🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

По-ясен швейцарски пейзаж

Какво се променя с новата спогодба за избягване на двойното данъчно облагане с конфедерацията

   ©  shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В последните години Швейцария беше обект на засилен натиск заради политиката си на конфиденциалност и ограничено сътрудничество с останалите държави срещу укриването на данъци. Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) дори постави страната в "сивия" си списък с офшорни данъчни юрисдикции, а Европейският съюз настоя за включването на швейцарците в системата за автоматичен обмен на информация. САЩ стигна най-далеч, като започна мащабни разследвания срещу водещи швейцарски банки.

Затова страната реши да поеме нов курс в посока повече прозрачност и споделяне на информация. В резултат на това Швейцария предприе предоговаряне на близо тридесет международни данъчни спогодби и дори се съгласи да въведе крайните правила за оповестяване на американски авоари зад граница (FATCA).

Информационната завеса се вдига

В края на 2012 г. България също подписа нова данъчна спогодба с Швейцария. Народното събрание успя да гласува текста тази седмица и сега очаква указ за обнародване от президента.

В съответствие с препоръките на ОИСР новата спогодба предвижда клауза за обмен на информация. Този текст е стандартен за данъчните спогодби, но по изключение липсваше в старото споразумение от 1991 г. С включването му швейцарската администрация вече се ангажира да предоставя данни на Националната агенция за приходите (НАП) въпреки стриктните си правила за защита на банковата тайна.

Все пак достъпът до информация не може да бъде произволен и да служи като средство за т.нар. ловни експедиции в другата юрисдикция. Затова исканата информация трябва да е конкретна и относима към данъчните задължения на ревизираното лице.

Освен взаимопомощ по данъчни въпроси чрез данъчните спогодби държавите разпределят помежду си правата за облагане на доходи, реализирани на тяхна територия от местни лица на другата държава. Те регулират преки данъци както върху доходи на юридически, така и върху доходи на физически лица.

По швейцарски патент

Може би като компенсация за вдигане на информационната завеса Швейцария успя да запази данъчните преференции в друга традиционно много важна за страната област – интелектуалната собственост. Българските доходи на швейцарците от авторски и лицензионни възнаграждения (royalties) ще продължат да са освободени от данък при източника в България.

Тази преференция е важна за българските компании, част от мултинационални групи, които плащат такси за лицензи, търговски марки и патенти към швейцарски дружества, специализирани в управляването на интелектуални права. Швейцария е характерна дестинация в тази сфера заради сравнително ниския данък печалба (ефективната ставка в някои кантони пада под 10%), липсата на данък при източника за авторски и лицензионни възнаграждения и уникална мрежа от данъчни спогодби с преференции в тази посока.

Въпреки това спогодбата изрично дава право на България да откаже освобождаване от данък, когато швейцарският получател препраща съществена част от възнагражденията към лица в трета страна под каквато и да е форма. Освен в случаи на договори за сублицензия (швейцарското дружество получава лиценз и го преотстъпва) това ограничение ще постави под въпрос ползването на облекчението и в други бизнес модели в рамките на международни групи. Това допълва съществуващите правила против пренасочване на доходи и така създава предпоставки за повече контрол и анализ от страна на НАП при прилагане на спогодбата.

По-облекчен режим за инвеститорите

Швейцарските дружества на практика вече се възползват от по-благоприятен режим на облагане с български данък при източника заради специалния статут, който се полага на страната след присъединяването ни към ЕС. По силата на договорености на Швейцария с общността облекченията, въведени с данъчните директиви за дивиденти, лихви и лицензионни възнаграждения, се прилагат равносилно и за швейцарските компании.

В този дух новата спогодба въвежда по-преференциални ставки за облагане на доходите от лихви и дивиденти. Данъкът при източника върху доходи от лихви е намален от 10% на 5%, а заемите от банки и финансови институции остават освободени.

Предвижда се пълно облекчение и за заеми между определени асоциирани дружества, когато кредиторът и длъжникът са били свързани в период от поне една година. Положително е, че ако това условие не е изпълнено към момента на отпускане на заема и се покрие едва впоследствие, заемодателят ще има право да поиска възстановяване на вече платения данък. Така ще се предостави ефективно облекчение в началния етап на инвестиция, когато швейцарските компании финансират новосъздадени или новопридобити дружества в страната.

По аналогичен път ще се освобождават от данък дивидентите, разпределяни в полза на акционери, които участват в над 10% от капитала на местни дружества за период от поне една година. Предвидено е обаче  изрично изключение за случаите на скрито разпределение на печалби.

Промени има и в недвижимия сектор

Промените в новата спогодба ще засегнат и сектора недвижими имоти. Капиталовите печалби от прехвърляне на акции и дялове в български дружества вече ще се облагат с данък, когато същността на сделката е продажба на имоти. Тази клауза цели да затвори вратичката, с която се заобикаля данък при източника чрез прехвърлянето на собствеността на дружеството, притежаващо имота, а не на самия имот.

Разширена дефиниция за местно лице

Промени са въведени в определянето на едно физическо лице като местно лице за данъчни цели на едната или другата държава. Това определяне е изключително важно за кръга на лицата, които имат достъп до спогодбата, съответно могат да претендират за данъчни облекчения. В досега действащата спогодба при претенции на двете държави за местно лице по тяхното вътрешно законодателство допълнителните критерии - постоянно жилище, център на жизнени интереси и обичайно пребиваване - определят крайната позиция на местно лице. В новата разпоредба, ако по-горе изброените критерии не могат да доведат до определяне на позицията, е въведен критерий "гражданство", преди да се премине към процедура на взаимно споразумение.

Доходите от труд се облагат по същия начин

Запазен е начинът на облагане на доходите от трудови правоотношения при работа в трансгранични ситуации (български служител, работещ по проект в Швейцария или обратното). Възнаграждението се облага само в държавата, в която се полага трудът, докато изключението от това правило дава възможност при краткотраен престой в чужбина (не повече от 183 дни в данъчната година) и липса на разходи по възнаграждението за работодател в тази държава, това възнаграждение да продължи да се облага в държавата, на която служителят е местно лице (на практика изпращащата държава). И двете условия трябва да бъдат изпълнени, за да се избегне облагане в приемащата държава. Тук дефиницията на работодател според вътрешното законодателство на държавата, в която се работи, е от определящо значение. Освен термина юридически работодател (дружеството, с което служителят има сключен трудов договор), от няколко години България прилага и концепцията за така наречения икономически работодател и определя за работодатели (с всичките задължения за месечно удържане и внасяне на данък) и дружествата, приемащи чуждестранни служители по договор за предоставяне на персонал.

Макар и с определени различия в отделните кантони, Швейцария принципно също е възприела тази концепция и счита за работодатели компаниите, приемащи чуждестранни служители, които работят под тяхно ръководство, носят отговорност за работата им и определят дневните им задължения. Накратко, тези чуждестранни служители са така интегрирани в приемащите ги дружества, че макар и без формално трудово правоотношение с тях те не се различават по начина си на работа от локалните служители.

Приетата дефиниция на икономически работодател и от България, и от Швейцария прави на практика трудно избягването на облагане на доходите от труд в другата държава дори и при краткосрочни проекти там (само в някои кантони като Цюрих това би било възможно при престой на чуждестранния служител там под 90 дни).

Швейцария ще облага швейцарските пенсии

Третирането на пенсиите и други подобни плащания във връзка с минало трудово правоотношение е променено. В синхрон с разпоредбите на новите спогодби вече и държавата, в която е изградена пенсията (и в която на практика през целия трудов стаж облагаемата основа е била намалявана с осигурителните вноски), може да обложи този доход. В спогодбата с Швейцария това е възможно, ако в държавата, в която получателят е местно лице, пенсиите не подлежат на облагане. Очевидно позицията е въведена в този й вид поради необлагането на пенсиите в България по вътрешното ни законодателство.

Лихвите от влогове в швейцарски банки

Когато местно лице на България получава доходи от лихви по депозитни сметки в швейцарска банка, тези доходи се облагат с 10% окончателен данък до края на месеца, следващ тримесечието на придобиването им. Швейцария облага тези доходи с 35% данък върху брутната сума, но разпоредбите на спогодбата й дават право да обложи само до 5%. Разликата от 30% може да се възстанови при подаване на искане към швейцарските данъчни власти от българското местно лице. Независимо дали доходът вече е обложен, той подлежи на задължително деклариране в годишната данъчна декларация в България, при подаването на която данъчното задължение може да се редуцира чрез прилагане на метода на данъчен кредит за избягване на двойното данъчно облагане.

* Невена Ковачева е старши данъчен мениджър "Глобална мобилност за България, Македония и Албания", а Виктор Митев данъчен мениджър в Ernst & Young.

 

В полза на бюджета

Повечето данъчни спогодби със страните от Западна Европа са сключени в края на осемдесетте години и предлагаха благоприятен и конкурентоспособен данъчен режим за инвестиции в страната.

След Австрия и Германия Швейцария е поредната държава от региона, с която България предоговaря данъчната си спогодба в последните години. Тенденцията по-скоро е в увеличаване на данъчния интерес на България и ограничаване на съществуващите досега преференции.

Така на практика отпаднаха облекченията пред немските и австрийски инвеститори за доходите им от лихви с източник в България. Въведе се и облагане на капиталови печалби (нетипично за повечето ни спогодби) от продажба на акции и дялови участия в местни дъщерни дружества. От мотивите към законопроекта за ратификация на спогодбата с Швейцария личи, че се планира предоговаряне на спогодбите и с други европейски държави, което има за цел да доведе до още "изключително благоприятни за българската държава разрешения".

Спорно е обаче доколко това е благоприятно за конкурентоспособността на страната ни в надпреварата за чужди инвестиции в региона, особено предвид ограниченото значение на данък при източника като дял от бюджетните приходи.
Все още няма коментари
Нов коментар