САЩ официално започват да разследват технологичните гиганти

Прокуратурата ще разследва за монопол и антиконкурентни действия от страна на големите компании

Министерството на правосъдието в САЩ официално обяви, че започва широко разследване на почти всички американски технологични гиганти – Apple, Amazon, Facebook и Alphabet, компанията - майка на Google, пише Reuters. Разследването ще се фокусира върху това дали "водещите на пазара онлайн платформи са достигнали до това положение чрез практики, спиращи конкуренцията, задушаващи иновацията и други мерки във вреда на клиентите", се казва в съобщението на министерството.

Не е ясно точно кои компании ще бъдат разследвани – институцията не посочва конкретни имена, но тези на четирите големи фирми от Силициевата долина са ясни от месеци насам. Въпросът към този момент е дали има и други около тях, които ще бъдат разследвани – например Microsoft, която в момента е най-голямата публична компания в света, с оценка от над 1 трлн. долара.

Акциите на четирите компании загубиха средно около 1% от стойността си след края на сесията във вторник. Всички от тях са отказали коментар пред американските медии. Съобщението на министерството също така идва ден преди Федералната комисия по търговия (FTC) да обяви формално глоба на стойност 5 млрд. долара за Facebook поради неефективната защита на личните данни на потребителите в платформата.

Конгресът в атака

Разследването от страна на администрацията на Доналд Тръмп бе прието с топли чувства от конгресмени и сенатори и от двете партии в САЩ. Нуждата от регулация на технологичния сектор е една от малкото теми, по които републиканците и демократите, изглежда, имат консенсус. Според Ричард Блументал, сенатор от Демократическата партия, сега министерството трябва да бъде "смело и безстрашно в спирането на големите технологични компании и техния монопол".

"Имаме растящ консенсус сред рисковите инвеститори и стартъпите, че около Google, Amazon, Facebook и Apple има мъртва зона, която спира нови компании да навлязат на пазара с иновативни продукти и услуги, които да са конкуренция на сегашните", коментира Дейвид Сесилин, друг демократ от долната камара на Конгреса. Подобни изказвания има и от страна на Тед Круз, сенатор от Републиканската партия, както и други консервативни представители.

Сред конгресмените и сенаторите обаче има и разлика. Общото е, че те всички смятат, че положението на технологичните гиганти граничи с монопола. Разликата е по отношение на свободата на слово в интернет - докато демократите искат повече цензура и сваляне на неуместно според тях съдържание, републиканците вече от години посочват, че по този начин се цензурират предимно консервативни мнения.

Къде е проблемът

Някога символи на американската иновация и бъдещето на икономиката, сега технологичните гиганти вече се разглеждат повече като заплаха – както за малките и иновативни компании, които често са изкупувани още в зародиш, така и за потребителите, чрез чиито лични данни работят бизнес моделите на фирмите (с изключение на Apple). Проблем има и от държавна гледна точка, особено след като Facebook обяви намерението си да създаде своя собствена дигитална валута.

През последните години гигантите загубиха своя ореол, особено след като през приложения във Facebook изтекоха към трети лица личните данни на десетки милиони души, а социалните мрежи бяха атакувани като канал за манипулация на политическите избори в САЩ и други страни. Същевременно Microsoft, Apple, Amazon, Google и Facebook се превърнаха в петте най-големи публични компании в света с обща пазарна оценка около 4 трлн. долара.

Какво може да стане

Все още липсват подробности кои части от бизнеса ще бъдат разследвани от прокуратурата, съответно не се знае и какви биха могли да бъдат възможните сценарии. Със сигурност най-тежкият такъв би бил разделяне на компаниите, но този вариант е малко вероятен. По-скоро министерството ще накара компаниите да променят подхода си по отношение на изкупуване на стартъпи и задушаване на конкуренцията, както и да започнат стъпки към по-строго законодателство по отношение на личните данни и тяхното събиране, което в САЩ е до голяма степен сива зона, неразписана в закона.

Положението изглежда най-добро за Apple, която, въпреки че е в една група с останалите компании, трудно може да се каже, че е монополист в продажбата на смартфони или други устройства. В обратната позиция са Facebook, Google и Amazon, за които може да се твърди, че са монополисти дори в няколко сектора – дигитална реклама, социални мрежи, електронна търговия, облачни технологии, търсене и други.