Кристина Иванова: Предразсъдъците не помагат в бизнеса

Директорът на TELUS International Bulgaria и вицепрезидент операции за България и Турция за подбора на кадри и отношението към "различните"

Кристина Иванова: Предразсъдъците не помагат в бизнеса
Кристина Иванова: Предразсъдъците не помагат в бизнеса
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В края на миналия месец бе публикувано национално количествено изследване на маркетинговата агенция BluePoint, проведено през януари 2021 г. по поръчка на TELUS International Bulgaria. Cпopeд peзyлтaтитe eднa тpeтa oт aнĸeтиpaнитe пocoчвaт кaтo вaлиднo зa пaзapa нaличиeтo нa пpeдpaзcъдъци, засягащи ĸaндидaтитe зa paбoтa в Бългapия, a 63% ce cpeщaт c нaдмeннo пoвeдeниe и нeяcнo пpeдcтaвeни ycлoвия зa cъщнocттa нa пoзициятa. В същото време на почти 30% от респондентите при кандидатстване за работа им се е налагало да скрият външен белег, етническа принадлежност, сексуална ориентация или друго поради страх от неприемане.

Kpиcтинa Ивaнoвa, диpeĸтop зa България и вицeпpeзидeнт "Oпepaции" нa ТЕLUЅ Іntеrnаtіоnаl Еurоре, разказва повече по темата, както и за фирмената кампания, свързана именно с предрасъдъците на работното място.

Защо поръчахте изследване за нагласите на кандидатите за работа?

Като социално отговорна компания винаги сме се опитвали да провокираме диалог по обществено значими теми, които смятаме за важни. През изминалата година получихме много индикации от кандидати за работа, че са се сблъсквали с предразсъдъци по време на интервю. Като най-големият работодател в BPO сектора в страната смятаме за своя отговорност да допринасяме за налагането на добри практики на пазара на труда и затова решихме да проверим каква е реалната ситуация. Горди сме, че сред клиентите, които обслужваме в България, са едни от най-големите компании в технологичния сектор и в гейминг индустрията в света. Както за нас, така и за тях толерантността на работното място е фактор при избора на партньори. Това е индикатор, който пряко влияе на бизнес средата в страната и е важен за това доколко сме атрактивни като пазар сред конкурентите ни.

Кои са най-големите предразсъдъци, които анкетираните срещат по време на интервю?

- Преразсъдъците, посочени от анкетираните, са свързани основно с възрастта, сексуалната ориентация, семейния статус, плановете за деца, етническата принадлежност. Ние смятаме, че предразсъдъците не помагат в бизнеса. Те пречат да видиш по-голямата картина, да си дадеш шанса да научиш повече отколкото знаеш, да чуеш различни гледни точки и да намериш нестандартни решения. Да бъдеш различен е предимство, не недостатък, особено във висококонкурентна среда.

Какви са притесненията на хората, когато кандидатстват за работа?

- Основните притеснения са около това да не бъдат назначени на позицията заради някаква външна характеристика. Имали сме случаи, когато кандидати са питали дали има проблем, че имат татуировка например. Проучването показва, че възрастта също създава притеснение у кандидатите - основно сред най-младите до 24 години и тези с повече опит на над 50 години. Едните се притесняват, че могат да бъдат отхвърлени заради липсата на опит, а другите - заради по-високата си възраст. Основното послание на кампанията "Бъди себе си", която стартирахме вследствие на проучването, е, че водещи трябва да бъдат единствено уменията и качествата. Затова заедно с известните лица, които застанаха зад нея, решихме да покажем и нашата колежка Руми, която е изключителен професионалист на 78 години.

Според данните от проучването на 30% от хората им се е налагало да скрият външен белег по време на интервю. За какво говори това?

- Говори за това, че по една или друга причина тези хора са почувствали необходимост да го направят. Въпреки добрите практики, които големите компании като нашата налагат, респондентите в проучването дават много ниско ниво на толерантност на българите. Хубавата новина е, че смятат, че работодателите са по-отворени към "различните", отколкото е обществото. Тридесет и четири процента от анкетираните споделят виждането, че работодателите не са "отворени" към различията в кандидати за работа, докато само 2.3% смятат, че българите като общество сме толерантни.

Данните сочат, че 83% от вашите служители никога не са усещали нетолерантност, а 98.7% от тях ви определят като толерантен работодател. Как се постигат тези резултати?

- Всичко започва с интервюто за работа, което в голяма степен при нас е дигитализирано. По този начин субективният фактор отпада. Освен това имаме щастието да работим в екип, който има страхотно многообразие. TELUS International Bulgaria има над 3500 служители, като 30% от тях са чужденци от над 50 националности. В такава интернационална среда няма място за предразсъдъци. Свободата нашите служители да бъдат себе си и да изразяват своята индивидуалност не е самоцел. Тя допринася много за бизнес успехите ни. Когато те се чувстват добре, търсят кариерно развитие в компанията, трупат нови познания и съответно стават проактивни в предлагането на идеи и решения за бизнеса на нашите клиенти, което от своя страна води до доволни партньори. Полагаме много усилия всички в екипа ни да се чувстват приети и спокойни на работното си място.

Кои са най-важните мерки, които компаниите трябва да предприемат, за да гарантират, че всички служители са приемани еднакво?

- Това е начин на мислене, който трябва да стане част от корпоративната култура на една компания. Започвайки с процеса по наемане на служители, който да е фокусиран изцяло върху професионалните качества на кандидата, това е основата. За да изградиш толерантна работна среда и да осигуриш, че всички са приемани еднакво, е въпрос не само на политики, но и на ангажираност на екипа с темата.