Smart Organic планира да набере 3 млн. евро на фондовата борса

С привлечените средства компанията ще финансира покупка на германски конкурент и строителство на производствена сграда

Яни Драгов, създател и собственик на "Смарт органик"
Яни Драгов, създател и собственик на "Смарт органик"
Яни Драгов, създател и собственик на "Смарт органик"    ©  Цветелина Белутова
Яни Драгов, създател и собственик на "Смарт органик"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Най-големият дистрибутор на биохрани и напитки в България, който има и собствено производство - Smart Organic ("Смарт органик"), планира да набере 3 млн. евро допълнителен капитал чрез Българската фондова борса (БФБ). Дружеството ще бъде представено на създадения в края на 2018 г. и пуснат през 2019 г. "Пазар за растеж на МСП", наречен BEAM (Bulgarian Enterprise Accelerator Market).

Средствата се планира да бъдат използвани за покупка на германски конкурент и за строителство на нова производствена фабрика. И двата проекта ще са финансирани и с банков заем", съобщи за "Капитал" Яни Драгов, основател и собственик на "Смарт органик".

Първичното публично предлагане е планирано за края на октомври 2021, а водещ мениджър по емисията е инвестиционният посредник "Карол".

Продължаващи инвестиции

Сделката с германския конкурент е в напреднал стадий и по план трябва да приключи през ноември. Засега от българското дружество не предоставят повече информация поради клаузи за конфиденциалност.

Другата планирана инвестиция, за която се търси финансиране чрез борсата, е производствена фабрика, разположена върху 4000 кв.м площ. "В момента избираме подходящ терен, а плановете са строителството да започне през пролетта на 2022 г. За първия етап от изграждането са предвидени около 6 млн. лева. Инвестицията ще позволи на "Смарт органик" да удвои производствения си обем", обобщи за "Капитал" Яни Драгов.

Компанията има действаща производствена база, разположена на 6000 кв. метра площ, като ползва и складове под наем. Освен изграждане на нова фабрика фирмата предвижда да приключи със строежа на още една сграда, разположена в съседство с действащото производство. "Вече имаме разрешение за строеж. Инвестицията е за около 5 млн. лева, строителството трябва да приключи през лятото на следващата година. По-голяма част от застроената площ, която е 5000 кв. метра, е предназначена за изграждане на висок склад, който ще ни позволи да ползваме собствена складова база", коментира Яни Драгов.

Продължаващ ръст

"Смарт органик" произвежда био енергийни и протеинови барчета под марката Roobar, биокурабийки Kookie Cat, Rookies и "Курабийница", суперхрани и растителни протеини Dragon Superfoods, солени снаксове и гранола Bett'r и основни храни под брандовете "Био класа" и Smart Organic. Около 70% от произведената продукция е за износ в над 60 държави, като най-големите експортни пазари са Германия, Швейцария, скандинавските държави, Бенелюкс, Испания, Франция, Румъния и Близкият изток. Наскоро продуктите на фирмата станаха част от асортимента на 1500 филиала на германската верига дрогерии dm.

Компанията продава в над 650 търговски обекта в страната, както и онлайн, притежава и верига от свои магазини за биохрани "Зелен". Разполага със собствен екип за развойна дейност, който разработва нови продукти. Сред последните фирмени предложения са веган безглутеновите курабийки Kookie Cat, ядкови тахани.

В края на 2020 г. "Смарт органик" изгради соларен парк, който осигурява половината от нужната електроенергия за производството. През пролетта на тази година откри свой Снак бар "Зелен" в столицата, в който се предлага веган и вегетарианска храна. А през август 2021 г. стана официален дистрибутор на световния лидер в производството на растително "месо" Beyond Meat за България и за Северна Македония.

През 2019 г. приходите на "Смарт органик" надхвърлят 36 млн. лв. "През 2020 г. дружеството отчита около 11% ръст на продажбите, а за 2021 г. очаква 26% органичен ръст. Заедно с консолидираните обороти на германската фирма, която предстои да закупим, очакваме около 30 млн. евро продажби за 2021 г.", съобщи Яни Драгов.

Заетите в компанията са около 240.

От втори опит

Това не е първия път, когато "Смарт органик" опитва да стигне публичен статут. През 2015 г. компанията също искаше да излезе на БФБ, като тогава търсеше да набере 3 млн. лв. Тогава обаче със странни и неясни мотиви Комисията за финансов надзор отказа да одобри проспекта на дружеството и то се насочи към други източници на финансиране на дейността си. Коментарът на Драгов, който преди биохраните има опит и на финансовите пазари, изрази почуда от аргументацията на регулатора.