🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Играта продължава

COVID-19 и бизнесът с много публика

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Този месец National Exhibition Centre (NEC), най-голямото място за събития във Великобритания, трябваше да посрещне няколко шоута, сред които Motorcycle Live, Simply Christmas и Cake International. Вместо да е пълно с мотори, играчки и торти обаче, пространството е изпълнено с 380 болнични легла. COVID-19 изтри всички планове за събития, насочи NEC към преструктуриране и накара правителството да превърне залите на компанията в извънредна болница.

Правилата за социално дистанциране накараха всички бизнеси да мислят как да задържат клиентите си на безопасно разстояние. Но за компаниите в индустрията на събитията тези правила са особен проблем, защото тяхната цел е да сближават хората и да ги събират на едно място. Търговските шоута и конференциите губят своята ценност, ако хората не могат да си контактуват отблизо. Концертите не са забавни, когато си сам. Головете и забивките не са толкова вълнуващи, когато го няма рева на хилядите по трибуните. Въпреки че фондовите пазари до голяма степен се възстановиха от загубите си през януари, пазарната капитализация на листнатите компании от сферата на "бизнеса с тълпи" се е сринала от 234 млрд. долара до 183 млрд. долара.

Някои части от индустрията на събитията имат по-малки проблеми от други. Но докато пандемията продължава, изглежда, че тези, които имаха трудна година през 2020 г., ще се върнат най-бързо към нормалното, докато тези, които намериха начини да се адаптират, може да осъзнаят, че краткосрочните решения пораждат дългосрочни проблеми.

Не е същото

Най-тежкият удар е върху индустрията на изложенията, които отговарят за две трети от пазарната оценка на целия сектор. Според консултантската компания AMR International глобалните приходи ще се сринат с две трети през тази година до 9 млрд. долара. Прогнозите изглеждат толкова несигурни, че анализаторите на AMR отказват да правят изчисления за приходите през следващата година.

Нека вземем за пример колосалния център в Хановер, който е с размерите на 60 футболни игрища. Той затвори през март и от тогава е предимно празен. Deutsche Messe, която го управлява, очакваше приходи 330 млн. евро през тази година. Андреас Гручов, директор на фирмата, казва, че в края на годината приходите ще бъдат 100 млн. евро, предимно от събития в Китай, която се справи с пандемията по-добре, отколкото САЩ или Европа. Само няколко събития бяха организирани в Хановер при стриктни правила за носене на маски, по-малък брой хора и други. Но изложителите "очакват светът да дойде и да ги види на щанда им в Хановер", казва Гручов. Докато международните полети са на пауза, големите панаири няма да се случат.

Организаторите се опитват да преминат онлайн с ограничен успех. Някои изложения като Cake International са създадени, за да са на живо. Дори най-живите панели в Zoom нямат възможности за нетуъркинг, който да оправдае високата цена за участие. Изложителите плащат четири или петцифрени суми, за да имат място на онлайн семинара Deutsche Messe, казва Гручов. Цената за физическо присъствие в Хановер е 300 евро на квадратен метър, което води до седемцифрани суми при най-големите участници.

Дигиталните проблеми, изглежда, ще спасят индустрията от разрив. "Не можеш да направиш магията на Amazon в бизнес със събития", казва Маркъс Дибел от JPMorgan Chase. Той посочва това като причина за оптимизъм в индустрията. Relx, собственик на Reed Exhibitions, втората най-голяма компания за изложения по продажби, отбелязва спад от 70% в приходите си през тази година, но цената на акциите е надолу само с 8% спрямо януари. Цената на акциите на Informa, най-голямата компания в сектора, се изстреля с една трета през този месец заради успешните тестове на ваксини.

Организаторите са съгласни, че в бъдещето събитията ще имат повече дигитални елементи. Но тежки една или две години най-вероятно ще доведат до нещо, което е близо до старото нормално. AMR очаква приходите на компанията да скочат със 78% и да се върнат до миналогодишните си нива до 2022 г.

На тъмно

Точно обратното важи за спортния сектор, друг бизнес, зависим от много публика. След пауза през пролетта повечето професионални първенства успяха да продължат да играят и запълниха липсата на зрители по иновативни начини. Футболния клуб "Сеул" изпълни стадиона си с манекени от доставчик на секс играчки (и междувременно си спечели глоба от южнокорейската лига по футбол). Други вкараха записан шум, картонени изрезки, компютърно генерирани зрители. Някои дори стриймват на живо лицата на феновете върху екрани по трибуните, както е случаят с кеч федерацията WWE и нейната постройка Thunderdome във Флорида.

Бързото преминаване към алтернативни методи подсказва, че промените може да се задържат. Ударът от липса на приходи пада несъразмерно - обичайно в американските лиги например отборите задържат приходите и от билети, и от напитки, сандвичи и всичко останало, докато първенствата печелят само от правата за излъчване. Така че проблемът е за отборите. Американската лига по бейзбол (MLB), която има дълг сезон и сравнително скромни телевизионни сделки, стои пред повече рискове, отколкото Националната футболна лига (NFL), която има по-малко на брой мачове и повече приходи от права. New York Mets, бейзболен отбор с финансови затруднения, беше продаден миналия месец и се очаква да загуби 250 млн. долара от билети през тази година.

Пандемията ускори и промените в начина, по който хората гледат спорт. Липсата на тълпи доведе до допълнителен спад в броя гледащи пълните мачове, защото феновете предпочитат да гледат кратки репортажи и нови формати. Баскетболната лига NBA показва най-важното от един мач в социалната мрежа Snapchat, където гледаемостта се е вдигнала с 37%, докато телевизионните рейтинги са се сринали с 49%. Хората прекарват повече време в сайтове за залози и форуми като Barstool Sports, казва Брендън Рос от LightShed Partners, анализаторска фирма. "Милениалите и поколението Z предпочитат да стоят да гледат точките в Barstool, отколкото да гледат самата игра", казва той.

Спадът в гледаемостта се отразява зле на големите спортни мрежи - ESPN, собственост на Disney, обяви този месец, че съкращава 500 работни места насред "пълен разрив на модела, по който феновете консумират спорт". Президентът на ESPN Джими Питаро казва, че компанията вече ще се фокусира върху "показването на спортове на фенове по редица различни начини". Част от текстовото и аудиосъдържанието на медиата вече е платено.

По-ниският брой зрители ще доведе до по-ниски приходи от реклама за мрежите и в крайна сметка до по-ниски бюджети за телевизионни права, "основният финансов мотор за спортовете", предупреждава Брендън Рос. Тези тенденции ще се запазят дълго след победата над COVID-19.

Друга песен ще запеят

Ако изложенията изглеждат стабилни, а спортът върви към промяна на бизнес модела, музиката на живо комбинира и двете тенденции. Коронавирусът дръпна шалтера на концертите. Live Nation, най-голямата компания за забавление на живо, отчете 95% срив на приходите си през третото тримесечие на годишна база. Европейският конкурент CTS Eventim преживя срив от 79% през първите девет месеца на 2020 г.

Подобно на организаторите на изложения обаче, големите музикални компании са застраховани от вярата на инвеститорите, че поготата и калните фестивали трудно могат да бъдат пресъздадени онлайн. Цената на акциите на Live Nation и CTS Eventim е спаднала със съответно 10 и 15% от февруари насам - нелош резултат за компании, които са загубили почти всичките си приходи.

Данните предполагат, че компаниите за жива музика ще надживеят пандемията. Гигантите не би трябвало да имат проблем. Live Nation разполага с 1 млрд. долара кеш и още толкова под формата на неизтеглени заеми. Но много малки оператори няма да оцелеят. Американската асоциация National Indepentend Venue Association казва, че 90% от нейните 2900 членуващи очакват да затворят завинаги, ако не бъдат спасени. Live Nation ще има възможност да ги изкупи и да затвърди доминиращата си позиция.

Това не означава, че индустрията на живата музика ще избегне промяна. Още в началото на пандемията артистите, които в днешни дни правят повече пари от участия, отколкото от записи, започнаха да правят аматьорски изглеждащи стрийминг концерти от домашни студиа. Оттогава до днес онлайн участията вече изглеждат по-професионално заради компании като Driift and Dice, които организират продукции за стрийминг.

Билетите са много по-евтини, отколкото истинските концерти - входът за онлайн шоу на британската певица Дуа Липа струва 12.99 евро, около четвърт от това, което феновете плащаха, за да я видят наистина. Няма лимит за капацитета и също така могат да присъстват хора от места, където никога няма да има турне. BTS, южнокорейска бой банда, направи миналия месец онлайн концерт, гледан от близо 1 млн. души от 191 държави.

Има и потенциално напълно нови форми на забавление. През април Травис Скот, американски рапър, се появи във виртуална форма във Fortnite, онлайн видеоигра. Над 28 млн. души присъстваха на свободния концерт - под формата на своите аватари. Подобни изживявания не могат да заменят музиката на живо, но са началото на подиндустрия, която да добави нови финансови потоци на звезди с фенове по целия свят. COVID-19 удари силно живата музика през 2020 г., което доведе до иновация, която да помогне на индустрията да се завърне по-силна - дори и пред по-малко тълпи.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар