🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Дълговите инвеститори предявяват претенции към острови, круизни кораби и тематични паркове

Компаниите залагат всички видове активи като обезпечение за спасителни сделки вследствие на COVID-19

Нито един от корабите, които круизната компания Carnival е заложила като гаранция, не е регистриран в САЩ
Нито един от корабите, които круизната компания Carnival е заложила като гаранция, не е регистриран в САЩ
Нито един от корабите, които круизната компания Carnival е заложила като гаранция, не е регистриран в САЩ    ©  Reuters
Нито един от корабите, които круизната компания Carnival е заложила като гаранция, не е регистриран в САЩ    ©  Reuters

Така наречените сделки с гарантиран дълг някога бяха рядкост на пазара на корпоративни облигации. Сега обаче американските компании се насочват към тях - повече от 100 круизни кораба, над 20 тематични увеселителни парка и дори правата за излитане и кацане на няколко летища по света ще бъдат за продан, ако компаниите не успеят да изплатят дълговете си или изпаднат в несъстоятелност. "Никой инвеститор с фиксиран доход няма да иска да бъде собственик на карибски остров, но ще иска да е в по-добра позиция като кредитор - някакви обезпечения са по-добри от никакви такива", коментира пред Financial Times партньорът в адвокатската кантора Allen & Overy Тим Кондуит.

Данни на Debtwire показват, че миналия месец компаниите в САЩ са издали нови обезпечени облигации с рейтинг "боклук" на стойност 21 млрд. долара. Редица банкери и инвеститори смятат това число за рекордно. Компаниите с по-висок инвестиционен рейтинг пък предоставиха допълнително обезпечение на своите облигации. Компанията за круизи Carnival започна вълната от емитиране през април със сделка с дълг в размер на 4 млрд. долара, която е обезпечена с 86 кораба.

Неочаквана развръзка

Кризата с коронавируса се задълбочи през март, а пазарът на облигации не изглеждаше като логично място за набиране на средства по спешност. Тогава много компании разговаряха със специализирани хедж фондове за потенциални спасителни заеми при обременяващи условия.

Но след като Федералният резерв обяви пакета си от стимулиращи мерки в края на същия месец, банкерите на Carnival откриха, че класическите фонд мениджъри с фиксиран доход хвърлят око на круизните кораби. Чрез сделката компанията за круизи успя да покаже, че с достатъчно висок лихвен процент - 12%, и ниско съотношение на експозициите към стойността на обезпечението (LTV ratio) тя може да получи достъп до пазарите на облигации, дори когато всеки месец губи по близо 1 млрд. долара. Carnival заяви, че корабите му струват повече от 27 млрд. долара на хартия, но също така предупреди, че намирането на купувачи може да бъде трудно, тъй като пазарът на използвани круизни кораби е малък.

Различни възможности

Някои видове обезпечения се оказват по-привлекателни от други. Американската киноверига AMC Entertainment се възползва от пазара на облигации през април, като си осигури средства в размер на 500 млн. долара, които са достатъчни, за да се гарантира финансовото оцеляване на компания до Деня на благодарността през ноември. Впоследствие обаче интересът на инвеститорите намаля, като цената падна от 1 долар до 83 цента месец след емитирането. Отчасти това е заради по-слабото обезпечение зад сделката с AMC. Компанията притежава изцяло само 62 от своите 937 киносалона. Наред с няколко парцела земя, включително свободен терен край магистрала в Тексас, те са единствените истински физически активи на компанията.

Междувременно продажбата на облигации на стойност 2.25 млрд. долара от United Airlines не успя да се случи през този месец, тъй като инвеститорите изразиха скептицизъм по отношение на стойността на застаряващата флотилия, която американската авиокомпания предложи като обезпечение.

За разлика от това Delta Air Lines събра 5 млрд. долара с малки затруднения, въпреки че предлага малко физически активи. Вместо това превозвачът, базиран в Атланта, обеща правата си да управлява гейтове на летища като "Хийтроу" в Лондон или "Джон Ф. Кенеди" в Ню Йорк. Анализаторът от изследователската фирма CreditSights Роджър Кинг определя тези слотове за излитане и кацане като "размито обезпечение", като заяви, че реалната им стойност за инвеститорите в дългове ще бъде тествана само в случай на фалит.

Някои инвеститори се опасяват, че дори традиционни активи като плавателни съдове и самолети могат да се окажат предизвикателство, когато се наложи инвеститорите да осребрят своите вземания. Например нито един от корабите, които круизната компания Carnival е заложила като гаранция, не е регистриран в САЩ. Вместо това те са в юрисдикции като Бермудите, Панама и Кюрасао. Това означава, че задържането на корабите за продажбата им може да се окаже сложно.

Все още няма коментари
Нов коментар