🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Изненада: Търговията с емисии може да увеличи печалбите на авиокомпаниите

Ако калкулират в цената на билетите и стойността на безплатните въглеродни квоти, превозвачите от САЩ могат да спечелят допълнителни 2.5 млрд. долара

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Печалбите на американските авиокомпании могат да се увеличат с повече от 2.5 млрд. долара до 2020 г. благодарение на, а не въпреки включването им в Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ). Това показва ново изследване, съфинансирано от федералната авиационна администрация на САЩ, предаде Reuters.

ЕСТЕ задължава бизнесът да разполага с разрешителните (квоти) за изпускане на въглероден диоксид за полетите от и до летища в Европейския съюз, които да отговарят на генерираните количества от парниковия газ.

Според екипа от учени от Масачузетския технологичен институт и университета в Мюнстер до по-добри финансови резултати може да се стигне, защото е възможно превозвачите да прехвърлят цялата стойност на квотите към пътниците, въпреки че в момента те получават по-голяма част от квотите безплатно. Допускането противоречи на предупрежденията от авиокомпании в САЩ, че оспорваната схема за въглеродна търговия, в която авиацията участва от 1 януари, ще намали печалбите им. Авиобизнесът вече страда от поскъпващи горива, остра конкуренция и национални данъци и такси.

"Ако превозвачите прехвърлят на потребителите всички допълнителни разходи, включително алтернативните разходи, свързани с безплатните разрешителни, печалбите на американските превозвачи ще се увеличат", пише в изследването. Но ако компаниите могат да прехвърлят само разходи за закупените квоти или не могат да прехвърлят никакви подобни разходи, печалбите им ще спаднат.

През 2012 г. всички авиокомпании ще получат квоти средно за 85% от емисиите си, което отваря възможност за огромни печалби за фирмите, които решат да калкулират стойността на тези активи в цената на самолетните билети.

Първоначално големи замърсители като енергийните централи, които са в ЕСТЕ от 2005 г., също са реализирали огромни печалби заради квотите. Те са увеличили цените на електроенергията, за да отразят стойността на въглеродните квоти, включително и тези, които са получили без пари, припомня Reuters.

Референтната стойност на квотите в изследването е 15 евро (1 квота дава право за изпускане на 1 тон CO2), като очакването е цената да се покачва с 4% годишно. В момента обаче реалната цената на квотите се движи около 7 евро.

Оценките за финансовата тежест от участието на самолетите в схемата за търговия с емисии се различават драматично. Европейската комисия твърди, че билетите ще поскъпнат с между 2 и 12 евро. Според Американския авиационен институт, мозъчен тръст на търговските авиокомпании в САЩ, трансатлантическите полети могат да поскъпнат с между 70 и 90 долара.

Американски и азиатски авиокомпании се опитваха да оспорят директивата, с която Брюксел ги включи в ЕСТЕ, но според Съда на ЕС няма причина за отмяна на законодателството.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    yanko.velev avatar :-|
    yanko.velev
    • + 1

    Да видим дали за Европа поскъпването ще е само между 2 и 12 евро.

    Нередност?
  • 2
    bta avatar :-|
    bta
    • + 1

    До коментар [#1] от "yanko.velev":

    както и да го гледаш цените са според пътниците

    Нередност?
  • 3
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Затова си има термин ценова еластичност, който показва как се изменят продажбите спрямо цената. Тоест ако квотите оскъпят с 1% услугата, но клиентите запазят същото потребление то е без значение за фирмите. Въпросите дали хората могат лесно да преминат на алтернативен превоз и ако не дали това оскъпяване ще ги откаже от пътуване на дълги разстояния, което пък ще създаде бизнес за други превозвачи...

    Нередност?
Нов коментар