Договорът за концесията на летище София е факт. Частен стопанин до една година
Сделката е за един от най-стратегическите активи в България. Правителството бърза, за да получи по-скоро 550 млн. лв. първоначална вноска
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Договорът за концесията на летище София беше подписан. В разгара на протестите правителството ускори процеса по по отдаване на един от най-стратегическите активи на страната. И вместо за три месеца успя за половината време да се договори с избрания концесионер. Това е обединението SOF Connect, състоящо се от базирания в Париж фонд Meridiam и строителя Strabag, който участва с 1%. За оперирането му ще ползва подкрепата на летище Мюнхен, като първоначалният ангажимент на летищния оператор е за първите 12 години на договора.
На подписването са присъствали транспортният министър Росен Желязков, Тиери Део, председател и главен изпълнителен директор на Meridiam, Ралф Гафал, управляващ директор на Munich Airport International, както и премиерът Бойко Борисов.
Какво предвижда договорът
Концесионерът трябва да плати първоначалната цена от 281.2 млн. евро. Победителят беше избран с оферта да заплаща на държавата 24.5 млн. евро годишно възнаграждение и да инвестира в следващите 35 години от концесията 608 млн. евро. Така държавата реши да даде летището на кандидата от петимата участвали, предложил най-ниската оферта за инвестиции и третата по размер на концесионното плащане.
Задължителният нов пътнически терминал - 3, ще се появи в края на десетата година на концесията, като концесионерът обеща чак тогава да започнат да се вдигат и летищните такси. Концесията е разделена на четири фази в зависимост от ръста на пътниците. Прогнозата беше те да достигнат 23 млн. в края на концесията, или 3.4% среден годишен ръст. Тогава обаче Covid-19 не бе блокирал авиобизнеса.
Критиките
Изборът предизвика сериозни критики от страна на останалите участници: основно заради харесването на най-ниската инвестиционна оферта. Победителят излезе напред, след като двата участника, подали най-високо предложение за концесионно плащане, получиха много ниски оценки на техническите си предложения. Обяснението на избора и конкретните оценки беше бланкетно според конкурентите.
Много въпроси буди и решението на Meridiam да вземе за партньор Strabag. Компанията се ползва с негативен опит в миналото точно на летище София, след като строената от тях козирка на терминал 2 се срути и остана неремонтирана дълго време. Отделно името на компанията често се забърква в международни скандали. Собственик в нея е олигархът Олег Дерипаска. В България напоследък "Щрабаг България" печели поръчки, като това според представители на строителния сектор става с посредничеството на Иван Мирински, който е "строителният" човек на Пеевски.
В крайна сметка нито Комисията за защита на конкуренцията, нито Върховният административен съд (ВАС) видяха нещо смущаващо в странния избор и многото възражения. Окончателното решение на съда дойде в началото на лятото. Още тогава Желязков се зарече подписването да се случи в средата на юли, въпреки че официалният срок за подписването е три месеца от съдебното решение.
Близки до процедурата наскоро разказаха, че се бърза с подписването на договора предвид риска от падане на правителството на Борисов. До влизането във владение на концесионера най-вероятно ще мине около година. През този срок трябва да се прехвърлят активи, да се издават разрешителни, да се плати първата вноска. Но много вероятно е да се бърза и с този процес. Особено ако правителството на Борисов се задържи, получената сума ще е добре да се разпредели преди изборите март.
7 коментара
Поредната далавера. Защо печели кандидатът с по-ниско финансово предложение и без никакъв практически опит в управление на летища? Защо техническата оценка на ADP и Fraport е абсурдно занижена?
В България винаги е имало корупция, но никога не е било такова нещо. Свят да му се завие на човек. Държавата е вече буквално частна собственост на Борисов, Доган и Пеевски. Подписано, подпечатано и напълно легално.
Дали "комисионната" не е паднала на половина за сметка на закупено външнополитическо спокойствие и подкрепа за следващите 2-3месеца
До коментар [#1] от "Rational":
Да бе - те ТИМаджии имаха много голям опит като взеха двете ни черноморски летища.
До коментар [#4] от "RUSE":
Ами Фрапорт? Или не сте стигнал до чак до там?
Из всичките негативи има и един позитив - (долните) мутри от ТИМ вече няма да могат да не плащат дължимото :)
Предполагам, че както г-н Борисов, така и г-н Прокопиев са наясно, че (определено) над половината (а е възможно даже процентът да е доста над 60%) от суверена в държавата е от т.нар. простолюдие, то изхожда от собственото си разбиране за живата - и те, естествено, искат да му угодят.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.