Новите фабрики на България

Две трети от най-големите инвестиционни проекти са в Северна България. Топ инвеститор е Германия

Турската компания Kastamonu Entegre ще разшири производството и ще изгради склад към завода си за плочи от дървесни частици в с. Горно Сахране, община Павел баня
Турската компания Kastamonu Entegre ще разшири производството и ще изгради склад към завода си за плочи от дървесни частици в с. Горно Сахране, община Павел баня
Турската компания Kastamonu Entegre ще разшири производството и ще изгради склад към завода си за плочи от дървесни частици в с. Горно Сахране, община Павел баня    ©  Капитал
Турската компания Kastamonu Entegre ще разшири производството и ще изгради склад към завода си за плочи от дървесни частици в с. Горно Сахране, община Павел баня    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Най-малко 800 млн. лв. ще бъдат инвестирани в индустрията на страната през следващите няколко години. Това показва своеобразната класация на "Капитал" на 15-те най-големи производствени проекта, които бяха обявени през 2018 г. Сумата е сравнима с тази от предходната година (830 млн. лв.) и на практика опровергава изявленията за срив на инвестициите. Но няма и бум в новите заводи. Ръст ще има, ако се добави например проектът на "Лукойл Нефтохим" - наскоро бургаската рафинерия получи близо 550 млн. лв. заем от собственика си като част от средствата за предстояща крупна инвестиция. Данните не включват и сумата около 170 млн. долара, която канадската добивна компания "Дънди прешъс металс Крумовград" влага в новата си мина, тъй като фокусът е само промишленото производство.

Без да има претенции за пълна изчерпателност, списъкът с представените проекти извежда няколко интересни заключения. Колкото и невероятно да звучи, две трети от подготвяните инвестиции в изграждането на нови или разширяване на съществуващи предприятия са в Северна България. Заради много по-развитата инфраструктура през последните години основната част от проектите се изпълняваха на юг от Стара планина и най-вече около Пловдив. Градът под тепетата неизбежно присъства в инвестиционните планове на бизнеса и сега, но на картата на новите фабрики се появяват и локации като Плевен, Ловеч и дори Враца, които привличат производители на автомобилни компоненти. Всъщност автомобилната индустрия остава ключов двигател на промишления ръст в страната. Отново в северната част е и най-голямата обявена инвестиция - на "Амилум" в Разград. В Русе пък освен разширение на съществуващ завод се появява и нова компания с планове за производство. Отново има инвеститор и в Шумен, където през последните години започнаха доста нови проекти с развитието на индустриалната зона. Всъщност самият "Индустриален парк Шумен" също подготвя около 6 млн. лв. вложение в развитие на следващата част от зоната. Преместването в Северна България има обяснение - там няма много конкуренция за работници, а заплатите са все още по-ниски. Въпросът е дали в обезлюделия регион ще се намерят достатъчно служители.

Големият инвеститор от 2018 г. се очертава Германия, откъдето идват шест от 15-те предстоящи проекта. Всички те са свързани с продукти за автомобилната индустрия. Добрата новина е, че четири от подготвяните инвестиции са на български компании, които явно също предвиждат да развиват производството си. Запазва се и тенденцията от последните години за навлизане на турски инвеститори в страната, като три от новите заводи са на фирми от съседната държава.

Фотогалерия: Новите фабрики на България

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Цялата галерия
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    marshalov avatar :-|
    Маршалов
    • - 8
    • + 2

    Нещо частните инвестиции във фабрики, са доста далеч от инвестициите(с национални и ЕС средства) в магистрали. Някак си, не могат да ги оправдаят. Боко се тупаше по шкембето, че като има много километри магистрали, това ще доведе до някакъв бум на инвеститори с дейност производство и респективно ще има много нови трайни работни места. ама нъцки.

    Нередност?
  • 2
    bat_plamen avatar :-|
    bat_plamen

    Като цяло това са добри новини за нашата икономика!Но като цяло не се очертава как ударно ще се навакса поне частично изоставането ни от страните от Централна Европа /за богатите изобщо дума не става/ и доходите на трудовите хора у нас ще станат съществено по-добри!

    Нередност?
  • 3
    dage avatar :-|
    dage
    • - 1

    Все повече на изток ще се изместват немските компании, защото заплатите и стандартът в Полша, Чехия и Словакия се покачиха много, а в перспектива - в сравнение с България през следващите 20-25 г. тези държави ще достигнат нивата в самата Германия, докато при нас тенденцията е доста по-слаба. Въпросът с кадрите ще се решава още на ниво средно-специално образование, така си мислят немците, но не предвиждат, че нашите млади хора трудно ще се задържат у нас, независимо от образованието и сигурната работа. Все пак заплатите в тези фабрики няма да са средноевропейски, а младежите си мечтаят за мерцедеси и разходки из Ривиерата. Глобалната рамка трябва да включва заселване на хора от Молдова и Украйна по нашите земи, иначе ще им излязат криви сметките. Друг вариант е да насочат усилията си да привлекат хора на около 40-45 г., които могат да работят още 20-25 г. и едва ли ще искат да си сменят работното място. В България, за разлика от Запада, не е ефективно за подобни предприятия да инвестират голяма част от обучението и плановете си в млади хора, за съжаление, но пък е обяснимо.

    Нередност?
  • 4
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • + 1

    [quote#3:"dage"]Въпросът с кадрите ще се решава още на ниво средно-специално образование, така си мислят немците, но не предвиждат, че нашите млади хора трудно ще се задържат у нас, независимо от образованието и сигурната работа. Все пак заплатите в тези фабрики няма да са средноевропейски, а младежите си мечтаят за мерцедеси и разходки из Ривиерата. [/quote]

    "средноевропейските" заплати в фабриките гледат новите мерцедеси и Ривиерата на снимка. Купуват си нов WV Up!, Golf, Citroen C1, Spark и подобни и на края на месеца им остават €200-300 "спестявания".
    Нашите момчета в подобни фабрики ще са доволни и на половината.
    Въпроса е, че "инвеститорите" са с идеята, че €400 е месечна заплата.
    Ще има персонал, когато €400 евро се превежда на всеки две седмици.

    Друг е въпроса, че много от приятелите и познатите ми, тези дето са читави, не са работили за под €400 на седмица през последните години..

    Нередност?
Нов коментар