Слаб интерес към конкурса за субсидиране на чартъри по морето
Познати рекламни агенции са се включили в надпреварата за новия рекламен механизъм, а единственият туроператор е отстранен
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Ключовата обществена поръчка за реклама на организирания туризъм, която идва в отговор на обещанието на премиера Бойко Борисов от миналата година за субсидиране на чартърите през летния сезон, не е привлякла сериозен интерес сред рекламния и туристическия бизнес. Такъв извод може да се направи от първия етап на поръчката за 15 млн. лв., в който по четири обособени позиции са подадени общо пет оферти, повечето от които са познати участници в конкурсите за туристическа реклама.
Единственият "нов" желаещ - британският туроператор Jet 2 Holidays, който стъпи на българския пазар за пръв път през миналата година, е отстранен от обществената поръчка заради проблеми в документацията, се вижда от протоколите на оценителната комисия.
Така напред в процедурата продължават само рекламни агенции, като за всяка позиция в нея състезанието ще е само с един участник. Те са участници и в друга процедура на туристическото министерство за традиционни рекламни кампании в 22 държави, която е за 6 млн. лв. без ДДС (виж карето).
Познати лица
През миналата година, когато още в началото на годината ясно се виждаше забавяне на резервации за летния сезон в България, премиерът Бойко Борисов обеща създаването на механизъм за субсидиране на чартърите.
Първоначалната идея беше концепцията да е готова до края на лятото и да заработи за сезон 2020 г. С известно забавяне въпросният механизъм бе представен в края на този януари, като стана ясно, че той ще бъде рекламна кампания на основните пазари - Германия, Русия, Великобритания и централноевропейските държави, която ще финансира туристически оператори за увеличения брой туристи, които дойдат чрез тях на почивка на Черноморието в периода между май и октомври.
За целта бе обявена и обществена поръчка за избор на компании, които да извършват въпросните рекламни кампании, като на първия етап от нея се вижда, че тя не е привлякла сериозен интерес.
От протоколите на оценителните комисии става ясно, че за пазар Германия кампания за насърчаване на увеличението на туристите е поискала да направи единствено компанията "Медия планинг груп", част от комуникационната група Havas. Дружеството спечели през 2018 г. поръчка за реклама на туризма в Германия. Сегашната процедура е за 5 млн. лв. без ДДС.
За пазар Русия също се е явил един кандидат, който вече е извършвал рекламна кампания на българския туризъм в тази държава. Става въпрос за обединението "Ру Комм", в което участват рекламната агенция "От-До Консулт" на Мирослава Баджева и Олга Лозанова, както и компанията за външна реклама "Идея комм". Максималната стойност на поръчката за руския пазар е за 1.25 млн. лв. без ДДС според обявените параметри от туристическото министерство.
В конкурса за реклама в държавите от Вишеградската четворка - Полша, Унгария, Чехия и Словакия, също състезанието ще е само с един кандидат. Оферта е подала единствено рекламната агенция "Апра", част от международната групa Apra Porter Novelli. Тя има опит с реклама на туризма в тези държави, след като спечели конкурс на туристическото министерство през 2018 г. Сега поръчката за Централна Европа е за 3.75 млн. лв.
Единствената позиция в поръчката за субсидиране на чартърите, която е привлякла повече от един кандидат, е тази за Великобритания на стойност 2.5 млн. лв. За нея са кандидатствали обединението "Ню Маккан", в което участват "Маккан Ериксон София" и "Ню икономик солюшънс", които спечелиха поръчка на реклама на туризма във Великобритания през 2018 г. "Маккан Ериксон София" се управлява от Десислава Олеванова и има четирима съдружници: Александър Тороманов, Иван Киров, Юлита Радева и Кенет Блат. Вторият партньор "Ню Икономик Солюшънс" е еднолична собственост на Евелина Куртева.
За Великобритания е кандидатствал и единственият туроператор в процедурата - британската компания Jet 2 Holidays, която стъпи в България за пръв път през миналата година с полети до бургаското летище. Туроператорът е един от трите най-големи във Великобритания заедно с германската TUI и фалиралия Thomas Cook. От протокола на оценителната комисия обаче се вижда, че Jet 2 са отстранени от процедурата заради проблеми с документацията, така че в състезанието продължава единствено обединението "Ню Маккан".
Как ще се прилага механизмът
Четиримата кандидати, по един за всяка обявена позиция в конкурса, предстои да преминат на етап отваряне на ценови оферти, за което все още няма посочена дата в регистъра на обществените поръчки. При евентуално подписване на договори с тях те ще започнат и изпълнение на самите кампании. Идеята е чрез партньорство с туроператорите на конкретния пазар изпълнителите да изготвят конкретни кампании за онлайн и традиционна реклама, например през техните каталози, като финансирането ще се получава при доказан ръст на туристите, доведени от конкретния туроператор.
Такова скрито субсидиране на туризма през бюджета за национална реклама е една от най-често ползваните практики от различни държави за привличане на туристи - например чрез реклама в сайтовете на туроператори, водещи чужденци в страната, раздаване на брошури със забележителности в самите полети и други подобни похвати. Отделни държави прилагат подобни механизми и за привличането на круизни кораби. Моделът се ползва още и за насърчаване на полети от нискотарифните авиокомпании. Той беше прилаган в България от Пловдив и други съседни общини, които преди няколко години създадоха фонд, чрез който финансираха реклами в платформите на Rayanair, когато компанията започна да извършва полети до пловдивското летище.
Предстои и традиционна реклама в 22 държави за 6 млн. лв.
Извън механизма за подпомагане на чартърите министерството на туризма предстои да стартира и традиционна реклама в 22 държави, за което има отделени 6 млн. лв без ДДС. Поръчката за нея също не е привлякла сериозен интерес - при осем обособени позиции подадените оферти са общо девет от общо четири кандидата. Всички от тях са участници в търгове за рекламата на туризма, част от които и при процедурата за насърчаване на чартърите.За реклама на туризма в балканските държави - Сърбия, Гърция, Турция, Румъния и Северна Македония, се е явила единствено рекламната агенция "Директ медия Крес", собственост на Красимир Петков според информацията в Търговския регистър. Смята се, че компанията е свързана с Красимир Гергов, основател на една от първите рекламни компании в България - "Крес".
"Директ медия Крес" кандидатства също и за провеждане на рекламни кампании и в скандинавските държави Швеция, Дания, Норвегия и Финландия, където ще се състезава с обединението "Маккан Икономикс" с водещ партньор "Маккан Ериксон София".
"Маккан Икономикс" се е явил в търга и за друга кампания - за Израел, където има втори участник - дружеството АПРА, става ясно от данните в регистъра на обществените поръчки. АПРА също е подала втора оферта - за реклама на туризма в централноевропейските държави, където не е срещнала конкуренция, се вижда от информацията.
В конкурса се включва и компанията "Медиа планинг груп" с две оферти за реклама в Германия и в САЩ. И за двете позиции няма други конкуренти. Само един кандидат ще се състезава и за рекламата на туризма в Русия, Украйна и Молдова. Това е обединението "Ру Комм", което е подало оферта за Русия и в конкурса за насърчаване на чартърите.
От данните до момента се вижда, че най-вероятно България няма да провежда рекламна кампания в държавите от Бенелюкс, тъй като няма подадена оферта за тях.
Поръчката за реклама на туризма е на етап класиране на ценови оферти като трябва да започне да се изпълнява през пролетта след подписване на договори със спечелилите участници.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.