Авиацията може да избегне въглеродното бреме с екомерки

Според европейски дипломат търговията с емисии не е дискриминационна

От 1 януари всички компании с полети от и до летища в общността попадат в Европейската схема за търговия с емисии и трябва да се сдобият с квоти, чието количество да отговаря на изпуснатите по време на полет емисии
От 1 януари всички компании с полети от и до летища в общността попадат в Европейската схема за търговия с емисии и трябва да се сдобият с квоти, чието количество да отговаря на изпуснатите по време на полет емисии
От 1 януари всички компании с полети от и до летища в общността попадат в Европейската схема за търговия с емисии и трябва да се сдобият с квоти, чието количество да отговаря на изпуснатите по време на полет емисии    ©  PUNIT PARANJPE
От 1 януари всички компании с полети от и до летища в общността попадат в Европейската схема за търговия с емисии и трябва да се сдобият с квоти, чието количество да отговаря на изпуснатите по време на полет емисии    ©  PUNIT PARANJPE
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Държавите, които се противопоставят на законодателството на Европейския съюз, което таксува авиокомпаниите за техните емисии на въглероден диоксид, могат да бъдат изключени от търговията с емисии като въведат мерки с равносилен екологичен ефект. Това припомни новият представител на ЕС в Индия, цитиран от Reuters.

От 1 януари всички компании с полети от и до летища в общността попадат в Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ) и трябва да се сдобият с разрешителни (квоти), чието количество да отговаря на изпуснатите по време на полет емисии. Мярката не се хареса на САЩ, Китай и Индия, чиито превозвачи не искат да плащат за замърсяването на Европа. През 2012 г. Брюксел ще раздаде 85% от необходимите квоти безплатно, след което те постепенно ще намаляват. Останалото количество ще се купува на търгове. Всяка година компаниите предават в регистрите толкова квоти, колкото са били емисиите им (1 квота = 1 тон CO2). Фирма, която не изпълнява задълженията си, ще трябва да плати по 100 евро за всеки тон въглероден диоксид, за който не разполага с квоти. Ако провинението се повтаря често, ЕС има право да забрани на компанията да работи на летища в общността.

Възможност

"В законодателството съществува възможност, която все още не е изследвана и която позволява изключения в случай на еквивалентни мерки", обяснява Жоао Кравиньо, посланик на ЕС в Ню Делхи. Ако дадена държава приложи технологии или стимулира икономиите на гориво, така че емисиите от самолетите да намалеят, това може да покрие ангажиментите в ЕСТЕ. По думите на Карвиньо законодателството не посочва изрично какво са еквивалентните мерки.

Европейския съюз се опитва да остойности въглеродните емисии, така че да направи икономически осезаеми ефектите от глобалното затопляне – негативно влияние върху реколтите, засушавания, наводнения и други. Включването на авиокомпаниите в търговията с емисии би трябвало да помогне на ЕС да постигне целта си намаляване на емисиите с 20% до 2020 г. спрямо нивата им от 1990 г.

Противниците на ЕСТЕ твърдят, че едностранният подход нарушава Чикагската конвенция за международното въздухоплаване, както и някои разпоредби на Световната търговска организация. Част от критиците заплашиха с ответни мерки.

Карвиньо обясни, че заплахите няма да принудят ЕС да отстъпи, защото мярката не е дискриминационна. "Тя засяга европейските компании, така както и индийските и всякакви други компании", казва дипломатът. "Всякакви ответни мерки, които са насочени срещу европейските превозвачи, очевидно ще бъдат отнесени към международен съд".

Все още няма коментари
Нов коментар