брой, ще получите отстъпка 7 ст. на литър. Има две възможни обяснения - или става въпрос за гъвкава маркетингова политика на предприемчив търговец, насочена към шофьорите на тирове, или е свързано със засиления контрол на данъчните. До началото на годината бензиностанциите трябваше да свържат касовите си апарати (но засега не и резервоарите и колонките си) със системата на Националната агенция за приходите (НАП) и ежедневно да подават информация за количеството продадено гориво. Така оборотите се следят дистанционно и затова отстъпката при плащане кеш лесно може да се обясни със спестения данък.

Повече контрол - повече данъци

Това вероятно е една от причините приходите от акцизи от горива за януари 2011 г. да се покачват с 57% спрямо същия месец на 2010 г. по данни на митниците (виж таблицата). До голяма степен обаче ръстът се дължи и на по-високата цена на петрола на международните пазари, както и на много други фактори. Каква е промяната в количеството продадено гориво не можем да кажем, тъй като от НАП отказаха да предоставят данни за оборотите на търговците от януари тази година. От ведомството обясниха, че ще коментират официално в средата на март тази година, когато натрупат достатъчно данни, за да направят своите изводи за ефектите.

Резултатите от проверките на място започнаха в цялата страна на 11 януари и са показателни. Експертите на НАП глобиха собствениците на обекти, които още не бяха свързали апаратите си с агенцията, и ги затвориха. Междувременно се натъкнаха и на доброволно затворени бензиностанции от собственици, които така избягват глобата. Към 10 февруари общо 3122 пункта за зареждане с гориво вече бяха свързани с НАП и 728 бяха затворени. От ведомството коментират, че след началото на проверките общо 40 нови бензиностанции са се появили в техните регистри, които преди формално не са съществували.

Тази мярка беше предвидена като една от стъпките в борбата със сивата част на този сектор. Следващата стъпка беше направена тази седмица в сряда с приемането на второ четене на промените в Закона за данъка върху добавената стойност. Така бензиностанциите вече ще трябва да се сдобият и с устройства, които да измерват количеството гориво, което се зарежда в резервоара.

Повече контрол - повече продажби

Засега индикациите дали изсветляването на бранша се превръща в повече приходи са противоречиви. "Продажбите се покачват, но не мога да кажа категорично, че има връзка с новите изисквания за електронната връзка с НАП. Периодът е прекалено кратък, освен това ние имаме програма за ръст на продажбите, маркетингови стратегии, нови продукти и други, които също влияят положително на продажбите ни", коментира мениджър в голяма компания на пазара. По думите на представители от други компании продажбите им запазват нивата си като тези през януари на миналата година или бележат ръст от едва няколко процента. Трета група представители на сектора са по-крайни. "Януари е слаб месец и имаме абсолютен спад на продажбите. Това се дължи на по-слабото потребление на гориво заради намалялата обща покупателна способност и на замрелия бизнес", каза Иван Костадинов, заместник-председател на управителния съвет на  "Петрол".

Сред факторите, които оказват съществено влияние върху търговията на течни горива, са общото състояние на икономиката, покупателната способност на населението, сезонността и климатичните условия, сравнително високите цени на горивата и други. "Всички тези фактори оказват по-силно или по-слабо влияние върху бизнеса", разяснява Камелия Славейкова, изпълнителен директор на "Шел България".

След като затвориха врати някои от бензиностанциите, които не са се адаптирали към новите условия за работа, потокът от техни клиенти се преориентира съответно към другите, които останаха на пазара. Въпреки това не се наблюдава сериозен ръст на приходите. "Фактът, че продажбите ни запазват нивата си спрямо същия период на изминалата година при намаляващо потребление, говори, че потребителите се преориентират към веригите бензиностанции, които предлагат горива с гарантиран произход и са свързани с НАП", коментира Петър Величков, управител на веригата бензиностанции OMV в България.

Някои от по-малките играчи на пазара на горива, за които инвестицията се оказва твърде голяма или бизнесът им просто не върви, търсят изход от пазара, като продават обектите си на големите вериги. Но това засега не е масова практика. По думи на Георги Деянов, финансов и административен директор в "Еко България", има по-малки търговци, които са установили, че този бизнес не е рентабилен за верига от няколко бензиностанции и че трябват поне няколко десетки обекта, за да се възвръщат инвестициите. "Търсят ни да ги изкупим, но това са единични случаи, не може да се каже, че е тенденция", коментира още той. Според други представители в бранша е рано да се очакват конкретни действия от страна на по-малките бензиностанции в посока на търсене на партньорство с по-голям свой конкурент. "Според нас те са в период на изчакване", каза Славейкова.

Доколко обаче връзката между касовите апарати на обектите за продажба на гориво и системата на приходната администрация постига целта си – да изкара на светло цялата търговия с гориво, е трудно да се определи. Според председателя на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев при по-големите вериги проверките и проследяването стават лесно, но по-голямата част от сивия бизнес всъщност минава през малките бензиностанции. "Това е крачка напред, но не е цялата работа", казва още той. Други пък изказват съмнения като цяло в ефективността на тази мярка. "Не сме убедени, че тя възпрепятства обективно сивия бизнес, защото тя по никакъв начин не засегна многобройните ведомствени бензиностанции в страната. Липсата на контрол дали горивото от цистерните, разположени в стопански дворове или други обекти, не се продава на дребно, би могла да бъде една от пробойните в намеренията на правителството за ограничаване на сивия сектор в търговия с горива", пояснява Камелия Славейкова.

Повече контрол - повече разходи

Връзката, която в момента съществува между касовите апарати на бензиностанциите и системата на НАП, предава информация за стойността на горивото, което е продадено. Това дава възможност на приходната администрация да изчислява оборотите на всяка бензиностанция, но няма как да се осъществява контрол дали количеството гориво, което се зарежда в цистерните на бензиностанциите, е равно на това, което те осчетоводяват, че са продали. За да могат да се проследят тези количества, бяха приети нови изисквания за бензиностанциите. С промените в закона за ДДС вече всеки обект за зареждане на гориво ще трябва да свърже нивомерната система на резервоара си с НАП и да подава информация за количеството гориво в нея. Така се очаква, че сивият сектор ще бъде ограничен по-ефективно.

Предстои приемане на промени в наредбата, която ще изяснява техническите изисквания за системите за измерване и как ще се случи свързването. "Има работна група, която ще изработи текстовете на наредбата. Като реалистичен срок за издаването й може да се счита последното тримесечие на тази година", коментират от НАП. Повечето бензиностанции от поне 10 години са снабдени с нивомерни системи по думи на различни компании. В момента всяка разполага със система, която измерва количеството гориво, което има в резервоара си. "Въпросът е какви конкретни видове технологии ще бъдат признати от НАП, за да бъде ясно кои обекти и дали ще трябва да преминат към нови системи", пояснява Андрей Делчев.

Бизнесът обаче има противоречиви очаквания за нововъведенията. От "Лукойл" считат, че тази промяна ще повиши точността на информацията за полученото и продаденото гориво, което допълнително ще повиши ефективността на взетите мерки за ограничаване на сивия сектор с нерегламентираните доставки на горива. "Това би създало един по-пълен процес на контрол, защото само по себе си отчитането онлайн на продажбите на дребно е само една част от процеса", коментират от OMV. От другата страна Камелия Славейкова от "Шел" е скептична относно ефекта от въвеждането на поредната мярка. "Не е ясно с какво такава връзка ще подобри възможността за контрол и въздействие върху сивия бизнес. Без ефективен контрол на място всякакви технически мерки губят своя смисъл", коментират още от компанията. Притесненията на някои от бранша са насочени към това, че чисто технически може да се окаже, че има разминаване в отчетените данни, защото различните нивомерни системи имат различна степен на точност и дават отклонения. "Не е ясно как биха били тълкувани тези отклонения", каза Георги Деянов.

Поради това, че още няма текст в наредбата, който да поясни необходимите технологии, не могат да се предвидят и инвестициите, които ще се необходими. Въпреки това от собствениците на бензиностанции в страната считат, че тези ще са по-сериозни от направените вече за свързването на касовите апарати. "Необходимите инвестиции за преминаване към новите системи могат да достигнат до 20 хил. лв. на обект, но може да има и бензиностанции, при които технологията да попадне сред признатите от НАП. Такива обекти ще бъдат готови", каза още Иван Костадинов от "Петрол". Най-вероятно свързването на резервоарите на бензиностанциите с НАП ще бъде по-трудно за реализиране в сравнение със свързването на касовите апарати с НАП. "Това ще изисква още по-сериозни усилия и инвестиции, които едва ли са оправдани от гледна точка на очаквания ефект", коментират от "Шел".

Друг проблем на нововъведенията, който се посочва от бизнеса, е възможността да се манипулира сигналът, който носи информацията на НАП. От приходната администрация уверяват, че имат 100% гаранция, че тази система няма как да се манипулира, но въпреки това от бранша считат, че вероятно ще е възможно, но първите няколко месеца ще е период на изчакване, преди да се потърсят възможности за разбиването на защитите. От НАП коментират, че ако се получи информация, че някой търговец прави опит да манипулира системата, ще бъде засечен и санкциониран. "Вероятно е възможно да се прекъсва връзката, но една голяма верига, ползваща се с добро име на пазара и с доверието на многобройни клиенти, не може да си позволи такива действия", каза още Деянов.

14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jj avatar :-P
    J.J.
    • - 2
    • + 26

    "Това вероятно е една от причините приходите от акцизи от горива за януари 2011 г. да се покачват с 57% спрямо същия месец на 2010 г. по данни на митниците (виж таблицата)."
    Ако това е истина, браво на Дянков и екипа му!

    Нередност?
  • 2
    dimhristov avatar :-|
    dreamer
    • - 1
    • + 22

    Естествено, че е истина. Всички знаем от личен опит за неиздаването на касови бележки. Сега чакаме наесен, когато ще се вържат и останалите търговци какво ще стане. Ръста отново ще е видим. Но това все още не е практическо решение а само психологическо. Все пак апаратите по магазините не работят сами, някой трябва да въведе сумите вътре. А това може да се гарантира само ако потребителите имат полза от получаването на касова бележка за извършените от тях покупки.

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 19

    До коментар [#2] от "dreamer":

    И аз това се питах. Толкова ли е трудно един предрешен инспектор наистина да зареди за 200 лева, а с излизането си да позвъни на колегите си, дали сумата е светнала в НАП по дистанционната връзка?

    Нередност?
  • 4
    gost22 avatar :-|
    gost22
    • - 1
    • + 24

    Ако НАП разиграваха някаква сериозна лотария с касовите бележки, получени от клиентите, досега всички бизнеси щяха да излязат на светло без скъпи системи и опъване на нерви. Дори и контрабандата щеше да се озори.

    Нередност?
  • 5
    access avatar :-|
    access
    • - 4
    • + 2

    Напоследък освен да правят имитации на работа от НАП друго не могат да покажат. Какво има впредид: 1. Това с бензиностанциите - аки иска някой да продва под "масата" пак ще го прави. Не е необходимо да вкарва горивото в цистерната: 2. Колкото е по-сложен един контрол толкова по-просто се заобикаля; 3. Проверката на Цветанов - няма как да са "виновни" родителите на съпругата му (жалко за възрастните хора).От 10 години практиката на НАП при такива казуси е винаги да съставят акт за надчет на проверяваното лице , защото колкото договора да извади за получени пари на заем при липса на нотариална заверка те не се признават (има богата съдебна практика по казуса в съдилищата, те винаги потвърждават актовете на НАП). Това което става сега е прецедент. Който иска да пита счетоводители 4.Що се отнася до директорана НАП - нещата са ясни ха ха.

    Нередност?
  • 6
    alexander97 avatar :-|
    Alexander97
    • - 1
    • + 6

    Само да попитам:
    Никой не коментира въпроса с реалния октан на горивото. На мен, а и не само на мен, ми прави впечатление различното поведение на автомобила дори при зареждане от една и съща бензиностанция. За различните да не говорим!
    Отделно различния разход при едно и също разстояние. Съвременните компютри в колите дават доста чувствителни разлики. Знам, че разхода се влияе от много фактори, но се колебае прекалено.

    Нередност?
  • 7
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично
    • + 5

    Аз също искам да разбера кой следи качеството на продаваните горива, както и на кого да сигнализирам при нарушения.


    Иначе браво на НАП, дано се повиши събираемостта!

    Нередност?
  • 8
    roumen_galabinov avatar :-@
    Румен Гълъбинов
    • - 3
    • + 7

    Средната цена на бензина в САЩ е 3.29 долара за галон (3.785 литра), което се равнява на 1.24 лв. за литър. У нас цената на бензин A95 по бензиностанциите вече надхвърля 2,40 лв. за литър.
    Средната годишна заплата в САЩ е около 50 хиляди долара (70 хиляди лв.), а средната месечна заплата е над 4000 долара (5600 лв.). Средната годишна заплата в България е около 8000 лв., а средната месечна заплата е 670 лв.
    Получаваме средно 8 пъти по-ниски заплати, а плащаме средно 2 пъти по-скъп бензин!

    Нередност?
  • 9
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011
    • + 5

    Капитал, предлагам да направите един анализ за цените на горивата в България сравнение с тези в Европа. Какви са принципите на ценнобразуването у нас и кое натоварва толкова крайната цена? Нека видим черно на бяло защо горивата у нас имат цени като тези в Германия и Австрия.

    Нередност?
  • 10
    greda avatar :-|
    вземи тая греда
    • - 1
    • + 5

    До коментар [#8] от "Румен Гълъбинов":

    В случая цената за Сащ си е напълно нормална. Замислете се дали случайно Сащ нямат собствени находища на петрол и дали случайно там няма конкуренция при рафинериите и от там върху цената на бензин. Още нещо, акциза в България мисля, че е около 50% от цената на горива, т.е. около 1.2 лв. В Сащ няма акциз, а по-скоро потребителска такса, която е значително по-ниска от нашия акциз. Тук има достатъчно информация
    http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_tax#United_States

    Ако ще правите подобни сравнения по-удачен вариант са европейските цени

    Нередност?
Нов коментар