Заедно създадохме платформа, където родителите, по всяко време и отвсякъде могат да купуват или презаверяват храна за децата си, да виждат и избират менюто за ден/седмица, както и да следят дали детето се е хранило наистина. Първото училище, където въведохме системата, бе 119-о училище в София.
И благодарение на наличието на тази система, само за една седмица по време на COVID-19 домашно обучение, успяхме да създадем организация децата да могат да получават храна от училищната столова по домовете си.
На кои малки бизнеси помогна тази програма в кризисната ситуация?
В. Манова: Първо на кетъринг компаниите, спечелили търговете за доставка на храна в училищата. Те вече имаха наети кухни и хора, които останаха без работа в кризата. Чрез програмата те възобновиха дейността си и дадоха възможност и други деца и цели домакинства да си поръчват храна. Въведоха и възможността възрастните хора, които не трябваше да излизат, също да си поръчват.
Същото бе и положението за шофьорите на Yellow taxi, които при спазване на санитарните изисквания по време на изолацията, започнаха да доставят тази храна.
Чухме и за друг подобен проект в съседна Северна Македония?
В. Манова: Да, това е друго публично-частно партньорство, с което много се гордеем. То е свързано с визията ни за дигитализация - електронното управление. Точно преди кризата, подписахме договори с местните Министерство на финансите и на технологиите за имплементиране на национална схема за дигитална идентификация на населението. Такава още не съществува в много от европейските държави, където дори има необходимата ЕС регулация.
Чрез проекта от началото на следващата година гражданите на Северна Македония ще могат да се идентифицират пред всички държавни и финансови институции, мобилни оператори и всеки друг бизнес, който изисква това, през своя мобилен телефон чрез единно ID.
За този проект работим в партньорство с друга българска компания - Evrotrust. У нас тя е много добре разпозната от бизнеса. Именно чрез използването на услугите ѝ, голяма част от банките и финансовите институции тук успяха да реагират през изолацията, за да предложат повечето от услугите си дистанционно.
Evrotrust предоставя облачна технология за идентификация, чрез която частни и юридически лица могат да ползват всички предлагани услуги на партньорите на програмата.
Б. Таков: Ние също работим в тази посока и ще ползваме услугите на Evrotrust чрез Държавна агенция "Електронно управление" (ДАЕУ).
Нашата Агенция менажира Националния иновационен фонд и заедно с ДАЕУ ще предоставим на кандидатите за следващата единадесета сесия на фонда да кандидатстват онлайн, като там една от възможностите ще е през облачната услуга на Evrotrust, респективно през единния портал
www.egov.bg, като те ще могат да подписват заявленията си с мобилен квалифициран е-подпис.