🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Наети от Google

Интернет гигантът навлиза на пазара за човешки ресурси

Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Само в Америка над 5.5 милиона организации постоянно търсят да наемат нови служители. Тези цифри са показателни за мащаба на проблема, който остава неразрешен."

Богомил Балкански, вицепрезидент в Google

Без мнозина да се усетят, Google постепенно се превърна в част от ежедневието ни. Освен интернет търсачка компанията е и рекламен гигант, хардуерен производител, стои зад Android и разработва технологии като автономни автомобили, които тепърва ще променят бъдещето ни. Последният ход на колоса е в областта на човешките ресурси. От юли Google пусна в САЩ секция в търсачката си за обяви за работа, като използва машинно самообучение, за да открие най-подходящата позиция за всеки кандидат. В същото време гигантът пусна и софтуера Google Hire, който е насочен към бизнеса и чиято цел е да помага малки и средни компании да търсят и наемат служители. А в него има и българска следа.

Според първоначалните отзиви от HR експерти Google Hire постига онова, което LinkedIn отдавна цели - да обедини вътрешнофирмената информация относно наемането на нови служители в удобен потребителски интерфейс. Новият продукт е напълно интегриран с пакета G Suite, който включва Gmail, Google Calendar, Drive, Docs и Hangouts. Целта е специалистите по подбор на персонал да разполагат с ясна и лесна за навигиране инфраструктура, която им позволява да следят напредъка на всяка кандидатура. Според създателите на новия продукт, сред които е и българинът и вицепрезидент в Google Богомил Балкански, Hire премахва тривиалните, повтарящи се задачи, които неминуемо съпътстват процеса по наемане на нови служители.

Платформата ще автоматизира множество процеси, сред които са запазването на час за първоначално и последващо интервю, запазване на свободни зали за срещи с кандидати, както и автоматизация на изпращането на покани за участие в първоначалните разговори с потенциални служители към съществуващите такива. Hire позволява на HR мениджърите да следят кои кандидати са приели поканата за интервю и кои биха искали да го променят.

За неефективната индустрия

Изследване на Deloitte от 2015 г. показва, че американските фирми инвестират средно по 4000 долара в процеса по наемане на eдин служител (дефиниран като интервюиране и оценка на кандидатите). Според същото изследване средното време за запълване на свободна позиция е 52 дни. С Hire, Google цели да оптимизира ресурсите, които се инвестират в набора на персонал. В блог публикация за Hire Берит Джонсън, продуктов мениджър на Google Cloud, коментира, че най-важното за успеха на всеки бизнес днес е способността за привличане на талант. "Независимо дали търсите да наемете анализатор, асистент или опитен механик - изграждането на правилните екипи с правилните служители отнема време и пари", заключва Джонсън в публикацията си.

Целевата група на новия продукт са малки и средни фирми, които вече са интегрирали облачните услуги на Google в работната си динамика. Hire се рекламира като цялостно решение за нуждите на занимаващите се с подбор на персонал. Платформата обединява всички процеси, свързани с наемането на нови служители - от публикацията на обява, през преглед на резюмета и първоначален скрининг на кандидати, до изпращането на предложение за работа. Hire се синхронизира автоматично с Google Sheets, където компаниите могат да организират и съхраняват детайлна информация за интервютата с кандидати - от зададените въпроси и получените отговори до първоначалните уговорки и други бележки.

Ролята на Bebop

До момента разработката на Google Hire не бе коментирана публично. През април тази година VentureBeat публикува информация относно една от първите фирми, които ползват платформата - Bebop. През 2015 г. Google придоби стартъпа, в която акционер е българският предприемач и мениджър Богомил Балкански, срещу 380 млн. долара. От началото на 2017 г. Bebop публикува обяви за работа на hire.withgoogle.com. Според анализа на VentureBeat Hire е базирана на технологии, разработени от компанията с българско участие, и придобиването на Bebop е изиграло роля в оформянето на Hire като краен продукт.

Според анализатори появата на Hire е индикация за промяна в бизнес стратегията на онлайн гиганта към разрешаването на конкретни проблеми в различни индустрии. Фредерик Лардиноа, технологичен кореспондент към TechCrunch, коментира за "Капитал", че не би се изненадал, ако в бъдеще Google стартира други подобни проекти, тъй като гигантът вече разполага с нужната инфраструктура в G Suite.

Нужни са двама

Пред "Капитал" Балкански коментира, че Hire е част от плана на Google да разреши един от най-големите проблеми в бизнеса днес - бързото намиране на подходящ служител. Според вицепредседателя в Google оптимизацията на процеса по търсене на работа е двустранен пазар. "От една страна, всеки в работна възраст си търси работа периодично. От друга страна, само в Америка над 5.5 милиона организации постоянно търсят да наемат нови служители. Тези числа са показателни за мащаба на проблема, който остава неразрешен", добавя предприемачът. Според него на пазара съществуват множество продукти, насочени към сектора за човешки ресурси, но никой от тях не функционира на необходимото високо ниво. Характерно за пазара е и разделението между приложения за търсещите и такива за предлагащите работа. С Hire Google цели да създаде интегрирано решение за индустрията.

Според Балкански липсата на продукт, който да адресира нуждите на двете страни на трудовия пазар, е причина за постоянно недоволство заради огромния спам и липса на персонализация. В сегашната ситуация, търсещите работа са стимулирани да изпратят кандидатурата си до възможно най-голям брой обяви. Паралелно с това, специалистите по наемане на персонал имат интерес да се свързват с максимално широк кръг от така наречените пасивни кандидати за работа - хора, които в момента са служители в дадена компания, но биха сменили работодателя си, ако получат по-добра оферта.

Балкански сравнява процеса по намиране на нова работа с тази на онлайн запознанствата. "Не е достатъчно един човек да ме хареса, трябва и аз него да харесам. Така е и при търсенето на работа. Интелектуалната собственост, която сме развили в Google в последните години, е способна именно на това - да създава двустранни съчетания между подходящите кандидати и работодатели", добавя Балкански.

Балкански добавя, че създаването на успешен двустранен пазар е особено трудно в индустрията за набор на персонал. Причината за това е, че и двете страни често подават грешна информация - кандидатстващите в резюметата си, а работодателите - в обявите, които публикуват. "Това създава огромен технологичен проблем, който влияе на много хора и бизнеси", добавя Балкански. В бъдеще алгоритмите на Hire ще свързват работодатели и кандидати на база години опит, образование, специализация и други параметри.

Новото бойно поле на два дигитални гиганта

Според Хелън Пойтевън от Gartner, най-голямата американска консултантска фирма в IT сектора, пазарът на софтуер за HR индустрията е голям и съдържа много решения, подобни на Hire, като Greenhouse, Level, SmartRecruiters и Workable. Конкурентно предимство на Google идва от дългогодишните инвестиции на компанията в технологии с изкуствен интелект, които позволяват на гиганта да прави "умни" предложения към двете страни на пазара на труда: както за подходящи кандидати, така и за отворени позиции. Пойтевън коментира за "Капитал", че очевидният конкурент на Google в това поле е Microsoft. Стартираната от Бил Гейтс компания придоби LinkedIn през 2016 г. срещу 26.2 млрд. долара с цел да интегрира платформата с Dynamics 365 Talent (CRM инструмента, разработен от Microsoft).

За момента Hire е достъпен единствено в САЩ за фирми с под 1000 служители, които вече са абонирани за облачните услуги на Google. Новата платформа обаче не е включена в ценовия пакет на G Suite и се заплаща като допълнителна услуга. Абонаментните пакети варират на база размера на компанията и са базирани на броя участници в процеса по наемане на кадри.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    stoiank avatar :-|
    stoiank
    • + 2

    Доста интересна гледна точка за размера на фирмите. При този невероятен обем лични данни с който разполага Гугъл, трябва да му се забрани по всякакъв начин да предоставя персонална не анонимна информация. Същото се отнася и за Фейсбук. ... Целевата група на новия продукт са малки и средни фирми, които вече са интегрирали облачните услуги на Google в работната си динамика..... ..... За момента Hire е достъпен единствено в САЩ за фирми с под 1000 служители, които вече са абонирани за облачните услуги на Google. ....

    Нередност?
  • 2
    Slick avatar :-P
    Slick

    Утре очаквайте и данни от Гуугъл за това дали правите добър секс, като разбира се, постиженията ви се сравняват с тези на останалите риби, които си споделят информацията чрез гривни, чипове в задника или очила :)

    Нередност?
Нов коментар