🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Гражданите на Лондон скоро ще могат да ползват повече от пет приложения за споделени пътувания
Гражданите на Лондон скоро ще могат да ползват повече от пет приложения за споделени пътувания
Гражданите на Лондон скоро ще могат да ползват повече от пет приложения за споделени пътувания    ©  Reuters
Гражданите на Лондон скоро ще могат да ползват повече от пет приложения за споделени пътувания    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Сякаш всички водни клапани се отвориха", казва Мариус Заброцки, главен мениджър на Kapten в Лондон. Когато френската компания за споделени пътувания покани шофьори да се регистрират на събития в два хотела в британската столица през май, се записаха толкова много хора, че мениджърите на хотелите отказаха събитията на фирмата и Kapten се наложи да наеме обществения център във Воксхол, близо до река Темза. Клиентите също не закъсняха - на втората седмица от работата си в Лондон Kapten вече беше направила повече пътувания, отколкото за същия период в цяла Франция.

Американският пионер в споделените пътувания Uber приема заплахата от Kapten и други конкуренти изключително сериозно. Компанията загуби своя лиценз за дейност в Лондон след изненадващо решение на Лондонската служба за транспорт (TfL), според която Uber не покрива изискванията, за да получи разрешително.

Трудно се работи без доверие

Проблемът е в безопасността на пътниците – същият, който доведе до отнемане на лиценза на Uber на първа съдебна инстанция през септември 2017 г. След това съдът разреши лицензът да се удължи с 15 месеца (и още едно кратко удължение по-късно). Още тогава самата Uber каза пред TfL, че промяна в системите на фирмата е позволила на неодобрени за дейността шофьори да качват снимките си в чужди потребителски профили. Около 14 хил. пътувания – сравнително малко число, предвид че Uber превозва милиони пътници в Лондон всяка седмица, са били направени от 43-ма такива шофьори. Един от тях е имал предишни провинения заради разпространение на неприлични снимки на деца. Грешката обаче не е породила нападения срещу пътници.

Uber разрешава проблема, но TfL все още смята, че не може да има доверие на фирмата в бъдеще. Изпълнителният директор на Uber Дара Косровшахи нарече действията на регулатора "просто грешни". Фирмата има 21 дни за обжалване, след което следва решение на съда. Други британски градове също разглеждат решението на TfL и могат да предприемат същите действия. До произнасянето на съда Uber може да продължи да оперира. Популярността й сред милиони потребители в столицата означава, че е малко вероятно забраната на TfL да се окаже постоянна. И въпреки това следващите седмици за компанията ще бъдат неясни.

Конкуренти с педал на газта

Конкурентите ще използват момента, за да завземат пазар от Uber. Няколко нови услуги вече навлязоха на британския пазар и нито една от тях не страда от липса на агресия. Миналата седмица индийската компания Ola "удари" Uber, като обяви, че "в близките седмици" започва работа в Лондон. Услугата вече съществува в други британски градове. А в деня на новините от TfL за лиценза на Uber трафикът в приложението на Kapten се е увеличил трикратно, хвали се Заброцки.

Гражданите на Лондон скоро ще имат повече от пет приложения за избор, някои от които с по-ниски цени, отколкото Uber – при това и с по-голям дял от прихода, който остава у шофьорите. В добавка към Uber, Kapten и Ola на пазара са още естонската Bolt и ViaVan, която се маркетира като зелен бизнес.

Пазарните дялове са трудни за изчисление. Няма нито един сигурен източник на данни и нито една от компаниите не публикува резултатите за платените си пътувания. Шофьорите често работят за повече от едно приложение, което прави сравнението на броя им безсмислено. Всички услуги имат няколко десетки хиляди шофьори. По отношение на брой клиенти Uber е безспорен лидер с 3.5 млн. потребители. Второто място е за Kapten с 800 хил. клиенти. Bolt, която е на лондонския пазар от 2017 г., има 300 хил. потребители, а ViaVan, най-новият участник от изброените, твърди, че има 500 хил. клиенти.

Всички фирми имат зад гърба си силни инвеститори с дълбоки джобове и може да се очаква, че няма да пестят пари, за да спечелят пазарен дял през идните години. Kapten и ViaVan са подкрепени от големи германски автомобилни групи. Bolt събра пари от китайския гигант в споделените пътувания Didi Chuxing. Японската група SoftBank инвестира в Ola, Uber и Didi Chuxing и смята да осигури нужните пари за разширението им.

Силата на регулацията

Така Лондон показва точно колко е ниска бариерата за влизане на този пазар. Има само едно изключение – придобиването на лиценз. Единственото оръжие на Uber в битката с конкуренцията в Лондон (пазар, който отговаря за голяма част от приходите и печалбата на фирмата) е силно наложеният бранд. Действията на TfL едва ли са му се отразили пагубно.

Вторият урок от ситуацията е, че регулаторите са готови да вкарат в граници скорошния бум на компании за споделени пътувания с коли, електрически тротинетки и електрически колела. За да се справи с правилата в Ню Йорк, наложени с цел намаляване на трафика, през септември Uber ограничи достъпа на шофьори до приложението си. Миналата година Виена конфискува стотици колела под наем, които според властите задръстваха обществените места в града. Транспортните регулатори искат да покажат, че контролират градовете в момент, в който те преминават към модел на "мобилност като услуга", смята Ричард Трелфал, директор инфраструктура в одиторската компания KPMG.

На фона на тези действия регулаторите, изглежда, слушат и други заинтересовани групи. TfL например често усеща натиск от Асоциацията на таксиметровите шофьори (LTDA), която иска повече регулации спрямо Uber и другите услуги. LTDA представлява скъпите черни таксита на Лондон, които се движат основно в центъра на града. Компаниите за споделени пътувания от своя страна смятат, че TfL предпочита черните таксита, чиито собственици са предимно бели британци. Само членовете на LTDA не плащат дневната такса за замърсяване от 11.50 паунда. Конкурентите на Uber в момента може да се радват на проблемите на американската компания, но зад завесите също се притесняват. Както казва един от шефовете: "Може да се случи и на нас."

2019, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар