Новите фабрики на България
Две трети от най-големите инвестиционни проекти са в Северна България. Топ инвеститор е Германия
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Най-малко 800 млн. лв. ще бъдат инвестирани в индустрията на страната през следващите няколко години. Това показва своеобразната класация на "Капитал" на 15-те най-големи производствени проекта, които бяха обявени през 2018 г. Сумата е сравнима с тази от предходната година (830 млн. лв.) и на практика опровергава изявленията за срив на инвестициите. Но няма и бум в новите заводи. Ръст ще има, ако се добави например проектът на "Лукойл Нефтохим" - наскоро бургаската рафинерия получи близо 550 млн. лв. заем от собственика си като част от средствата за предстояща крупна инвестиция. Данните не включват и сумата около 170 млн. долара, която канадската добивна компания "Дънди прешъс металс Крумовград" влага в новата си мина, тъй като фокусът е само промишленото производство.
Без да има претенции за пълна изчерпателност, списъкът с представените проекти извежда няколко интересни заключения. Колкото и невероятно да звучи, две трети от подготвяните инвестиции в изграждането на нови или разширяване на съществуващи предприятия са в Северна България. Заради много по-развитата инфраструктура през последните години основната част от проектите се изпълняваха на юг от Стара планина и най-вече около Пловдив. Градът под тепетата неизбежно присъства в инвестиционните планове на бизнеса и сега, но на картата на новите фабрики се появяват и локации като Плевен, Ловеч и дори Враца, които привличат производители на автомобилни компоненти. Всъщност автомобилната индустрия остава ключов двигател на промишления ръст в страната. Отново в северната част е и най-голямата обявена инвестиция - на "Амилум" в Разград. В Русе пък освен разширение на съществуващ завод се появява и нова компания с планове за производство. Отново има инвеститор и в Шумен, където през последните години започнаха доста нови проекти с развитието на индустриалната зона. Всъщност самият "Индустриален парк Шумен" също подготвя около 6 млн. лв. вложение в развитие на следващата част от зоната. Преместването в Северна България има обяснение - там няма много конкуренция за работници, а заплатите са все още по-ниски. Въпросът е дали в обезлюделия регион ще се намерят достатъчно служители.
Големият инвеститор от 2018 г. се очертава Германия, откъдето идват шест от 15-те предстоящи проекта. Всички те са свързани с продукти за автомобилната индустрия. Добрата новина е, че четири от подготвяните инвестиции са на български компании, които явно също предвиждат да развиват производството си. Запазва се и тенденцията от последните години за навлизане на турски инвеститори в страната, като три от новите заводи са на фирми от съседната държава.
4 коментара
Нещо частните инвестиции във фабрики, са доста далеч от инвестициите(с национални и ЕС средства) в магистрали. Някак си, не могат да ги оправдаят. Боко се тупаше по шкембето, че като има много километри магистрали, това ще доведе до някакъв бум на инвеститори с дейност производство и респективно ще има много нови трайни работни места. ама нъцки.
Като цяло това са добри новини за нашата икономика!Но като цяло не се очертава как ударно ще се навакса поне частично изоставането ни от страните от Централна Европа /за богатите изобщо дума не става/ и доходите на трудовите хора у нас ще станат съществено по-добри!
Все повече на изток ще се изместват немските компании, защото заплатите и стандартът в Полша, Чехия и Словакия се покачиха много, а в перспектива - в сравнение с България през следващите 20-25 г. тези държави ще достигнат нивата в самата Германия, докато при нас тенденцията е доста по-слаба. Въпросът с кадрите ще се решава още на ниво средно-специално образование, така си мислят немците, но не предвиждат, че нашите млади хора трудно ще се задържат у нас, независимо от образованието и сигурната работа. Все пак заплатите в тези фабрики няма да са средноевропейски, а младежите си мечтаят за мерцедеси и разходки из Ривиерата. Глобалната рамка трябва да включва заселване на хора от Молдова и Украйна по нашите земи, иначе ще им излязат криви сметките. Друг вариант е да насочат усилията си да привлекат хора на около 40-45 г., които могат да работят още 20-25 г. и едва ли ще искат да си сменят работното място. В България, за разлика от Запада, не е ефективно за подобни предприятия да инвестират голяма част от обучението и плановете си в млади хора, за съжаление, но пък е обяснимо.
[quote#3:"dage"]Въпросът с кадрите ще се решава още на ниво средно-специално образование, така си мислят немците, но не предвиждат, че нашите млади хора трудно ще се задържат у нас, независимо от образованието и сигурната работа. Все пак заплатите в тези фабрики няма да са средноевропейски, а младежите си мечтаят за мерцедеси и разходки из Ривиерата. [/quote]
"средноевропейските" заплати в фабриките гледат новите мерцедеси и Ривиерата на снимка. Купуват си нов WV Up!, Golf, Citroen C1, Spark и подобни и на края на месеца им остават €200-300 "спестявания".
Нашите момчета в подобни фабрики ще са доволни и на половината.
Въпроса е, че "инвеститорите" са с идеята, че €400 е месечна заплата.
Ще има персонал, когато €400 евро се превежда на всеки две седмици.
Друг е въпроса, че много от приятелите и познатите ми, тези дето са читави, не са работили за под €400 на седмица през последните години..
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.