🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Слаб интерес към конкурса за субсидиране на чартъри по морето

Познати рекламни агенции са се включили в надпреварата за новия рекламен механизъм, а единственият туроператор е отстранен

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ключовата обществена поръчка за реклама на организирания туризъм, която идва в отговор на обещанието на премиера Бойко Борисов от миналата година за субсидиране на чартърите през летния сезон, не е привлякла сериозен интерес сред рекламния и туристическия бизнес. Такъв извод може да се направи от първия етап на поръчката за 15 млн. лв., в който по четири обособени позиции са подадени общо пет оферти, повечето от които са познати участници в конкурсите за туристическа реклама.

Единственият "нов" желаещ - британският туроператор Jet 2 Holidays, който стъпи на българския пазар за пръв път през миналата година, е отстранен от обществената поръчка заради проблеми в документацията, се вижда от протоколите на оценителната комисия.

Така напред в процедурата продължават само рекламни агенции, като за всяка позиция в нея състезанието ще е само с един участник. Те са участници и в друга процедура на туристическото министерство за традиционни рекламни кампании в 22 държави, която е за 6 млн. лв. без ДДС (виж карето).

Познати лица

През миналата година, когато още в началото на годината ясно се виждаше забавяне на резервации за летния сезон в България, премиерът Бойко Борисов обеща създаването на механизъм за субсидиране на чартърите.

Първоначалната идея беше концепцията да е готова до края на лятото и да заработи за сезон 2020 г. С известно забавяне въпросният механизъм бе представен в края на този януари, като стана ясно, че той ще бъде рекламна кампания на основните пазари - Германия, Русия, Великобритания и централноевропейските държави, която ще финансира туристически оператори за увеличения брой туристи, които дойдат чрез тях на почивка на Черноморието в периода между май и октомври.

За целта бе обявена и обществена поръчка за избор на компании, които да извършват въпросните рекламни кампании, като на първия етап от нея се вижда, че тя не е привлякла сериозен интерес.

От протоколите на оценителните комисии става ясно, че за пазар Германия кампания за насърчаване на увеличението на туристите е поискала да направи единствено компанията "Медия планинг груп", част от комуникационната група Havas. Дружеството спечели през 2018 г. поръчка за реклама на туризма в Германия. Сегашната процедура е за 5 млн. лв. без ДДС.

За пазар Русия също се е явил един кандидат, който вече е извършвал рекламна кампания на българския туризъм в тази държава. Става въпрос за обединението "Ру Комм", в което участват рекламната агенция "От-До Консулт" на Мирослава Баджева и Олга Лозанова, както и компанията за външна реклама "Идея комм". Максималната стойност на поръчката за руския пазар е за 1.25 млн. лв. без ДДС според обявените параметри от туристическото министерство.

В конкурса за реклама в държавите от Вишеградската четворка - Полша, Унгария, Чехия и Словакия, също състезанието ще е само с един кандидат. Оферта е подала единствено рекламната агенция "Апра", част от международната групa Apra Porter Novelli. Тя има опит с реклама на туризма в тези държави, след като спечели конкурс на туристическото министерство през 2018 г. Сега поръчката за Централна Европа е за 3.75 млн. лв.

Единствената позиция в поръчката за субсидиране на чартърите, която е привлякла повече от един кандидат, е тази за Великобритания на стойност 2.5 млн. лв. За нея са кандидатствали обединението "Ню Маккан", в което участват "Маккан Ериксон София" и "Ню икономик солюшънс", които спечелиха поръчка на реклама на туризма във Великобритания през 2018 г. "Маккан Ериксон София" се управлява от Десислава Олеванова и има четирима съдружници: Александър Тороманов, Иван Киров, Юлита Радева и Кенет Блат. Вторият партньор "Ню Икономик Солюшънс" е еднолична собственост на Евелина Куртева.

За Великобритания е кандидатствал и единственият туроператор в процедурата - британската компания Jet 2 Holidays, която стъпи в България за пръв път през миналата година с полети до бургаското летище. Туроператорът е един от трите най-големи във Великобритания заедно с германската TUI и фалиралия Thomas Cook. От протокола на оценителната комисия обаче се вижда, че Jet 2 са отстранени от процедурата заради проблеми с документацията, така че в състезанието продължава единствено обединението "Ню Маккан".

Как ще се прилага механизмът

Четиримата кандидати, по един за всяка обявена позиция в конкурса, предстои да преминат на етап отваряне на ценови оферти, за което все още няма посочена дата в регистъра на обществените поръчки. При евентуално подписване на договори с тях те ще започнат и изпълнение на самите кампании. Идеята е чрез партньорство с туроператорите на конкретния пазар изпълнителите да изготвят конкретни кампании за онлайн и традиционна реклама, например през техните каталози, като финансирането ще се получава при доказан ръст на туристите, доведени от конкретния туроператор.

Такова скрито субсидиране на туризма през бюджета за национална реклама е една от най-често ползваните практики от различни държави за привличане на туристи - например чрез реклама в сайтовете на туроператори, водещи чужденци в страната, раздаване на брошури със забележителности в самите полети и други подобни похвати. Отделни държави прилагат подобни механизми и за привличането на круизни кораби. Моделът се ползва още и за насърчаване на полети от нискотарифните авиокомпании. Той беше прилаган в България от Пловдив и други съседни общини, които преди няколко години създадоха фонд, чрез който финансираха реклами в платформите на Rayanair, когато компанията започна да извършва полети до пловдивското летище.

Предстои и традиционна реклама в 22 държави за 6 млн. лв.

Извън механизма за подпомагане на чартърите министерството на туризма предстои да стартира и традиционна реклама в 22 държави, за което има отделени 6 млн. лв без ДДС. Поръчката за нея също не е привлякла сериозен интерес - при осем обособени позиции подадените оферти са общо девет от общо четири кандидата. Всички от тях са участници в търгове за рекламата на туризма, част от които и при процедурата за насърчаване на чартърите.

За реклама на туризма в балканските държави - Сърбия, Гърция, Турция, Румъния и Северна Македония, се е явила единствено рекламната агенция "Директ медия Крес", собственост на Красимир Петков според информацията в Търговския регистър. Смята се, че компанията е свързана с Красимир Гергов, основател на една от първите рекламни компании в България - "Крес".

"Директ медия Крес" кандидатства също и за провеждане на рекламни кампании и в скандинавските държави Швеция, Дания, Норвегия и Финландия, където ще се състезава с обединението "Маккан Икономикс" с водещ партньор "Маккан Ериксон София".

"Маккан Икономикс" се е явил в търга и за друга кампания - за Израел, където има втори участник - дружеството АПРА, става ясно от данните в регистъра на обществените поръчки. АПРА също е подала втора оферта - за реклама на туризма в централноевропейските държави, където не е срещнала конкуренция, се вижда от информацията.

В конкурса се включва и компанията "Медиа планинг груп" с две оферти за реклама в Германия и в САЩ. И за двете позиции няма други конкуренти. Само един кандидат ще се състезава и за рекламата на туризма в Русия, Украйна и Молдова. Това е обединението "Ру Комм", което е подало оферта за Русия и в конкурса за насърчаване на чартърите.

От данните до момента се вижда, че най-вероятно България няма да провежда рекламна кампания в държавите от Бенелюкс, тъй като няма подадена оферта за тях.

Поръчката за реклама на туризма е на етап класиране на ценови оферти като трябва да започне да се изпълнява през пролетта след подписване на договори със спечелилите участници.
Все още няма коментари
Нов коментар