Анна Гълъбова, "Ди Есенс": От преработка на билки се печели повече, отколкото от износа им

Собственикът на младата козметична компания разказва пред "Капитал" за проблемите и потенциала в сектора

Анна Гълъбова: И в България може да печелиш повече, ако преработваш билките, а не ги изнасяш на бали и в чували
Анна Гълъбова: И в България може да печелиш повече, ако преработваш билките, а не ги изнасяш на бали и в чували
Анна Гълъбова: И в България може да печелиш повече, ако преработваш билките, а не ги изнасяш на бали и в чували    ©  Николай Дойчинов
Анна Гълъбова: И в България може да печелиш повече, ако преработваш билките, а не ги изнасяш на бали и в чували    ©  Николай Дойчинов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Над 90% от българските билки се изнасят като суровина и това определя ниската им продажна цена. Средно за България тя е 1400 евро за тон. Страни със силно развита преработваща индустрия постигат средна цена на тон от 4950 евро за Франция, 7700 евро за Швейцария и 20 810 долара за Япония.

"И в България може да печелиш повече, ако преработваш билките, а не ги изнасяш на бали и в чували", убедена е Анна Гълъбова – собственик на младата компания "Ди Есенс" (The Essence), която произвежда козметични продукти с марката Wild.

Ноу-хау чрез проект

Идеята за собствено производство на основата на добре познати лечебни растения не дошла изведнъж. Майката на Анна, Светлана Аладжем, ръководи проекти във фондация "Информация и природозащита". През 2013 година неправителствената организация печели проект по линия на Българо-швейцарската програма за сътрудничество и влага около 65 000 лв. в създаване на крайни продукти от лечебни растения.

Анна завършва бизнес администрация във Виена, след това работи в Германия, но се завръща в България и започва да помага на фондацията.

Екипът на "Информация и природозащита" събира, обобщава и анализира информация за повече от 60 вида лечебни растения, прави маркетингови проучвания и лабораторни изследвания. Създава база данни с контакти на над 200 билкозаготвители и производители на растителни и етерични масла и екстракти. Обединява неформален екип от специалисти по биология, ботаника, органична химия, фармация, козметика. Основните партньори са от Института по органична химия при БАН.

"Събрахме информация за всички възможни технологии за екстрахиране на билки, за това как работят и за кои растения са подходящи. Разбрахме, че сравнително непознатата за страната ни технология за СО2 екстракция е най-ефективната за производство на масла за козметиката. При нея активните вещества се извличат и запазват максимално заради липсата на съприкосновение с кислород и ниските температури, при които става извличането. Проведохме над 60 експеримента с CO2 екстракция на билки в Института по органична химия при БАН", изброява Анна Гълъбова.

В резултат на работата по проекта екипът натрупва ноу-хау, разработва формули и експериментални, изцяло натурални козметични продукти, които членовете пробват лично в продължение на месеци.

"Една от главните ни цели и наша дългосрочна кауза бе да създадем тук, в България, работещ модел за преработка и добавяне на стойност към българските билки", обобщава Светлана Аладжем. Така се стига до регистрацията на "Ди Есенс" през пролетта на 2016 г. като продължение и логична стъпка след натрупаното ноу-хау.

И със собствени средства

Новоучредената компания кандидатства за финансиране по програма "Иновации и конкурентоспособност" за закупуване на малка пилотна инсталация за производство на СО2 екстракти от билки, инвестицията в която е около 200 хил. лева. Проектът обаче не получава финансиране.

Решават да започнат със собствени средства производство на козметични продукти на основата на български лечебни растения. Първото предложение от серията Wild Cosmetics е детоксикиращ нощен балсам, подходящ за всеки тип кожа. "Той се произвежда за "Ди Есенс" в пловдивско предприятие на специалисти, които работят от 40 години в козметичния бранш", уточнява Анна Гълъбова.

Влагат около 17 хил. лева за старта, както и стотици часове експертен труд. "Най-голямата инвестиция е на време и пари за развойна дейност, която беше вече направена при изпълнение на проекта от екипа на фондацията", коментира Анна Гълъбова. Част от средства са за регистрация на продукта, който преминава през процедура за оценка на безопасността, изготвяне на досиета с описание на всяка от съставките, лабораторни изследвания и вписване в Нотификационния портал за козметични продукти на Европейската комисия. Стъпка по стъпка процесът на създаване, изпробване и легализиране на първите Wild Cosmetics продукти отнема около две години. От началото на 2017 нощният балсам се предлага тестово в професионални козметични салони, а от декември се продава чрез сайта на фирмата.

Без експерименти в кухнята

При старта на Wild Cosmetics липсват познатите при други компании "кухненски експерименти". В подбирането на съставките и създаването на формулите участват специалисти в сферата на ботаниката, органичната химия, биологията, козметиката, ангажирани при изпълнението на проекта.

"Това, което ни отличава, е експертизата в нашите продукти. Те съдържат само натурални активни съставки, извлечени от български билки с доказано от поколения действие. Техният ефект, както и симбиозата помежду им са изследвани от специалисти и почиват на научна информация, а не на "модата от деня". Различно е и това, че всички активни съставки в Wild Cosmetics са био и са доставени от производители, които познаваме лично. Знаем технологията и начина, по който работят нашите партньори, знаем какви са моралът и ценностите им", обобщава Анна Гълъбова.

Заетите във фирмата са трима. Предстои да пуснат в продажба хидратиращ дневен крем. Гамата ще бъде разширена с почистващи продукти, околоочен крем, маска за лице, които ще се предлагат и за професионална употреба, и чрез онлайн магазина. Засега възнамеряват да продават само по интернет. Казват, че "бързат бавно" и че искат продуктите им да станат достатъчно познати и да спечелят доверие, преди да пристъпят към продажба и чрез физически магазини.

"Не може да имаме такова богатство от билки, да тъпчем върху лечебни растения и да не печелим достатъчно от тях. Основното послание и на фондацията, и на фирмата е, че местните общности трябва да извличат достатъчно ползи от събирането и преработката на билки, за да се превърнат самите те в пазители на природните богатства. Това е основен глобален подход в съхранението на природата, защото е ясно, че опазването не може да се случва само със санкции и контрол", коментира Светлана Аладжем. Следващата стъпка на "Ди Есенс" е сертифицирането й като биопроизводител.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lshopova avatar :-?
    lshopova
    • + 7

    Много се радвам, че същестуватат млади и предприемчиви хора, които с желание и хъс използват лечебните свойства на българските билки и създават качествена натурална козметика, конкурираща се по качество с световни мараки в сектора.
    Ползвам от скоро продуктите с марака Wild Cosmetics и горещо ги препоръчвам!
    Успех "Ди Есенс"

    Нередност?
  • 2
    nantes avatar :-|
    nantes

    Много се радвам да чета такива новини! Прекрасна Анна Гълъбова, успех на Ди Есенс

    Нередност?
Нов коментар