🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Телекомите: Големите оператори увеличават пазарното си влияние

А1 е лидер по мобилни абонати, "Йеттел" - по приходи от мобилни услуги, БТК - от интернет, а "Булсатком" - при телевизията

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Пазарът на мобилен и фиксиран интернет нараства най-бурно - с 21.3% спрямо 2020 г. до 1.45 млрд. лв.
  • "Булсатком", БТК и А1 държат 87% от тв доставката, като пазарът общо надхвърля 450 млн. лв.

Четири големи играча - "А1 България", БТК, "Булсатком" и "Йеттел България", продължават да държат голямата част от телекомуникационния пазар и през 2021 г. Леките размествания в отделните сегменти в сектора показват увеличаващия се контрол на трите големи телекома. Това са основните изводи в проекта за годишен доклад на Комисията за регулиране на съобщенията, публикуван в КЗК.

Мобилни услуги

На пазара на мобилни телефонни услуги две компании си поделят лидерството. По абонати водач е А1 с дял 37.3%, следван от "Йеттел" с 33% и БТК с 29.7%. Първите две отчитат лек спад по този показател, докато БТК расте с 1.2 процентни пункта по брой клиенти (виж графиката). КРС не дава брой на абонатите в доклада си, а само процентни дялове. В отчетите си за 2021 г. телеком компаниите обявиха, че в края на годината са имали съответно 3.745 млн. абонати (А1), 3.462 млн. ("Йеттел"), а БТК - малко над 3 млн.

При оборота от "мобилен гласов бизнес" лидер остава "Йеттел" с дял 39.5% (спад с над 2 процентни пункта), следван от "А1 България" с 35.1% (увеличение) и БТК с 25.3% (лек спад) от приходите. Данните не са изненада - "Йеттел" залага основно на мобилните услуги, докато конкурентите предлагат и телевизия и фиксиран интернет.

Телевизия

В сегмента на доставка на телевизионни и радиоуслуги и фиксиран интернет големите играчи отново са три, но този пък с участието на "Булсатком" за сметка на "Йеттел". Компанията, която все още няма нови собственици заради съдебни спорове за контрола над нея, продължава да е лидер на телевизионния пазар и по абонати, и по приходи.

Според доклада на КРС през 2021 г. делът на "Булсатком" е 31.3% по брой абонати и 34.2% на база приходи, но и по двата показателя отчита спад - съответно 2.7 и 1.6 процентни пункта. Надолу текат размествания, като БТК измества "А1 България" по абонати с дял 30.4%, или увеличение с 4.7 процентни пункта. Причината са сделките за редица регионални оператори, които БТК купи през миналата година.

По приходи в телевизионния сегмент "А1 България" запазва второто си място с дял 28.5%, но БТК намалява дистанцията, като увеличава оборота си с 3 процентни пункта до дял 24.3%.

Телевизионният пазар винаги е бил по-конкурентен от мобилния. И макар според доклада на КРС броят на доставчиците, които предоставят такива услуги, да е нараснал през миналата година до 246, влиянието на големите трима играчи тук - "Булсатком", БТК и А1, се увеличава. Което се доказва и от процентите - делът на "други" намалява и по абонати - от 15% на 13.2%, и по оборот - от 14.3% на 13%.

Според КРС приходите от пренос и разпространение на радио- и телевизионни програми са отчели растеж с 6% през миналата година до 453.2 млн. лв. И трите основни услуги в сегмента увеличават оборота си - IPTV (с 18.7%), спътникова телевизия (с 3.3%) и услуги за разпространение на радио- и телевизионни програми на едро (с 2.3%). Основната причина са повишените цени на плановете от операторите. Броят на абонатите на платена телевизия на дребно нараства с 2.3% спрямо предходната година до 2.07 млн. абонати.

Интернет пазарът

Българският пазар на мобилен и фиксиран интернет нараства най-бурно - с 21.3% спрямо 2020 г. до 1.45 млрд. лв. Абонатите на фиксиран достъп до мрежата нарастват с 6.5% до 2.252 млн., докато при мобилния достъп до интернет отчетеният ръст е 3.2% до 6.794 млн.

И тук големите играчи са три, но останалата част от пазара е по-фрагментирана, тъй като доставчици в сектора са над близо 700.

След регионалните си сделки през миналата година БТК увеличава дела си по абонати във фиксирания интернет с 4.2 процентни пункта до 31.4% и с 3 пункта до 24.6% по приходи. Следват "A1 България" с дялове съответно 26.9% (0.9 пункта нагоре) и 17.7% (плюс 2.6 процентна пункта), и "Булсатком" със 7.6% и 8.1%. Намаляват дяловете на "другите" оператори - при абонатите с 4.5 процентни пункта до 34.1%, а по оборот - от 53.5% на 49.6%.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар