🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

КРС: Телеком пазарът се свива с изключение на интернет и пакетните услуги

Общите приходи на компаниите в сектора са се понижили с 1.5% за 2017 спрямо 2016 г.

Ако се вземат приходите от всички мобилни сегменти - мобилни телефонни услуги, мобилен интернет и др., лидер по оборот е "Теленор България", сочат данните на компаниите за миналата година.
Ако се вземат приходите от всички мобилни сегменти - мобилни телефонни услуги, мобилен интернет и др., лидер по оборот е "Теленор България", сочат данните на компаниите за миналата година.
Ако се вземат приходите от всички мобилни сегменти - мобилни телефонни услуги, мобилен интернет и др., лидер по оборот е "Теленор България", сочат данните на компаниите за миналата година.    ©  Надежда Чипева
Ако се вземат приходите от всички мобилни сегменти - мобилни телефонни услуги, мобилен интернет и др., лидер по оборот е "Теленор България", сочат данните на компаниите за миналата година.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Общият обем на пазара на електронни съобщения се свива, е основинят извод в годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Приходите на всички 842 предприятия, които работят в индустрията през 2017 г., са 2.44 млрд. лв., което е понижение от 1.5% Заради този спад делът на електронните съобщения от БВП вече е 2.5%, докато преди година е бил 2.7%.

Приходите на гласовите телефонни услуги също бележат огромен спад, от 1.13 млрд. лв. през 2015 г., до 734 млн. лв. през 2017 г. Сегментите с осезаем ръст са интернет услугите и пакетните услуги. Интернет приходите бележат ръст от 403 до 487 млн. лв. в рамките на две години, а пакетните услуги нарастват от 643 млн. лв. до 885 млн. лв. за същия период.

Без размествания при мобилните услуги

КРС посочва, че в България има пет предприятия, които се занимават с предоставяне на мобилни телефонни услуги, но от тях през 2017 г. на този пазар са работили само три – БТК, "А1 България" (която през 2017 г. оперираше като "Мобилтел") и "Теленор". "Макс Телеком" е преустановила дейността си в сферата в началото на 2017 г., а "Булсатком" е предоставяла безплатни тестови достъп до мобилното си приложение Bulsatcom Voice само на определени потребители.

През 2017 г. лидер на пазара на мобилни телефонни услуги е била "А1 България" - както по брой абонати (39.3%), така и по размер на приходите (40.3%). Пазарните дялове на "Теленор" и БТК по отношение на брой абонати са съответно 32.9% и 27.8%, а на база приходи – 31.2% и 28.4%. КРС отбелязва, че регистрираните изменения в пазарните дялове на трите компании са незначителни и не водят до пренареждане на позициите. Ако се вземат приходите от всички мобилни сегменти - мобилни телефонни услуги, мобилен интернет и др., лидер по оборот е "Теленор България", сочат данните на компаниите за миналата година.

Към края на 2017 г. броят на уникалните активни SIM карти в България е 8.532 млн. - понижение с 4.9%, което се дължи почти изцяло на въведеното през декември 2016 г. ограничение за максимален брой от 10 предплатени карти на един потребител. Заради ограничението се повишава и съотношението на хора на абонаментни планове спрямо тези с предплатени карти – 83% спрямо 17%, като преди две години то е било 77 към 23%. Въпреки това общият трафик, измерен в минути, бележи увеличение с 4.5% спрямо 2016 г.

Продължават да намаляват разговорите в рамките на една мрежа (до 60%) и се увеличават разговорите между различни оператори (37.5%). Останалата част от трафика е разпределена между фиксираните мрежи в страната и мрежите в чужбина. КРС отбелязва и пореден спад, този път с 16.3%, в броя на изпратените SMS съобщения. За миналата година те са 467 млн.

Общите приходи от мобилни телефонни услуги за миналата година възлизат на 596.1 млн. лв. Това е спад със 17% спрямо 2016 г. Данните на КРС показват, че тази низходяща тенденция се дължи преди всичко на спад в приходите на дребно и в по-малка степен при приходите на едро. Причините за това са устойчива тенденция за спад в броя на абонатите на мобилни телефонни услуги (7.2% между 2015 и 2017 г.), силна конкуренция между участниците на пазара, заради която цените на междумрежовите разговори са се свалили осезаемо, както и благоприятна за потребителите регулация на цените за разговори в роуминг в рамките на държавите от Европейския съюз.

Оптимистичният интернет пазар

Към края на 2017 г. 7.2 млн. абонати имат достъп до интернет. По-голямата част от тях - 5.45 млн. потребители, имат достъп до мобилен интернет. По-малката част - 1.79 млн. имат достъп до фиксиран интернет. Общите приходи в страната за 2017 г. в сегмента с доставка на интернет на дребно са 445 млн. лв.

Общият брой на абонатите с интернет достъп бележи увеличение от 7.7% спрямо края на 2016 г. Скокът при потребителите с мобилен интернет е още по-сериозен – 8.9% В доклада си КРС отбелязва също, че през 2017 г. трите мобилни оператора имат огромен ръст – над 60% - при клиентите на 4G мобилен интернет. Делът на абонатите с достъп до 4G мрежата вече е 49%.

Свиване на телевизията и радиото

Общите приходи от разпространение на радио и телевизия през 2017 г. са 254.4 млн. лв. Най-големият дял (86.4%) продължават да заемат приходите от предоставяне на услуги на дребно: кабелна, сателитна и интерактивна (IP) телевизия. Броят на регистрираните в КРС предприятия за доставка на кабелна телевизия са 236 – със 7 по-малко, отколкото през 2016 г. Доставчиците на сателитна ТВ остават три на брой - "Булсатком", БТК и "А1 България".

Докладът на КРС отбелязва спад в общия обем на приходите от разпространение на радио и телевизия, спад в броя на абонатите на дребно, спад в потреблението на услуги с включена телевизия в пакет, но нарастване на броя на потребителите на услуги за пренос или разпространение на радио и телевизионни програми на едро.

Бавната смърт нафиксираните телефонни услуги

Годишният доклад на КРС показва, че за поредна година се отчита спад в броя на фиксираните телефонни постове. Спадът за 2017 г. е 12.9% спрямо 2016 г., като тенденцията е темпът на понижение да се ускорява. През 2017 г. 49.3% от трафика е в рамките на мрежата. 22% е към други фиксирани мрежи, 15% - към мобилни мрежи, 2.2% към негеографски номера за услуги и 11.5% към мрежи в чужбина. Приходите от фиксирани телефонни услуги са 126.7 млн. лв., спад с 18.7% спрямо 2016 г.

Основен играч на пазара и почти пълен монополист остава БТК, която има пазарен дял от 64.4% по отношение на приходите. Това все пак е намаление от 3.1 пр. п. спрямо 2016 г. Конкуренти на БТК на пазара са "А1 България" и "Теленор".

Все още няма коментари
Нов коментар