🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Смарт органик" с втора фабрика от август, есента с начало на трета

Компанията почти всеки месец отчита двуцифрени ръстове в продажбите. Отказала се е от германската покупка

Яни Драгов - основател и мажоритарен собственик на "Смарт Органик"
Яни Драгов - основател и мажоритарен собственик на "Смарт Органик"
Яни Драгов - основател и мажоритарен собственик на "Смарт Органик"    ©  Цветелина Белутова
Яни Драгов - основател и мажоритарен собственик на "Смарт Органик"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Българският производител и дистрибутор на биопродукти "Смарт органик" отчита близо 30% ръст на приходите от продажби през 2021 г., които достигат 47.48 млн. лв. Чистата печалба на дружеството е 6.9 млн. лв. "Това е резултат от предлагането на нови продукти и привличането на нови клиенти", обяви създателят и мажоритарен собственик на компанията Яни Драгов на онлайн среща с инвеститори. От ноември миналата година акциите на дружеството се търгуват на пазара BEAM на Българската фондова борса.

Възходящият тренд продължава и през тази година. През януари и февруари компанията отчита съответно 13% и 14% ръст на продажбите спрямо същите месеци на 2021. "През март обаче увеличението е само с 1.9% и обяснението е в сравнението с изключително силния миналогодишен март, когато имахме специална акция в "dm Германия", каза Драгов. През април продажбите скачат с 24.4%, а през май - с 31.1%.

Двете бъдещи фабрики

Дружеството, което е най-големият производител и дистрибутор на биохрани и напитки в България, известно с марките Roobar, Kookie Cat, Dragon Superfoods, "Био класа" и др., продължава с инвестициите, строителството и разширението на производствените си мощности. През първото тримесечие на годината компанията инсталира линия за нов продукт в категория "здравословни десерти", както и допълнителни мощности за производство на тахани.

Строежът на втората фирмена производствена сграда в столичния квартал "Княжево" се движи по план, стана ясно по време на срещата. Тя е разположена на 5000 кв. метра площ, ще увеличи производствения капацитет и ще позволи на дружеството да премести външните си складове, с което ще спестява по 50 хил. лв. месечно, обясни Яни Драгов. Очакванията са строителните дейности да приключат в края на юли.

Има обаче известно забавяне на планираната инвестиция от 5 млн. лв. в нов завод за биохрани в Индустриална зона "Божурище" край София. "Поради смяната на правителството и разделението на Министерството на икономиката на Министерство на икономиката и индустрията и Министерство на иновациите и растежа процедурата по издаване на Сертификат за инвеститор клас Б се забави с няколко месеца. Едва преди две седмици придобихме терена. Планираме строителството да започне през септември", съобщи Яни Драгов.

Придобивания

През февруари "Смарт органик" придоби 100% от дяловете на Amigos Internternational Trade BV - малък дистрибутор на биохрани в Холандия и Белгия, вносител на био аренга захар (натурален подсладител) от Индонезия под своя бранд Red Ape. Основните клиенти на Amigos са веригата супермаркети Jumbo и веригите биомагазини Eko Plaza и Odin.

"Захарта се добива от диворастящите аренга палми на о. Джава, което осигурява доход на местните фермери и предотвратява изсичането на горите. Сделката е за малко над 100 хил. евро", уточни Яни Драгов. Българското дружество възнамерява да разшири пазара на аренга захарта Red Ape чрез своята мрежа от клиенти в цяла Европа. Освен това то ще се възползва от прекия достъп на Amigos до пазарите на Холандия и Белгия и затова ще прехвърли дистрибуцията на своите марки от досегашния си холандски дистрибутор към новопридобитата компания.

"Смарт органик" водеше преговори за покупка и на германска компания, които обаче се проточиха заради ковид пандемията и в крайна сметка приключиха без сделка. "Германското дружество показа колебливи финансови резултати и отчете 10% спад за 2021 спрямо предходната година. Освен това залагаше само на един клиент. Налице беше известен риск и като цяло липсваше пълна убеденост, че това е правилното решение", коментира Яни Драгов.

По думите му "Смарт органик" не се отказва от намерението за нови придобивания, непрекъснато получава предложения за покупки на фирми и продължава да разглежда други възможности за увеличаване на собствеността, при това на по-добра цена.

Тази година дружеството предложи поредните нови органични и веган продукти. Нов е и сайтът MyRooBar, на който компанията приема поръчки за изработване на протеинови барчета по рецепта на заявителя. "Предложението е особено подходящо за фитнес треньори и фитнес студиа например", обясни Яни Драгов.

"Планираме да отидем на нормалния сегмент на БФБ, ако имаме нужда от дялово финансиране. Не е ясно кога ще се случи това, но е напълно възможно да стане през следващите две години", прогнозира Яни Драгов.