🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Магическият реализъм на Tesla

Срещу суровата реалност на геополитиката

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Трябва да признаете "техно краля". За самопревъзнасянето му, за подигравките му с крайни срокове, примамване на регулаторите и участието му като комедиен водещ в шоуто Saturday Night Live, Илън Мъск е адски сериозен по отношение на технологиите. Толкова сериозен, че докато обсъждаше детайлите на невронните мрежи по време на отчета за приходите на 26 април, шефът на Tesla не спря, когато звук, подобен на плач, прозвуча от сина му на заден фон. Компанията отчете рекордна нетна печалба от 438 млн. долара за първото тримесечие на годината.

Такава е привлекателността на жужащата машина за пари Tesla, в която мнозина вярват, но все пак се съмняват в по-ексцентричните твърдения на Мъск. Последните от тях включват изкуствен интелект. В бъдеще Tesla ще бъде запомнена не само като пионер при електромобилите и възобновяемата енергия, твърди той, но и като компания за изкуствен интелект и роботика. Основателят й базира това на убеждението, че е на път да разреши предизвикателството на самоуправляващите се автомобили, използвайки само осем камери, машинно самообучение и компютъризиран мозък в автомобила. Мъск нарича напълно автономното шофиране "един от най-трудните технически проблеми... който може би някога е съществувал".Въпреки това на фона на технологичния оптимизъм Tesla е изправена пред мрачната реалност на ежедневието. Макар че очаква да достави около 50% повече автомобили през тази година в сравнение с 2020 г., или 750 хил., тя се бори с недостиг на компютърни чипове подобно на другите производители. Катастрофата с Model S в Тексас, при която загинаха двама души, породи опасения относно технологията й за самоуправление (Мъск твърди, че публикациите, според които функцията за автопилот е намесена, са "напълно неверни"). Дефицитът на инженери заради пандемията засегна производството й в Китай, който е източник на голяма част от скорошния растеж. А китайските власти, които преди обсипваха с любов американската компания, показват признаци на умора от Tesla. Един ден Мъск може да разбере, че границите на неговото кралство са ограничени не от физиката, а от геополитиката.

Той вече не е сам, когато говори грандиозно за компанията. През последните дни различни специалисти си съперничат да обяснят пазарната й капитализация от около 700 млрд. долара, която оставя всички други автомобилни производители в сянка. Когато описва потенциала й, Джед Дорсхаймер от канадската компания за управление на активи Canaccord Genuity, започва със създаването на печатарската машина през XV век в Европа. Адам Джонас от инвестиционната банка Morgan Stanley вярва, че електромобилите на Мъск са в центъра на нещо, подобно на "момент на Model-T" - при условие, че може както Хенри Форд да пречупи масовото производство и да направи автомобилите Tesla по-достъпни. И двамата сравняват бранда с технологичния гигант Apple, за да илюстрират как Мъск може да създаде екосистема за правене на пари от джаджи и услуги, които си взаимодействат.

По-близо до Apple

За оптимистите Tesla има повече общо с производителя на iPhone, отколкото с установените производители на автомобили. Нейните поддръжници се вълнуват повече от иновациите, подобни на тези от Силициевата долина, а не от продажбите. Стойността на Tesla, приписвана на бизнеса й с електромобили и със сравнително ниски маржове, е издигана на Wall Street от обещанието за по-неясни, но потенциално по-доходоносни нововъведения, които включват предимно софтуер - например свързаните услуги като карти, забавления, споделено пътуване, полуавтономно шофиране и други безжични екстри, които правят автомобилите на Tesla мечта за всеки маниак. Мъск и малцина други предполагат, че напълно автономните "роботизирани таксита" ще са факт в близко бъдеще. Но други като Джонас са на мнение, че скоро множество споделени автомобили на Tesla, вероятно с човек зад волана, ще препускат улиците на града.

Магическият реализъм може да надхвърли това. Освен изкуствения интелект и софтуера, Мъск ще продължи с плана си да изгради енергиен бизнес с нулеви емисии. Той обяви, че възнамерява да създаде батерия с капацитет три тераватчаса в рамките на десетилетие - капацитет, който е 12 пъти по-голям от целта на най-близкия му конкурент Volkswagen. Освен да намали цената на автомобила до 25 хил. долара за всеки, печалбите от батериите ще бъдат използвани за покриване разходите на бизнеса с домашно съхранение на енергия на Tesla. Това би създало нещо, което той нарича "гигантско разпръснато дружество за комунални услуги", което може да се справи с увеличеното търсене на електричество заради все по-голямото използване на електромобили, както и да осигури стабилност на мрежата в лошо време. Дорсхаймер, който е оптимист по отношение на соларния бизнес и този за складиране на енергия на Tesla, смята, че нейният енергиен бранд може да прилича на този на Apple.

Комплимент е Tesla да бъде сравнявана с Apple, която струва три пъти повече от нея. Тя е и отличен пример за това колко ловко една американска компания може да се справи с приливите и отливите на силна конкуренция. И щом стане въпрос за геополитика, Tesla може да е в неравностойно положение. Тя е също толкова глобална, колкото Apple - половината от продажбите й през изминалата година са били извън САЩ, а 21% от тях са направени в Китай. Но световният автомобилен пазар за 2 трлн. долара е четири пъти по-голям от този на мобилните телефони. С участието на повече фирми на пазара, колите са по-чувствителни политически от телефоните. Първоначално държави като Китай и Германия не посрещнаха добре гигафабриките на автомобилния производител, отчасти защото искаха да подтикнат местните компании да произвеждат по-добри електромобили. Сега, когато това се случва, натискът да държат далеч Tesla се увеличава.

Ако Мъск се окаже прав, че самоуправлението е бъдещето на шофирането, то ще се надигнат притеснения за събирането на данни и националната сигурност. Китай вече загатна, че е чувствителна по тези въпроси. През тази година правителството ограничи използването на автомобили Tesla от военните и от служителите на компании, собственост на държавата, заради опасения относно сигурността на данните. От една страна, Джонас смята, че позицията на Tesla в Китай ще бъде "значително размита" през следващото десетилетие, защото автомобилният пазар ще се превърне в комунална услуга, управлявана и регулирана от държавата съвместно с националните шампиони.

Но, разбира се, киберпараноята може да затрудни продажбите на китайски коли в САЩ, както и на американски коли в Китай. И в сравнение с "изключително тежките" проблеми, които Tesla се опитва да разреши, суперсилите в политиката може да изглеждат като леко раздразнение. Въпреки че Мъск твърди, че може да властва над кралството на физиката, то политиците, бюрократите и шпионите управляват голяма част от реалния живот. Той е източник на сила, който дори кралят на технологиите не може да разстрои.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар