Брюксел ще започне проучване на бизнеса на Uber

Ако услугата й бъде приета за транспортна, компанията може да е обект на по-строги правила за лицензи, застраховане и безопасност

От пускането в действие на услугата в Париж през 2011 г. таксиметровите шофьори се противопоставят на американската компания.
От пускането в действие на услугата в Париж през 2011 г. таксиметровите шофьори се противопоставят на американската компания.
От пускането в действие на услугата в Париж през 2011 г. таксиметровите шофьори се противопоставят на американската компания.    ©  CHARLES PLATIAU
От пускането в действие на услугата в Париж през 2011 г. таксиметровите шофьори се противопоставят на американската компания.    ©  CHARLES PLATIAU
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Проверката може да отнеме година

Европейският съюз (ЕС) ще започне проучване на таксиметровата услуга чрез мобилното приложение на Uber. То ще бъде част от усилията за уреждане на съдебни спорове, изправили американския стартъп срещу традиционните таксиметрови компании в цялата Европа. Информацията беше съобщена в края на миналата седмица от Reuters, като агенцията се позовава на три източника.

Целта

От пускането в действие на услугата в Париж през 2011 г. таксиметровите шофьори се противопоставят на американската компания. Те се оплакват от нелоялна конкуренция и твърдят, че Uber заобикаля местните закони за лицензи и безопасност. Компанията, чиято централа е в Сан Франциско, реагира с жалби до Европейската комисия срещу германските и испанските съдебни забрани, както и новия френски закон за такситата (т. нар. закон "Тевену").

Изследването ще се опита да определи какви правни основания може да използва Брюксел, за да реши дали Uber е транспортна услуга или просто дигитална услуга, заявява чиновник от ЕС. Uber твърди, че е дигитална платформа, която свързва желаещи шофьори с клиенти. Ако услугата бъде определена за транспортна, това може да я направи обект на по-строги правила за лицензи, застраховане и безопасност.

"Това изследване изглежда показва, че Европейската комисия смята, че начинът, по който са регулирани секторите на таксиметрови услуги и наемането на хора в някой страни, не е функционален и вече не е подходящ за целта, да не говорим за навлизане на пазара на иновативни технологии, базирани на споделено пътуване", заяви говорител на Uber.

Uber е изправена пред редица регулаторни и правни предизвикателства в повечето от страните, където оперира. Най-известната им услуга за споделено пътуване поразително прилича на таксиметрова, разликата е в това, че комуникацията между шофьор и клиент минава през мобилното приложение на Uber. Така компанията се определя като свързваща платформа, а не като таксиметров превозвач, с което избягва браншовите регулации и данъците. След поредица от глоби в други страни от ЕС компанията беше санкционирана и в България с 200 хил. лв. от Комисията за защита на конкуренцията.

Споделена икономика

Проучването ще се проведе паралелно с делото в Съда на Европейския съюз, който може да създаде прецедент за съдебните битки в други страни от континента. Въпреки това, много е верояно съдът да се произнесе преди завършването на изследването, което се очаква да е готова през юни догодина.

В същото време Европейската комисия ще продължи да разглежда жалбата на американската компания срещу Франция, Германия и Испания. През май Брюксел поиска от Париж подробна информация за приетия закон за такситата, който според Uber дава предимство на традиционните таксита. По-рано Европейската комисия заяви, че приветства иновационни услуги като тези, които предлага американската компания. Това е тн. споделена икономика, при която хора се свързват помежду си и предлагат услуги като пътуване или настаняване.

Въпреки това, фирмите като Uber не трябва да заобикалят националните закони за данъчно облагане, безопасност и социални аспекти, заяви европейският комисар по транспорта Виолета Булц в писмо до член на Европейския парламент през февруари, припомня Reuters. Икономиката на споделянето засега обърква политиците, които от една страна се опитват да насърчават иновативните услуги, а от друга – да гарантират, че традиционните бизнеси ще могат да се конкурират при равни условия. Трябва да има среден път, заяви офииален източник на ЕС.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mammita avatar :-(
    mammita
    • - 8
    • + 3

    А, що така бе? Нали бяха страхотни и невероятни, със супер добър бизнес модел. Нали и тук ги възхваляваха като еманация на свободния пазар и се говореше как ще се заменят традиционните таксите. Във Франция обаче таксиджиите не изреваха на умряло, че им се краде бизнеса с по-изгодни условия и какво стана. Юбер го забраниха там, а ЕС започва да ги проверява. Няма ли някой който да изкрещи сега, че това е репресия на държавата и институциите, срещу един бизнес? Или не, щом е от ЕС значи всичко е ок, ама ако беше в България утре щеше да има протест пред парламента и всичките новинарски сайтове и вестници щяха да гърмят с това. Да се обяснява как ще ни съди ЕС и т.н.

    Нередност?
  • 2
    al_raikov avatar :-|
    Aleksandar Raykov
    • - 4
    • + 8

    Опълчването срещу Убер не само е опълчване срещу иновативния бизнес, но и срещу потребителите. Ограничаването на избора, между конвенционалните таксита и иновативните е проява на очевиден страх на чиновниците. Опитвайки се да сложат в законодателни рамки е изтъркан начин да наложат законен рекет върху това, което явно си има потребители и те не се нуждаят от държавата да им гарантира безопасността. Далеч по-читава е гаранцията на предлагащия, който стриктно си следи изпълнението на извършваните услуги с високи качествени изисквания на входа в бизнеса. А логиката е проста - ако потребителите са доволни печалбите ще стават все по-големи и пазарите също.

    Нередност?
  • 3
    jelezo avatar :-P
    jelezo
    • - 2
    • + 6

    Няма как да се спре прогреса ...
    Услугата се харесва от потребителите и ще я има!

    Нередност?
  • 4
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина

    Да, иновацията да НЕ спазваш законите :) Да си сключат договори само с лицензирани таксиджии и тогава да разправят, че са легални.

    Нередност?
Нов коментар