🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Да посееш инвестиции

Земеделието и производството на биохрани са с потенциал, но все още не успяват да привлекат много чужди капитали

България вече има известен опит в био производството
България вече има известен опит в био производството
България вече има известен опит в био производството    ©  Надежда Чипева
България вече има известен опит в био производството    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На стар краставичар краставици не се продават. Популярната българска поговорка не важи за много от компаниите - производители на биохрани, които намират реализация на пазари с традиции в земеделието, като Германия например.

В момента над 90% от произведените от България екохрани и суровини са предназначени за експорт. Статистиката е красноречива за потенциала на този сектор, още повече че търсенето на храни в световен мащаб расте. Затова не е случайно, че в Стратегията за привличане на чужди инвестиции на Министерството на икономиката земеделието и производството на храни е определен като един от секторите с най-голям потенциал. Фокусът е точно върху развитието на страната като производител на био- и органични суровини и продукти.

И докато в сектора на храните и напитките вече влязоха няколко мултинационални компании (виж инфографиката), в производството на земеделска продукция все още няма достатъчно инвеститори. Според стратегията България има какво да им предложи -  добри климатични условия, плодородни почви и достатъчно на брой предприятия, които могат да произвеждат храни. Има и проблеми - технологично изоставане и липсата на достатъчно квалифицирани работници.

Тенденциите

в потреблението на храни в световен мащаб са в полза за сектора. Купувачите искат или бързи и лесни за приготвяне храни, или търсят по-здравословни и екологично чисти продукти. И въпреки кризата и постоянно растящите цени потреблението и в двата сегмента расте.

"От 2009 г. има подем на европейския пазар на биопродукти, търсенето се увеличава постоянно. В Германия например вече около 40% от продуктите в търговската мрежа могат да се намерят и в техния биовариант", казва Елена Герганова, търговски директор "Гимел". Българската компания вече десет години се занимава с биопроизводство и е номер едно по продажби на органични краставици в Европа. Увеличеното търсене на биохрани създава огромен потенциал за производство, но трябва да се има предвид, че в този сегмент добивите винаги са по-ограничени, защото технологията не позволява третиране с химикали или употреба на антибиотици при животните. Това практически означава по-голям риск от загуба на цели реколти или продукция. Този факт заедно с все още малкия брой малки и средни фирми, специализирани в производството на екологично чисти храни, е предпоставка за по-високи цени. В някои случаи стойността на един биопродукт например е в пъти по-висока от тази на конвенционалния му еквивалент.

Днес 90% от произведените в България биохрани и суровини са предназначени за експорт. Най-големите пазари са Европа, Северна Америка и Япония. За Япония се експортират етерични масла и мед, а в Европа повече зеленчуци, дребни плодове и зърнени култури. Развитие може да се търси в две посоки – разширяване на присъствието на тези пазари или излизане на нови. В Индия и Китай например търсенето на биопродукти расте много бързо. Стимулирането на инвестициите обаче трябва да бъде обвързано с конкретна политика към сектора.

Бюрокрацията

"Климатичните условия в България са изключително подходящи за екологично чисто производство на много от културите. Имаме конкурентни предимства, но не се възползваме от тях. И все пак сме все още много назад - едва около 0.5% от земята е заета с биопроизводство към края на 2009 г.", казва Стоилко Апостолов, председател на Фондация за биологично земеделие "Биоселена". Той твърди, че няма друг сектор, в който продажбите да се увеличават толкова бързо, а и маржовете на печалба са добри. "Стратегии са писани много пъти, но трябва да има и конкретни действия за подобряване на бизнес средата", лаконичен е той. И допълва, че инвеститорите срещат трудности да правят този бизнес в България.

"Има единици чуждестранни инвеститори в производството на органични продукти. Те обаче се справят много трудно в нашата среда -  притесненията им идват от административния хаос, проблемите със земеползването и собствеността на земята. Други проблеми са множеството регистрационни и лицензионни режими и големият брой структури, които се занимават с това", разказва Ивайло Тодоров от Асоциацията на земеделските производители. А и повечето чуждестранни инвеститори в земеделието досега се насочваха към зърнопроизводство, защото България има много подходящи площи за такива култури. Те ползват земя под наем, внасят техника втора употреба и после изнасят суровини, а заедно с тях и добавената стойност, която би се реализирала за икономиката, ако суровата продукция се преработва в страната. 

"Такава е и голямата болка с отглеждането на слънчогледа в България, който се изнася за рафиниране зад граница", казва Тодоров.

Посоката

за развитие в стратегията на икономическото министерство също не е много ясна. Био може да означава всичко. Засега е неизвестно кой от подсекторите (например  плодове и зеленчуци, вино, мед и пчелни продукти) на земеделието или производството на храни в биовариантите им са най-конкурентоспособни и могат да привлекат инвестиции.

"От десет години насам, откакто аз работя в този сектор, не съм чул някой да кажа къде е силната ни страна. Ако имаме някакво предимство, то е в качеството на продукцията, но не и в цените, които са по-високи заради по-ниските разходи за подпомагане", казва Ивайло Тодоров. Иначе потенциал може да се намери в почти всеки сегмент. Приоритети по думите на Апостолов от "Биоселена" трябва да е производство на биовино, където страната може да бъде най-силна в Европа. Според него овчето и козе сирене също имат голям експортен потенциал, но е нужна държавна политика за популяризирането на тези продукти като национални.

Етеричномаслени култури, зеленчуци, плодове и консерви, биопродукти, мед са другите подсектори, в които България може да се конкурира и с цени, и с качество, твърдят представители на сектора.

Държавата още не е определила в кой от тях ще търси инвеститори, но поне е ясно, че потенциалните такива са международни компании и инвестиционни фондове с интереси в земеделието. Целевите държави, които имат висока експертиза, са Франция, Германия, Италия, а пазарите, към които биха могли да се насочат български хранителни продукти и суровини и в които търсенето се покачва, са Китай, Япония и арабският свят.

Появата на нови инвеститори в България не само ще съживи икономиката, но и ще доведе до още един положителен ефект: потребителите ще могат да пазаруват органични храни на по-ниски цени заради по-малките транспортни разходи. Така биопродуктите ще станат малко по-достъпни и на местния пазар.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • - 15
    • + 7

    Докато всички в чужбина се чудят, как да подсилят собствените, вътрешни капитали, без да бъдат обвинени в демонстративен протекционизъм, у нас ревеме за ... чужди инвестиции!!! Не сме ли сбъркана нация отвсякъде?!

    Нередност?
  • 2
    www avatar :-|
    www
    • - 3
    • + 9

    Биохраните са добър бизнес но само за сертифициращите организации и търговците. От няколко дена в цяла Европа има криза с натровени от бактерии хора. Болните са стотици, а вече има и няколко смъртни случаи. Източник са "органични" краставици. Това показава нещо за което експертите отдавана предупреждават - де факто "биологичните храни" са по-опасни за здравето от произвежданите по конвенционален начин. Може би тази епидемия ще се отрази сериозно на този пазар!

    Нередност?
  • 3
    4erenmetar avatar :-(
    4erenmetar
    • + 4

    Крайно време е редакцията да пренастрои форумните си ботове, да не се изхождат по икономически теми, най-малкото заради името (Икономедия, Капитал). Същите имат достатъчно поле за изява в политически и светски коментари.
    Жалко е, че в този форум се налага да си изясняваме азбучни истини:
    Тотално ДЕКАПИТАЛИЗИРАНАТА (защо и как е отделна дълга тема!) икономика, растяща със смешните 1-2-3% има САМО ДВА източника на капитал за ускорен растеж - външни заеми и/или външни инвестиции.
    Редакцията, моля ограничете сриването нивото на този форум! Ние, Вашите читатели, не сме читателите на "Труп", "Уикенд" и т.н.
    Препращайте троловете да спамят там!

    Нередност?
  • 5
    coc avatar :-@
    Ivaylo Radev
    • - 1
    • + 6

    По-пошла и безлична статия за био земеделието на съм чел. Аз работя в този сектор 20 години и мнението ми е коренно различно. От статията лъха на печалбарство и лесен бизнес, а защо не се обърнахте към асоциациата на производителите на Био продуцкти да видите малко реалити? Или да се обърнете към министерство на земеделието как ни съдейства - като закри отдел агроекология и вече никой си няма и понятие от Био земеделие? И трето - прав е г-н Янков коментар 1 защо трябва да търсим инвеститори отвън, но да пречим на местния бизнес - да дадем западна българия на китайците? Ами дайте я на българите които искат да работят - но неискат да плащат комисионни на разни чиновници (корупция).

    Нередност?
Нов коментар