🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Britsih American Tobacco мигрира Victory, последният бранд, купен от "Булгартабак", в Rothmans
Britsih American Tobacco мигрира Victory, последният бранд, купен от "Булгартабак", в Rothmans
Britsih American Tobacco мигрира Victory, последният бранд, купен от "Булгартабак", в Rothmans    ©  Надежда Чипева
Britsih American Tobacco мигрира Victory, последният бранд, купен от "Булгартабак", в Rothmans    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • След десетгодишна доминация на Karelia като най-продаваната марка Rothmans започва да я измества.
  • Последната останала марка на "Булгартабак" - Victory, мигрира към световния бранд на ВАТ.
  • Цигареният пазар отново расте с почти двуцифрен ръст в стойност и е надхвърлил 3.2 млрд. лв., а на бездимните е около 200 млн. лв.

Ако един пазар продължава да расте със забележителни стойности всяка година, това може да означава няколко неща: че потребителите му не са се отказали от него и стават все повече, на пазара има нови продукти, цените се вдигат или контрабандата на стоката се свива.

Всички тези фактори важат за цигарения пазар, който отново бележи забележителни ръстове и през миналата година.

На него държавата се бори със сивия пазар на продажби без бандерол и нелегалните продажби паднаха от двуцифрени числа през последните 10 години до рекордните и в ЕС 3.3%. Това е една от причините за ръста на официалния пазар на цигари, който през миналата година достигна 3.2 млрд. лв. по данни на AC Nielsen, което е 9.3% ръст в стойност в сравнение с 2018 г., броят късове нараства със 7%. Пушачите отново се изчисляват на около 35-40% от цялото население по данни на Световната здравна организация.

Отделно от това, през последните години, особено в големите градове, цяла нова категория - на бездимните изделия, набира скорост и бележи ръстове от около 4.6% в стойност. Потреблението на бездимни продукти се изчислява на над 230 тона, при положение че една кутия тежи средно 6.1 грама. Тези продукти, които обаче не се причисляват към цигарения пазар заради своята специфика, носят допълнителен ръст на продажбите на тютюневи изделия и на потребителите им - в случая около 160 хил. души, като над 70% от тях потребяват само бездимни продукти. А ако се съди по данните за продадените количества, този сегмент годишно прави по около 200 млн. лв. приходи.

На пазара има видими размествания, като едно от най-значимите от тях е, че в следващите месеци предстои най-продаваната марка да носи ново име.

Сбогом, марки на "Булгартабак"

Покупката на марките на "Булгартабак", чиято собственост се свързва с депутата от ДПС Делян Пеевски, през 2017 г. превърна ВАТ в пазарен лидер по продажби на цигари в България с над 40%, а за задържането на присъствието му начело на класацията най-голям принос има точно Rothmans. В рамките на две години след покупката концернът мигрира всички по-съществени марки на "Булгарбатак" (например "Средец", ММ, GD, Tresor и Bulgartabac one) именно към Rothmans и така марката достигна второ място по продажби в България. През миналата година и предпоследният бранд от семейството на "Булгартабак" "Ева" също мигрира в световноизвестен бранд на ВАТ - Vogue. От края на декември 2019 г. започна последната миграция на купените марки - Victory се превръща в Rohmans.

Ако целта на ВАТ е била компанията не само да е първа по пазарен дял, но и да произвежда най-търсените цигари в България, след вливането на Victory тази цел ще бъде постигната. Дори и половината от сегашните потребители на бранда да преминат на Rothmans (виж таблицата на най-продаваните марки), брандът ще изпревари лидера от 2011 г. Karelia.

Според "ВАТ - България" приобщаването на придобитите марки към глобалните брандове е бизнес решение, което се води от търсенето на пълнолетните потребители. "По данни на агенция Nielsen през последните няколко години Rothmans е най-бързо растящата марка на пазара. Миграцията към Rothmans все още e в процес, запазва същия тютюнев бленд и различните разновидности, скоро приключва и към момента пълнолетните консуматори я приемат добре", коментират от ВАТ.

От компанията допълват, че са представени в топ 10 на най-търсените марки с общо 4 марки, като Dunhill е лидерът им в най-високия ценови сегмент. Според данните на Nielsen това е брандът, избиран от всеки 10-и пълнолетен пушач в столицата през декември 2019 г.

Дует при най-евтините цигари

И докато пазарният лидер ВАТ променя цялото си портфолио, а оттам и класацията на най-големите марки на българския пазар, поведението на част от другите играчи остава традиционно за тях.

Гръцката компания Karelia години наред държеше лидерството при марките благодарение на най-ниската цена на пазара. Въпреки увеличените цени на голяма част от цигарите през 2018-2019 г. Karelia остава на дъното и предлага своите дълги цигари със стандартна дебелина за 5 лв. въпреки серията от увеличения на акцизите през изминалите години заради европейските изисквания.

В същия ценови сегмент на най-евтините цигари е и местният производител КТ International (преди Kings Tobacco), който също не увеличи цената на продуктите си през миналата година. При продуктите на Karelia и KT има и друга обща черта - на пазара без бандерол от години се продават техните марки.

Задържането на цените на официалния пазар през миналата година е донесло съществено увеличаване на пазарния дял на Karelia с 1.3 процентни пункта, което е най-доброто пазарно представяне в класацията на производителите. KT обаче не са могли да се възползват и бележат спад в продажбите от 0.6 процентни пункта.

Размествания в класацията

По традиция намаляването на пазарния дял на лидера ВАТ се разпределя между останалите цигарени компании, като през миналата година от тази възможност освен Karelia са се възползвали най-много Japan Tobacco и Imperial Tobacco, съответно с впечатляващ ръст на марките си Sobranie и Davidoff.

В цигарения сегмент Philip Morris е запазила пазарния си дял непроменен, но и в България, и в световен мащаб концернът инвестира главно в сегмента на бездимните изделия. По данни на Nielsen продажбите на бездимни тютюневи изделия са 777 млн. къса за 2019 г. А това значи продажби за около 200 млн. лв.

Потребителските вкусове остават непроменени. За разлика от останалите европейски страни, в които най-продавани са продуктите от 80 мм (т.нар. king size), в България 44% от консумацията е на т. нар. дълги цигари с нормална дебелина, а тънките (slim) цигари формират над 30% от продажбите. Овкусените цигари (ментол, шоколад, рози и др.) продължават да не са особено популярни и за разлика от други страни в ЕС производителите не очакват сериозни проблеми около забраната да се продават цигари и тютюн с вкус на ментол, която влиза от 20 май тази година.