🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Големите сливания се забавят, тъй като регулаторите се адаптират към пандемията

Сред засегнатите сделки са покупката на дял в Deliveroo от Amazon и придобиването на Embraer от Boeing

Boeing ще плати 4.2 млрд. долара за 80% от бразилския конкурент Embraer. Ако регулаторите позволят
Boeing ще плати 4.2 млрд. долара за 80% от бразилския конкурент Embraer. Ако регулаторите позволят
Boeing ще плати 4.2 млрд. долара за 80% от бразилския конкурент Embraer. Ако регулаторите позволят    ©  Reuters
Boeing ще плати 4.2 млрд. долара за 80% от бразилския конкурент Embraer. Ако регулаторите позволят    ©  Reuters

Някои от най-големите сливания и придобивания в света вероятно ще се забавят, тъй като регулаторите предприемат действия за справяне с въздействието на коронавирус пандемията върху работата им. Европейските антитръстови органи в Брюксел наскоро прекратиха прегледите на редица сделки, като същевременно поискаха от компаниите, които искат да извършат сливания и придобивания, да забавят започването на официалния процес, съобщава Financial Times.

В САЩ федералните регулатори приемат необходимите документи в електронен вариант вместо на хартиен носител, тъй като персоналът работи отдалечено. Федералната търговска комисия (FTC) и Министерството на правосъдието, които отговарят за прилагането на антимонополните закони в страната, поискаха удължаване от 30 дни на някои крайни срокове за преразглеждане на сливания, както и отменяне на бързите процедури за одобрение дори в случаите, при които няма нередности.

Британският антимонополен регулатор Competition and Markets Authority (CMA) обмисля да удължи сроковете за оценка на сливанията, когато законодателството позволява това, както и да преразпредели ресурсите си, за да гарантира, че спешната работа може да бъде свършена навреме.

Засегнатите сделки

Сред сделките, които ще бъдат забавени, попада покупката на дял в компанията за доставка на храна Deliveroo от Amazon, която е в процес на задълбочено разследване от CMA. В Брюксел регулаторите преустановиха работата по три сливания, включително придобиването на бразилския производител на самолети Embraer от по-големия му конкурент Boeing.

Представител на Европейската комисия (ЕК) заяви, че новите мерки, включващи отдалечена работа на персонала, ще повлияят на начина, по който се разглеждат сливанията, но добави, че "ЕС дава приоритет на спазването на законовите срокове". Той добави, че има забавяния и поради факта, че компаниите се затрудняват с навременното предоставяне на изискана информация.

Британският регулатор разполага с 24 седмици, за да финализира задълбочени разследвания на сделки, но може да удължи този период с осем седмици при "специални" обстоятелства. Юристите в областта на конкуренцията в Обединеното кралство заявяват, че компаниите трябва да очакват периодът между уведомяването на CMA и началото на официално разследване да е по-дълъг. Агенцията заяви, че възнамерява да "продължи работата по делата си, вземането на решения и спазването на срокове".

В Брюксел ЕС иска забавяне на процедурите в случаите, когато официалното разследване не е започнало. Сред тези сделки попадат придобиването на Refinitiv от Лондонската фондова борса на стойност 27 млрд. долара, придобиването на влаковото поделение на Bombardier oт френския производител на високоскоростни влакове Alstom на стойност 8.2 млрд. долара и сливането на Peugeot и Fiat за 41.1 млрд. евро.