🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Стотици хиляди работни места в авиосектора са изложени на риск

IATA ревизира надолу прогнозата си за трафика през 2020 г. заради коронавируса

Стотици хиляди работни места в авиационния сектор са изложени на риск без осигуряването на държавна помощ за превозвачите, предупреди Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). Организацията понижи прогнозите си за трафика за 2020 г. след "мрачния край на летния сезон на пътуванията", съобщава BBC.

IATA, която представлява 290 авиокомпании, очаква трафикът да бъде 66% под нивото от 2019 г. Според нея най-рано след 2024 г. въздушният трафик ще достигне нивата преди обявяването на пандемията от коронавирус.

Увеличенията на инфекциите и налагането на нови ограничения означават, че секторът не се е възстановил силно след тежкия удар през пролетта. Туристическата индустрия също отчете рязък спад след обявяването на пандемията.

През годината големите авиокомпании, летища и туристически фирми обявиха, че освобождават хиляди работници. "При липса на допълнителни правителствени мерки за подкрепа и повторно отваряне на границите стотици хиляди работни места в авиокомпаниите ще изчезнат", казва изпълнителният директор на IATA Александър дьо Жуниак. Той призова рутинно да се провеждат тестове за COVID-19 на пътниците преди полетите, за да се увеличи доверието на пътниците във въздушния транспорт и правителствата така да са по-склонни да отварят граници.

Авиокомпаниите вече опитват да постигнат устойчивост. По-рано този месец Virgin Atlantic обяви, че съкращава още 1150 работни места в допълнение към 3500-те, които съкрати по-рано през годината. Това е необходимо, за да може превозвачът да оцелее, и е част от спасителния план за 1.2 млрд. паунда, за да се осигури бъдещето му за най-малко 18 месеца.

Миналия месец най-голямата авиокомпания в света, American Airlines, заяви, че ще съкрати 19 хил. работни места през октомври, когато правителствената схема за подпомагане на заплатите на служителите приключи. Това представлява 30% от общия персонал на компанията преди пандемията.

По-рано през годината United Airlines заяви, че до 36 хил. работни места са изложени на риск. Германската Lufthansa предупреди, че може да съкрати 22 хил. позиции, а British Airways съобщи, че съкращава до 13 хил. работни места.