🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Uber търси варианти да възобнови дейността си

Услугата в мобилното приложение на компанията за споделено пътуване е активна, но налични автомобили няма

"Не сме се отказали от софийския пазар", твърди главният мениджър на Uber за България Димитър Радуков.
"Не сме се отказали от софийския пазар", твърди главният мениджър на Uber за България Димитър Радуков.
"Не сме се отказали от софийския пазар", твърди главният мениджър на Uber за България Димитър Радуков.    ©  Надежда Чипева
"Не сме се отказали от софийския пазар", твърди главният мениджър на Uber за България Димитър Радуков.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Uber спря временно дейността си в София. Услугата в мобилното приложение на компанията за споделено пътуване е активна, но налични автомобили няма. Стъпката беше предприета, след като Върховният административен съд (ВАС) потвърди решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за предварително изпълнение на забраната за дейност, наложена от регулатора. Преустановяването на дейността на компанията в София беше обявено официално в понеделник вечер от мениджъра на Uber за България Димитър Радуков.

Не казвай сбогом

"С голямо съжаление бих искал да ви съобщя, че услугата Uber Х е спряна врeменно в София", заяви пред bTV мениджърът на компанията за България Димитър Радуков. В същото изявление той уточни, че Uber не се е отказала от българския пазар и ще търси варианти да продължи дейността си в страната.

"Ние дълбоко вярваме, че София има нужда от такава услуга, и не сме се отказали от софийския пазар. Напротив. Смятаме да търсим варианти и да останем и да предлагаме нашите услуги", посочи Радуков пред bTV. Фирмата за споделено пътуване навлезе на българския пазар преди по-малко от година.

Критиците й я обвиняват, че с модела на работа - чрез мобилно приложение, избягва регулациите, на които са подложени традиционните таксиметрови превози, и по този начин успява да постигне по-ниски цени. Междувременно две политически формации - "Зелените" и ДЕОС, излязоха с предложение за премахване на ограниченията в този бизнес, защото сегашната нормативна уредба не успява да се справи нито с нелегалните таксита, нито с устройствата "помпи", които надуват сметките, докато според тях в Uber финансовите потоци са изцяло на светло.

"Наличието на повече избор е от огромна полза за обществото като цяло, ако и да създава затруднения на съществуващите конюнктурни интереси. По-големият избор винаги води до по-добро качество и по-ниски цени на услугите. Живеем в един нов свят, движен от технологиите. Регулациите трябва да еволюират, за да може обществото да се възползва от ефективността на иновациите. Очевидна е нуждата от нови правила, които да отразят техническото развитие на XXI век", е становището на българското звено на Uber.

Компанията вече обяви, че е информирала Европейската комисия за решението на КЗК, защото смята, че то нарушава законите на ЕС. Самата ЕК още през август започна проучване, което трябва да установи дали компанията предлага транспортна или дигитална услуга и съответно да определи дали подлежи на регулациите за таксиметровите компании. Причината са редицата дела и забрани за упражняване на дейността на Uber в доста европейски градове и държави. Резултати от проучването вероятно ще има през лятото на следващата година, но очакванията са, че Брюксел едва ли ще излезе с конкретно решение, преди да има такова от Съда на ЕС в Люксембург - също не по-рано от идното лято.

Мобилното приложение среща съпротива и ответни действия от регулатори и общински институции в градове по целия свят от САЩ, през Европа до Китай.

Вариантите занапред

Възможностите за Uber са три. Първият е да изчака ВАС да се произнесе окончателно по решението на антимонополния регулатор и ако то е в полза на компанията - да възобнови дейността си. Това обаче може да отнеме между половин и една година, в зависимост колко бързо действа съдът. Вторият е Uber да измени своя модел на работа в страната така, че той да е различен от забранения от КЗК. По този начин компанията може да продължи дейността си независимо дали спазва регулаторната рамка, а за да се стигне до евентуална следваща забрана, трябва да се инициира ново производство в КЗК. Третият вариант е Uber да промени модела си на работа, за да отговори на законовите изисквания.

 

Държавата затяга контрола върху такситата

Таксиметровите услуги да се извършват само от търговци, които притежават удостоверения за регистрация, предвиждат приетите във вторник на второ четене от парламента промени в Закона за автомобилните превози. Досега тази дейност можеше да се упражнява и от водачи, работещи от името на регистриран превозвач, но за своя сметка.

С промените на практика се премахва възможността всеки водач на такси да има своя фирма, която да работи с договор към компания, която му дава само диспечерска услуга, марката си и самия автомобил на изплащане. Целта пък е да се затегне контролът над традиционните таксита. Промените ще влязат в сила един месец след обнародването им в Държавен вестник.
20 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    damianov avatar :-|
    Дамянов
    • - 27
    • + 5

    Два файтона хора, нарекли се "Зелените" и ДЕОС, излезли с предложение за премахване на ограниченията в този бизнес.

    Нередност?
  • 2
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor
    • - 3
    • + 14

    До коментар [#1] от "Дамянов":

    Че са предложили премахването на ограниченията или че са "Два файтона хора", не Ви допада?

    Нередност?
  • 3
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина
    • - 16
    • + 7

    Дигитална услуга ... като е дигитална, да не те пренасят по жицата?

    Нередност?
  • 4
    lz73 avatar :-|
    lz73
    • - 3
    • + 11

    "Възможностите за Uber са три. Първият е да изчака ВАС да се произнесе окончателно по решението на антимонополния регулатор и ако то е в полза на компанията - да възобнови дейността си."

    Извинявам се за наивния въпрос ама в горния вариант КЗК ще възстанови ли загубите на Uber?
    И не е ли мноого странно това, че КЗК иска спиране на Uber.
    Звучи все едно КЗК да поиска закриване на нелегална печатница на пари щото конкурирала държавата.
    Има два варианта. Или Uber нарушават закона и съответните институции трябва да се намесят (в случая транспортно министерство и данъчни) или не нарушават закона. Какъв го дири там КЗК?

    Нередност?
  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 12

    До коментар [#1] от "Дамянов":

    На местата, където услугите на Юбер си бяха пробили път - центъра, Студентски град, Бизнес-парка, Цариградско шосе, бул. България - там Зелените и ДЕОС въобще не са толкова пренебрежим процент от гласоподавателите, смея да твърдя. С влизането на още няколко набора във възраст за гласуване, след още само няколко години картината ще е съвсем различна.

    Нередност?
  • 6
    teodorpav avatar :-|
    teodorpav
    • - 9
    • + 11

    Uber е таксиметрова услуга, а не е споделено пътуване.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 7
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#6] от "teodorpav":

    Не е точно за споделено пътуване, но и таксиметрова компания не е.
    Щеше да е за споделено пътуване, ако не събираше пари от клиентите и не даваше част от тях на шофьорите.
    Виновни са, доколкото подпомагат не съвсем законна дейност.
    Ако трябва някого да спират, докато не получи лицензи, това са шофьорите...

    Нередност?
  • 8
    hmt41476031 avatar :-|
    hmt41476031
    • - 3
    • + 5

    До преди месец много малко хора бяха чували за Uber,почти никои не искаше да ги ползва,защото трябва да си региатрираш банковата карта в сиатемата , но тъпите бакшиши сами дигнаха шум те това.... Те онова.... Аз лично от бакшиш докато се возих разбрах за компанията.... Тоест таксиметровите са толкова кухи , че сега направиха с този съд много добра реклама на Uber,толкова добра,че почти всички знаят и са чували по нещо за Uber, ако си мълчаха нямаше да се разчуе и клиентите на Uber щяха да продължават да се страхуват за банковите си карти и нямаше да се ползва толкова... Ама тъпи бакшиши направиха толкова добра реклама сега,че и google нямаше да успее......

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 9
    pifaa avatar :-|
    pifaa
    • - 5
    • + 5

    Услугата на, която предлага Юбер произлиза от нещо наречено Краудсорсинг. На български се е наложил терминът Икономика на споделянето, който не е съвсем точен. Смисълът на краудсорсинга е, че използва технологиите, за да свързва хората. Това е тенденция, която не може да бъде спряна. Решението, както на КЗК, така и ВАС е незаконно. Нямат право да наказват Юбер, защото фирмата не предлага таксиметрова услуга, а софтуерна платформа, която свързва хората. Няма, и не може да има закон, който да забранява това. Освен това, никой не може да ми забрани да се договоря с някого да го превозя до определана точка и да си поделим разходите по пътуването. Защото това би било нарушение на личните ми права и свободи. Краудсорсингът тепърва ще настъпва в изостаналите страни като България. Бизнесът в тези страни ще има избор - или да се промени, или да загине. Но краудсорсингът не може да бъде спрян, нито в България, нито, където и да е. Това е бъдещето на бизнеса. Това е сливане между Социалната и Бизнес системата, на основата на ИКТ.

    Нередност?
  • 10
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина
    • + 5

    [quote:"pifaa"#14]Смисълът на краудсорсинга е, че използва технологиите, за да свързва хората.[/quote]
    Когато едната страна предоставя услуга по занятие с цел доходи, то тази страна следва да е регистрирана като търговец (освен в определени ситуации - има ги в Търговския закон). Така че платформата би трябвало да свързва не хора с хора, а хора с търговци. В случая таксиметрови шофьори.
    Още повече няма никакво споделяне в услугата, която предоставят Uber в България. Чиста такси услуга си е!

    Нередност?
Нов коментар