Европейски авиокомпании намаляват полетите си с до 90%

Ако кризата с коронавируса продължи още 2-3 месеца, се очакват фалити на превозвачи, предупреви IATA

"Правителствата трябва да признаят, че авиопревозвачите, в които работят около 2.7 млн. души, са под силен финансов и оперативен натиск. Те се нуждаят от подкрепа", казва генералният директор на IATA Александър дьо Жуниак
"Правителствата трябва да признаят, че авиопревозвачите, в които работят около 2.7 млн. души, са под силен финансов и оперативен натиск. Те се нуждаят от подкрепа", казва генералният директор на IATA Александър дьо Жуниак
"Правителствата трябва да признаят, че авиопревозвачите, в които работят около 2.7 млн. души, са под силен финансов и оперативен натиск. Те се нуждаят от подкрепа", казва генералният директор на IATA Александър дьо Жуниак    ©  Reuters
"Правителствата трябва да признаят, че авиопревозвачите, в които работят около 2.7 млн. души, са под силен финансов и оперативен натиск. Те се нуждаят от подкрепа", казва генералният директор на IATA Александър дьо Жуниак    ©  Reuters

Няколко водещи европейски авиокомпании обявиха в понеделник, че ще намалят полетите си с до 90% заради резкия спад на търсенето на въздушни превози заради пандемията от коронавируса. Мерките идват на фона на прогнозата на Международната асоциация на въздушния транспорт (IATA), че ако кризата с пандемията продължи още два или три месеца, това ще доведе до финансови затруднения за част от компаниите, които вероятно ще доведат до по-нататъшна консолидация.

Почти без полети

Air France-KLM обяви, че драстично съкращава полетите заради забраната за такива от Франция, Нидерландия и редица други страни от Европа. Air France ще спре от полети модела Airbus 380, а KLM ще спре самолетите си Boeing 747. През следващите два месеца групата ще свие със 75 до 90% капацитета за превоз на пътници. Правителствата във Франция и Нидерландия обявиха, че ще подкрепят финансова компанията. Решението на превозвача да свие драстично полетите доведе до срив на акциите й с 16%.

Германската авиокомпания Lufthansa заяви, че ще намали допълнително полетния си график след новината от днес, че подразделението й Austrian Airlines отменя всички полети заради срива в търсенето на полети. Авиокомпанията ще намали капацитета за дълги разстояния с до 90% от вторник и ще изпълнява само 20% от планираните полети в Европа. Досега Lufthansa Cargo изпълнява всичките си полети по план и обяви, че ще направи всичко възможно да продължи, за да запази международните вериги за доставки.

IAG - компанията майка на British Airways, обяви, че през април и май ще намали капацитета си най-малко със 75%. Ирландската авиокомпания Ryanair ще спре повечето полети на своите самолети в Европа през следващите 7-10 дни заради строгите ограничения, наложени от държавите, като не изключва и пълно прекратяване на дейността си през април и май, се посочва в съобщението на най-големия нискотарифен превозвач в Европа до борсата в Лондон.

До 26 март Virgin Atlantic ще спре от движение 75% от флотилията си, а през април - до 85%. Авиокомпанията ще помоли персонала да излезе в осемседмичен неплатен отпуск през идните три месеца в опит да намали разходите и да избегне закриване на работни места.

От началото на април финландският превозвач Finnair значително ще съкрати броя на полетите - с 90% спрямо 2019 г.

Вече приземени

В събота нискотарифната авиокомпания Wizz Air съобщи, че в резултат на ограниченията за пътуване, наложени за всички чуждестранни полети и обявени от полския премиер Матеуш Моравецки, от 00:00 ч. на 15 март 2020 г. преустановява всички свои полети до и от Полша до по-нататъшно уведомление. От 10 март авиокомпанията спря всичките си полети до Италия поради блокирането на страната със заповед на италианския премиер в опит за овладяване на огнището на коронавирус в страната. От 12 март Wizz Air преустанови и всичките си полети до Тел Авив и Ейлат поради въвеждането на 14-дневна карантина за всички пристигащи пътници, обявена от израелските власти като мярка срещу разпространението на вируса. Ryanair също спря полетите си до и в рамките на Италия до 8 април. Вътрешните полети бяха спрени на 11 март, а международните на 13 март. "България ер" също отмени полетите си от и до Милано.

Примерите са много. Finnair спря полетите си до САЩ и Делхи, след като и Индия наложи временно ограничение за влизането на чужденци. Това наложи Air India да отмени редица полети до Мадрид, Париж, Франкфурт и т.н. Намибия спре посрещането на полети на Lufthansa, Qatar Airways и Етиопските авиолинии. Броят на полетите до Лондон, Париж и Франкфурт на виетнамските авиолинии също се редуцира.

Нискотарифната авиокомпания Air Asia обяви, че спира вътрешните полети от и до филипинската столица - Манила. В страната бяха наложени рестрикции за пристигащите от чужбина работници да останат в района на Манила до края на карантината, преди да стигнат до родните си места, като страната е известна с огромния брой мигранти на работа в чужбина.

Лошо бъдеще

На фона на срива на европейския авиотранспорт IATA предупреди, че правителствата трябва да са готови да предоставят подкрепа за противодействие на въздействието на забраните за пътуване, наложени заради пандемията от коронавирус. Авиотранспортът беше един от първите, най-засегнати от кризата, като много авиокомпании спряха полетите си до и от Китай. Допълнителен удар е забраната на САЩ за пътувания от Европа. В организацията членуват 290 авиокомпании от 120 страни, представляващи 82% от световния въздушен трафик.

"Това са извънредни времена и правителствата предприемат безпрецедентни мерки", казва генералният директор на IATA Александър дьо Жуниак, цитиран от Reuters. "Безопасността - включително общественото здраве, винаги е основният ни приоритет. Авиокомпаниите отговарят на тези изисквания. Правителствата трябва също да признаят, че авиопревозвачите, в които работят около 2.7 млн. души, са под силен финансов и оперативен натиск. Те се нуждаят от подкрепа."

Британската компания Flybe, която имаше финансови проблеми и по-рано, вече фалира след началото на кризата. Според Дьо Жуниак "ако спадът е толкова дълбок, какъвто го виждаме сега, и ако той продължи повече от два или три месеца, ще станем свидетели на някои трудности сред авиокомпаниите". "Някои от тях вероятно ще имат финансови затруднения, които вероятно ще доведат до по-нататъшна консолидация."

Много по-малко приходи

Жуниак обясни, че авиокомпаниите е възможно да загубят приходи от над 113 млрд. долара заради кризата, като прогнозата е направена преди забраната на САЩ. Той отправи молба към всички правителства, които са поставили ограничения и по-специално САЩ да преразгледат решението си. Жуниак отбеляза, че решението на Тръмп ще усили финансовия натиск. Общият авиационен пазар между САЩ и шенгенското пространство през 2019 г. е бил 20.9 млрд. долара според IATA.

Организацията отбелязва, че пазарите, изправени пред най-голямо въздействие, са САЩ-Германия (4 млрд. долара), САЩ-Франция (3.5 млрд. долара) и САЩ-Италия (2.9 млрд. долара).

Международната организация призова правителствата да обмислят разширяване на кредитните линии, да намалят инфраструктурните разходи и данъците за авиокомпаниите.