🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Аглика" започна да произвежда тъкани без използване на вода

В технологията за багрене Watersave са инвестирани 1.7 млн. лв.

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

За багренето на 160 килограма текстил, от който се произвеждат 300 кърпи за баня, се използват 50 литра вода на килограм плат. "Аглика" - Твърдица, обаче спестява тези 8000 литра вода с най-новата технология Watersave - собствена разработка в процес на патентоване.

След три години

Става въпрос за иновативен метод, при който за багрене на тъканите не се използва нито капка вода. Проектът е за 1.7 млн. лв., като половината от средствата са безвъзмездни по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност"

Опитите продължили три години и след множество изследвания, изпитвания и измервания в края на 2019 технологията е потвърдена. Но заради пандемията от коронавирус "Аглика" отлага въвеждането й и фокусира усилията си в разработката и създаването на защитен медицински костюм за многократна употреба от най-висока категория.

След първите успешно тествани в лабораторни условия "сухо багрени" тъкани - чаршафи и хавлиени кърпи, през юли тази година в Твърдица започва серийно производство.

"Тъканите, при които се използва Watersave, не се различават по визия и функционални характеристики от стандартно произведените - абсорбират добре и са устойчиви на светлина. Въпреки това за този метод са препоръчителни светли и пастелни цветове, което обаче не ни отклонява от актуалните модни тенденции за 2020/2021", коментира за "Капитал" Елица Петкова, търговски директор в "Аглика".

С швейцарски партньор

При разработването на технологията специалистите на българската фабрика си партнират с експерти на швейцарската компания TextilColor - производител на химикали и багрилни препарати за текстилната индустрия. Резултатът от съвместните усилия е създаването на специално багрило. То се нанася без вода и въздейства върху създадената за "сухия" метод конструкция на тъканта, която усвоява по различен начин багрилата. Зад липсата на вода в процесите на багрене освен специфичната сплитка и иновативното багрило стои и технологична линия машини, чиято подредба и метод на действие, се пазят в строга тайна, обясни Елица Петкова.

Вече в продажба

Линията в Твърдица е с капацитет 30 тона на месец. Първите пилотни текстилни изделия за пазара, изработени по метода на "сухото багрене", са спални комплекти, хавлиени кърпи, калъфки в различни цветове. Те вече се предлагат в магазините на "Кауфланд" в страната.

"Веригата е първият клиент, който ни се довери и протегна ръка - там вярват като нас, че пътят на текстила трябва да е екологично съобразен", коментира Елица Петкова. И обобщи, че амбициите на "Аглика" са в бъдеще цялото производство на компанията - 200 тона текстилни изделия на месец, да е резултат от използването на Watersave технологията.

Компания на два континента

"Аглика" е наследник на бившия държавен текстилен завод "Петко Владов" в Твърдица. През 1996 г. фабриката за хавлиени кърпи е приватизирана от тогавашния й директор инж. Петко Петков, който я превръща в семеен бизнес. През 2012 г. бизнесът се разширява с нова фабрика - "Аглика трейд", във Велико Търново. На практика става дума за група заводи, разположени на 40 хил. квадратни метра площ, които са взаимно свързани, но с различни индустриални линии и технологии за производство на хавлиени изделия: кърпи, халати и др.; спално бельо; одеяла; олекотени завивки и възглавници, протектори.

През 2017 г. "Аглика" купи две производствени бази в Молдова - в градовете Твърдица и Тараклия, в които се произвеждат домашен текстил и суичъри от технически платове. Компанията отвори фабрика за дигитално напечатани текстилни изделия и в САЩ - американската Aglika LLC заработи на 1 септември 2014 г.

Първоначалната инвестиция беше 10 млн. долара. През 2016 г. българското дружество даде под наем машините си на ексклузивни партньори, на които доставя своите дабълфейс кърпи и поларени одеяла за последващ печат по поръчка на водещи американски компании за брандирани продукти.

По данни на класацията "Капитал Топ 100" на най-големите компании в страната за 2019 г. приходите от продажби на "Аглика" надхвърлят 18.2 млн. лв., печалбата е 363 хил. лв., а заетите - 361.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    evpetra avatar :-P
    evpetra
    • + 1

    Приватизатор неден! Каскета да го разследва!

    Нередност?
  • 2
    tonkakg avatar :-|
    Tonka Georgieva

    Петков?...🤔 Един Петков - директор на текстилния комбинат в Ямбол, го "приватизира", т.е. разпродаде го на парче... На кого - не се чу.

    Нередност?
Нов коментар