🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Момчил, който прави маркетинга по-умен

Технологичната компания с български корен Leanplum привлече още 29 млн. долара инвестиция

"Целта ни е да изградим мултимилиардна компания, която да излезе на борсата"
"Целта ни е да изградим мултимилиардна компания, която да излезе на борсата"
"Целта ни е да изградим мултимилиардна компания, която да излезе на борсата"    ©  Leanplum
"Целта ни е да изградим мултимилиардна компания, която да излезе на борсата"    ©  Leanplum
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Няма спор - успешната кариера в Google е гаранция за добър стандарт на живот, какъвто вероятно над 99% от населението на планетата мечтае. Има обаче и единици, които са готови да го захвърлят в името на нещо несигурно и собствено, и евентуално да станат милионери. Вероятно част от тях се провалят и съжаляват, но българският предприемач Момчил Кюркчиев е от хепиенд страната на приказката. През 2012 г. той напуска IT гиганта, за да стартира със съдружника си Андрю Фърст компания в Силициевата долина. Четири години по-късно, упорит труд и безсънни нощи (неща извън дружелюбната към служителите политика на Google) тяхната Leanplum е мултимилионна компания и не просто расте, а прави динамични подскоци. Като този от обявената през тази седмица нова инвестиция от 29 млн. долара, с което компанията е набрала общо 46.3 млн. долара.

Водещият инвеститор в новия рунд е фондът от Силициевата долина Canaan Partners. Участие взимат и досегашните акционери Kleiner Perkins Caufield & Byers и Shasta Ventures. "Имаме нов инвеститор - Canaan, но е винаги добре, когато и сегашните инвеститори се включат. Това показва, че те вярват, че Leanplum може да се превърне в мултимилиардна международна компания", заяви Кюркчиев пред "Капитал".

Маркетинг от ново поколение

Чрез новите капитали Leanplum ще продължи да развива иновативната си мобилна маркетингова технология, която вече има около 100 клиента. Кюркчиев и Фърст стигат до идеята за нея, след като виждат колко е трудно за компаниите да управляват остарелите си десктоп платформи за комуникация и взаимодействие с клиентите. Софтуерът често е несъвместим с други модули и е сложен за ползване. "Искахме да създадем бизнес продукт, който да е толкова удобен, колкото приложенията за крайните потребители", казва Кюркчиев. Така те предлагат на корпоративните си клиенти интегрирана система, чрез която лесно да управляват различни мобилни маркетинг канали. Платформата включва работа с приложения, уеб, имейл, известия, СМС и др. В основата й е анализът на данни и проектът, с който Фърст и Кюркчиев тръгват в бизнеса - системата за т.нар. А/В тестове, която дава възможност на програмистите на мобилни приложения бързо и лесно да тестват в реално време направените промени и реакцията на потребителите. Тоест се получава една мобилна CRM система, която компаниите могат да ползват навсякъде. Например последното нововъведение е интеграцията на имейл в системата. Електронната поща въобще не е нещо ново в маркетинга. Но иновативното при Leanplum е, че позволява на компаниите автоматично да пращат мейли към потребителите си, които са умни и координирани спрямо това какво те правят в мобилното им приложение. Сред клиентите на Leanplum са огромни корпорации като британската верига Tesco, търговския гигант Macy's, приложението за запознанства Tinder, услугата за споделяне на транспорт Lyft и др. Бизнес моделът е чрез годишен абонамент за платформата, който включва постоянна поддръжка и консултация.

"Едно от най-големите предимства на платформата ни е фактът, че всичко е на едно място в едно решение. Маркетинг специалистите често трябва сами да създават нужния им софтуер или да купуват отделни решения за всеки канал", казва Кюркчиев.

Инвестиция в хора

"Вярваме, че сме още съвсем в началото на разкриването на пълния потенциал на мобилния маркетниг. Едва сега започваме да разбираме какъв вид интеракции могат да се правят през мобилни устройства за маркетинг цели. Затова са нужни изключително големи инвестиции в иновации и инженерен екип. По тази причина сме наели едни от най-талантливите специалисти в сектора", твърди Кюркчиев. А хората вече не са хич малко за стартъп - над 80 в четири локации по света и ще растат до 200 души след време според Кюркчиев. Освен централата си в Сан Франциско Leanplum има офиси и в София, Ню Йорк и Лондон.

В България вече работят около десетина души, които са основно софтуерни инженери и поддръжка, и е вторият най-голям център след този в Силициевата долина. Плановете са той да нарасне четири пъти. Голяма част от новата инвестиция е именно за разрастване на целия екип - в момента на сайта на Leanplum има отворени около 35 позиции, от които две са в София. Търсят се и служители за продажби, маркетинг и поддръжка. "За бизнеса ни в Европа България е ключова, тъй като е в много благоприятна часова зона между Азия и Западна Европа. Например един от служителите ни в София в момента е в Сингапур, където помага за внедряването на продукта ни в местна платформа за споделяне на транспорт", разказва Кюркчиев. Според него около 30% всички служители ще са технологичен екип.

На път към борсата

Кюркчиев вярва, че Leanplum е на прав път да стане мултимилиардна група. Той не разкрива какви са приходите на фирмата и на колко е оценена тя след последната инвестиция. Но уточнява, че за последните две години компанията утроява приходите си всяка година и се очаква това да стане и през 2016 г., като става въпрос за оборот от милиони долари.

Кюркчиев уточнява, че новият инвеститор, Canaan, има много силно портфолио и в компанията се надяват да изградят контакти с други фирми от него, като този процес вече е започнал. Всъщност и трите основни инвеститора - Canaan, Kleiner Perkins Caufield & Byers и Shasta Ventures, са сред най-уважаваните фондове в Силициевата долина и са работили с някои от най-известните имена в индустрията. Въпреки това сред първите хора, които им подават ръка, има и български бизнес ангели като Любен Белов и Богомил Балкански.

Стратегията на Leanplum следва развитието на всяка перспективна компания в технологичната Мека - растеж и пак растеж, последван от дебют на борсата, който да я направи гигант. Все още не е ясно как този план се простира във времето, но Кюркчиев смята, че са на правилния път. "Кога ще стане това зависи от много фактори, но смятам, че в един период от три до пет години можем да се позиционираме на правилното място", уточнява съоснователят на Leanplum.

Момчил Кюркчиев е само един от много българи със собствени успешни стартиращи компании в Силициевата долина. И основният му съвет към всеки предприемач е да забрави егото си при работата в екип. "Стартъпите са като влакче на ужасите - има върхове и спадове. В началото е много трудно, всичко е срещу теб, няма достатъчно инвестиции, никоя компания не иска да е първият ти клиент. Затова е важно да изградиш силен екип около себе си, където хората си помагат един на друг и забравят егото си", казва предприемачът.

Русе - Ню Йорк - Сан Франциско

Момчил Кюркчиев стартира собствената си компания само девет години след като пристига в САЩ. Той завършва езиковата гимназия в Русе и кандидатства за следване в САЩ. През 2003 г. е приет с почти пълна стипендия в New York College at Brockport в Рочестър, където записва три бакалавърски специалности - математика, компютърни науки и изчислителни науки. На третата година започва стаж в Googlе, а по-късно получава и предложение за работа от гиганта и се премества в Калифорния. Там завършва и университета Carnegie Mellon с магистърска степен за софтуерен инженер и мениджмънт. Именно в Google среща и бъдещия си бизнес партньор Андрю Фърст. Двамата напускат кариерите си в Google, за да стартират Leanplum през 2012 г.
Все още няма коментари
Нов коментар