Пътуване към 100 млн. лв.

Най-големият туроператор "Астрал холидейз" има два нови акционера и план след 3-4 години да е удвоил сегашния си бизнес от 50 млн. лв.

Христо Гълбачев (вляво) и Жени Стефанова основават компанията през 1995 г. в Пловдив. 21 години по-късно в "Астрал холидейз" влизат два нови инвеститора, представлявани от Ивайло Господинов и Борислав Стефанов (вдясно)
Христо Гълбачев (вляво) и Жени Стефанова основават компанията през 1995 г. в Пловдив. 21 години по-късно в "Астрал холидейз" влизат два нови инвеститора, представлявани от Ивайло Господинов и Борислав Стефанов (вдясно)
Христо Гълбачев (вляво) и Жени Стефанова основават компанията през 1995 г. в Пловдив. 21 години по-късно в "Астрал холидейз" влизат два нови инвеститора, представлявани от Ивайло Господинов и Борислав Стефанов (вдясно)    ©  Надежда Чипева
Христо Гълбачев (вляво) и Жени Стефанова основават компанията през 1995 г. в Пловдив. 21 години по-късно в "Астрал холидейз" влизат два нови инвеститора, представлявани от Ивайло Господинов и Борислав Стефанов (вдясно)    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

250

хиляди чуждестранни туристи в България обслужва годишно "Астрал холидейз".
Инвестицията на двата фонда - BlackPeak Capital и GlobeCap Investment е 2.5 млн. евро.
От следващата година "Астрал холидейз" планира да започне да продава туристическите пакети на Thomas Cook и Neckermann на български клиенти.

Най-големият български туроператор "Астрал холидейз" не просто "знае къде", както гласи и логото му, а вече знае с кого и какво ще направи. Посоката е ясна - разширяване на бизнеса, а за достигането й ще помогнат новите инвеститори, привлечени в компанията – българският фонд BlackPeak Capital и компанията GlobeCap Investment, зад която стои частният търговски конгломерат от Саудитска Арабия IDGlobal. Заедно те ще вложат в туроператора 2.5 млн. евро, срещу които ще придобият миноритарен дял от под 40%. Целта е в следващите три-четири години приходите, които за 2015 г. са от порядъка на 45-50 млн. лв., да се удвоят, а нормата на печалба преди данъци, такси и амортизации да достигне около 20-25%. Още това лято "Астрал холидейз" ще пусне за българския пазар новата си интернет платформа, по която работи от известно време и която по думите на собствениците й Христо Гълбачев и Жени Стефанова ще е единствена по рода си не само в България, но и в Европа. А в рамките на следващите две години чрез платформата ще стъпи и на пазарите в Гърция, Турция, Румъния, Македония, Сърбия и Албания.

След спечелването на договор с Thomas Cook и Neckermann за туристите им към България планът на "Астрал" включва и продажбата на туристическите пакети на двата чужди туроператора на български клиенти. "Това е възможност, която планираме от самото начало на сътрудничеството ни с Thomas Cook, но самият процес отнема време, така че това вероятно ще стане факт от следващата година", обяснява Жени Стефанова.

Всички пътища тръгват от Пловдив

Началото на историята е поставено в Пловдив на 13 септември 1995 г. Тогава Гълбачев и Стефанова, които от няколко години работят заедно в друга туристическа компания, създават собствена фирма, която започва да предлага чартърни полети за българи в чужбина. С течение на времето бизнесът се разраства и от първоначалните "четири човека с един офис в Пловдив" днес "Астрал холидейз" е компания с над 200 служители, 18 собствени и франчайз офиса в България и над 350 агенции в страната, които продават продуктите й. Към днешна дата дружеството е и единственото в страната, което предлага пълен кръг от туристически услуги – външен туризъм за българи в чужбина, вътрешен туризъм за чужденци в България, а и за местни клиенти, продажба на самолетни билети, корпоративен отдел за обслужване на големи компании за техни вътрешнофирмени събития (например конференции), както и собствена транспортна компания. От края на 2013 г. дружеството е ексклузивен представител за страната на най-големия германски туроператор Thomas Cook и дъщерната му Neckermann Reisen, за чието обслужване отварят и шест специални офиса в морските курорти.

"Освен това работим с още 50 партньори от цяла Европа, сред които са и едни от най-големите западноевропейски туроператорски фирми – например Sunweb, като годишно обслужваме над 250 хил. чуждестранни туристи в България", разказва Христо Гълбачев. "Астрал холидейз" е и най-големият туроператор, който изпраща българи в българските хотели.

Компанията е лидер на местния пазар и по оборот, и по брой служители. Номер едно е и по пазарен дял, като се имат предвид всички сегменти, на които работи. За разлика от нея по-голямата част от играчите на пазара се фокусират само в един от сегментите, така че на практика от фалита на "Алма тур" през 2011 г. и отнемането на лиценза на "Он травел" през 2012 г. насам няма и близък по обхват на дейността конкурент.

От голям по-голям

Лидерската позиция е и едно от основните притегателни качества за външните инвеститори. Фондът BlackPeak Capital, който заедно с Empower Capital управлява общо 25 млн. евро, отпуснати на България по европейската програма JEREMIE за дялови инвестиции, оглежда възможностите за добавяне на туристическа компания в портфолиото си заради развитието на сектора и значимостта му за българската икономика. Привлекателността на "Астрал" се засилва и от историята на компанията и изградената през годините структура. "Хареса ни начинът, по който се подхожда по всичките направления, както и това, че всички тези сегменти присъстват в дейността на компанията и се развиват добре", обяснява Ивайло Господинов, който е един от управляващите съдружници във фонда. "Хареса ни и това, че "Астрал" има доста добър мениджърски екип, което при всички наши сделки е много важно за нас", допълва той.

Характерно за инвестициите на BlackPeak е, че в сделките задължително трябва да участва поне още един партньор, който да влага средства наравно с фонда. Такъв в случая е саудитската ID Global чрез българското си дъщерно дружество GlobeCap Investment. Бизнесът в България се управлява от Борислав Стефанов, който познава мениджърите на "Астрал" от предишната си дейност като директор на Агенцията за инвестиции. Арабският фонд, който съществува от 2014 г., управлява над 1 млрд. долара в компании в Китай, Индия, Саудитска Арабия, Великобритания и др. и търси възможности да диверсифицира портфолиото си в по-малки и различни пазари като България, Бангладеш, Египет. "Планът е да се инвестират около 10-15 млн. евро в България, като това е втората инвестиция в страната – първата е в сферата на земеделието", обяснява Стефанов. До момента фондът няма преки инвестиции в туристическия сектор, но по думите на българския мениджър има "доста силна връзка" с една от големите подобни фирми в Саудитска Арабия, поради което влизането му в "Астрал" носи и нов потенциал за бъдещото развитие на компанията.

Собствениците на "Астрал холидейз" също разказват, че от три години мислят за привличането на нови партньори. "Ясно ни е, че за да направим много добър, качествен продукт, и най-вече да го запазим и да го развием като нов продукт, ни трябват партньори и съинвеститори, които да повярват в нашия екип и в нашите цели", обяснява Гълбачев. "Сделката с двата фонда за нас означава много престиж и оценка за дейността на "Астрал холидейз", и също така една много добра финансова стабилност, която ще ни позволи да направим продуктите, които искаме да направим, не само за българския, но и за външните пазари", допълва той.

Междувременно интерес към туроператора главно заради новия му интернет проект проявява и софтуерна компания, с която в момента също текат преговори. Мениджърите на "Астрал" посочват, че решението дали да се сключи сделка ще бъде взето до месец и уточняват, че и в този случай става дума за придобиването на миноритарен дял, като те ще останат мажоритарни собственици на компанията.

По отношение на бъдещите планове на този етап е рано да се коментира, но можем да кажем, че нямаме очаквания да продаваме цялата фирма, обобщават Стефанова и Гълбачев.

Пътната карта

В момента обаче фокусът на българския туроператор е съсредоточен в по-близки географски граници – България и съседните пазари. За развиването на дейността си в страната и излизането зад граница от известно време "Астрал" работи усилено върху създаването на нова онлайн платформа, към която ще бъде насочена и част от инвестицията на двата фонда. Останалите средства ще бъдат вложени в човешки ресурси, оборотен капитал и развиване на настоящите и нови продукти на компанията.

"Имаме много натрупан опит, много добър екип и искаме бизнесът да бъде по-ефективен", разказва Гълбачев. Зад тази доста обща формулировка стои подмяната на съществуващия софтуер с нов, който вече е купен от чужбина – инвестицията е за над 200 хил. евро – и пригоден за нуждите на българското дружество, като в момента се имплементира в дейността на различните му отдели. По думите на мениджъра, той ще позволи със сегашния екип да се обслужват много повече клиенти, като това става по-бързо.

Софтуерът ще е и в основата на новата онлайн платформа, която ще се казва Fly Astral и ще бъде пусната на българския пазар още това лято, като ще обедини и обнови съществуващите до момента интернет платформи на "Астрал". "Това е един оригинален продукт, който е много различен от това, което познавате от сегашните сайтове на "Астрал холидейз" и на останалите български фирми, включително и Booking.com. За мен той е много различен от гледна точка на функции, и бих казал, че е единственият по рода си не само в България, но и в Европа", твърди Гълбачев.

В следващите две години Fly Astral ще бъде представена и на пазарите в Сърбия, Гърция, Румъния, Македония, Албания и Турция, като в момента се подготвят версиите й на съответните езици. "След това, в зависимост от интересите на Thomas Cook, може да отиде и в Западна Европа", отбелязва мениджърът. В разработката и маркетинга на платформата общата инвестиция ще е около 1 млн. лв.

Аргумент в полза на нуждата от инвестиции в нови, съвременни технологии е и очакваното от него нарастване на международния интерес към България като туристическа дестинация. Така на фона на миналото лято, което е било най-слабото от 10 години насам заради силната конкуренция от Гърция, Турция и Испания, тази година прогнозите на Гълбачев са за рекордно силен сезон. Основният двигател на това са събитията в арабските страни – атентатът от миналото лято в Тунис, свалянето на руски самолет над Египет, въведените от Русия санкции срещу Турция.

За силните предстоящи месеци в сектора говорят и данните на "Астрал холидейз" за направените до момента резервации за годината. При клиентите на Thomas Cook за Варна например ръстът е със 77%, а увеличението за Бургас е с 33%. Причината за отлива на германските туристи миналата година са били атрактивните оферти в Турция, Гърция и Испания. До началото на март резервациите при туристите на другия голям партньор – Sunweb, към днешна дата са с над 40% повече спрямо година по-рано. "В близките 2-3 години предвиждам този процент да се запази и интересът към България да остане висок", прогнозира мениджърът. За него туристите от Западна Европа ще си останат най-голямата група, почиваща на Черноморието. Руснаците ще се увеличат тази година с 10-20%, но няма да има бум заради финансовата криза там и ваденето на визи, смята Гълбачев.

Очакванията му са все по-голям интерес да има и в т.нар. корпоративен сегмент – обслужване на големи корпоративни клиенти за техни вътрешни конференции и семинари. По думите му, България е третата най-атрактивна дестинация за такъв тип туризъм в Европа след Испания и Гърция. "Астрал холидейз" пък е представител на най-голямата в сегмента компания в САЩ – BCD, която обслужва в световен мащаб гиганти като Coca-Cola, Bosch, Nestle и др., което позволява на българското дружество да работи с някои от най-големите глобални клиенти.

За българските клиенти от компанията казват, че топ дестинацията е Турция, но хитът тази година е Италия.

Планът малко по-надалеч също е начертан: удвояване на приходите до 3-4 години. Така, ако се изпълни, България ще има първия си туроператор с оборот от 100 млн. лв.

Другите на пазара

По данни на НСИ през последните пет години България се посещава от около 9 млн. чуждестранни туристи годишно. Освен "Астрал холидейз" сред по-големите играчи в сегмента са представителите на другите големи германски туроператори – TUI и ITS, турско-руската "Тез тур", както и местните "Солвекс" и "Голдън холидейз".

Основните конкуренти в т.нар. изходящ туризъм – пътувания на българи в чужбина, пък са "Тез тур" и "Емералд", чиято основна дестинация е Турция, както и "Абакс" и "Бохемия", които работят предимно за западноевропейските пазари и най-вече за Италия.

В продажбата на самолетни билети специализират "Премиер турс" и Usit Colours.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    chovechen avatar :-|
    chovechen
    • - 2
    • + 3

    Отново балон от Гълбачев!
    Какви дялове ще продава, след като АСТРАЛ ХОЛИДЕЙЗ ИНТЕРНЕШЪНЪЛ ЕАД не е негова и на Стефанова собственост?
    Те са само Управители на това дружество създадено през 2013 г.
    Автентичното дружество АСТРАЛ ХОЛИДЕЙЗ АД, което вярно е регистрирано през 1995г от трима акционери - Гълбачев, Стефанова и Драганов, вече е регистрирано с ново име -ЮПИТЪР ТРАВЕЛ АД и Гълбачев и Стефанова са единствени акционери.
    Та отново питанка - за кой АСТРАЛ става дума икакви дялове ще продават двамата, след като нямат такива в АСТРАЛ ?

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Докато родните курорти не си оправят инфраструктурата (улици и паркинги x3), никакъв постоянен ръст не може да се очаква. Иначе поздравления за стабилното развитие.

    Нередност?
  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 1

    До коментар [#1] от "chovechen":

    Мисля, че е пределно ясно щом те са управители, че става въпрос за прикрита собственост. Ако имаш това в предвид, не виждам причина да завоалираш.

    Нередност?
  • 4
    chovechen avatar :-|
    chovechen

    До коментар [#3] от "Георги Георгиев":

    Прикрита собственост!
    Да, явно това е истината.
    Но защо е сменено името на автентичното дружество, създадено през 1995г от АСТРАЛ Холидейз на Юпитър травел, което вече няма дейност и е създадено новото - АСТРАЛ Холидейз ИНТЕРНЕШЪНЪЛ с чужда регистрация и друг собственик - върху това трябва да се замислиш.

    И при това "стабилно развитие" да си продаваш до 40% от дяловете, също не е много обичайно.
    Ако решиш и върху тази теза да ме опонираш, ще напомня една поговорка -КОЙТО ИСКА ЦЯЛОТО СЛЪНЦЕ ЗА СЕБЕ СИ, РАНО ИЛИ КЪСНО ИЗГАРЯ!
    Мислиш ли, че с наливането на 2 млн ЕВРО потенциала на АСТРАЛ холидейз интернешънъл би се удвоил?

    Нередност?
Нов коментар