Smart Organic става официален дистрибутор на Beyond Meat за България и Северна Македония

Продуктите ще се продават във веригите, в биомагазини, онлайн

Яни Драгов    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Най-големият дистрибутор на биохрани и напитки в страната - фирма Smart Organic ("Смарт органик" ), става официален дистрибутор на световния лидер в производството на растително "месо" Beyond Meat за България и за Северна Македония, съобщи за "Капитал" Яни Драгов, основател и собственик на Smart Organic.

Какво, колко, къде

Засега Smart Organic ще предложи три вида "месо" на растителна основа: Beyond кайма, Beyond бургери, Beyond наденички. "Това са замразени растителни продукти, чиято трайност е една година. Те изглеждат като месо, имат вкус на месо, консумират се като месо, приготвят се като месо. Beyond бургерите са готови за няколко минути, а от Beyond каймата може да се приготвят мусака, сарми, кюфтета", дава примери Яни Драгов.

Beyond бургерите и наденичките ще се предлагат в комплект по две, а каймата е в разфасовки от 300 грама. Цените на дребно ще са между 13 и 15 лв. за опаковка.

Smart Organic ще продава Beyond гамата в търговските вериги, в специализираните магазини за био- и здравословни храни, в собствената си верига биомагазини "Зелен".

"Целта е да стъпим и в ХоРеКа сектора, където ще предложим по-големи опаковки, например от по 40 Beoynd бургера. Целевата група на Beyond Meat не са непременно вегетарианци, а и хора, които искат да намалят употребата на месо и да разнообразят менюто си", обобщи Яни Драгов.

Smart Organic е официален дистрибутор на Beyond Meat и за Северна Македония. Там компанията ще продава директно във вериги супермаркети, с които има договор.

В България категорията на растителното "месо" все още е нова, слабо позната, неразвита. Досега продукти на Beyond Meat се продават в магазините на "Метро кеш енд кери" (след като германският концерн сключи директен договор с американската компания), в няколко онлайн супермаркета, както и в заведението за гурме бургери Boom burgers.

Защо

Яни Драгов обясни, че причина за партньорството с американската Beyond Meat е нарастващото търсене на растителни алтернативи на месото. "Вярваме, че това партньорство е значима стъпка към развитието на сектора в България. Целта е Beyond Meat да повлияе на четирите основни нарастващи глобални проблема - човешкото здраве, изменението на климата, неустойчивото потребление на природните ресурси и хуманното отношение към животните".

От българската компания цитират сравнителна оценка LCA (за въздействията върху околната среда, свързани с всички етапи от жизнения цикъл на продукта) от Thoma et al., 2017 г., според която Beyond Burger генерира 90% по-малко емисии на парникови газове, изисква 46% по-малко енергия, има 99% по-малко въздействие върху недостига на вода и 93 % по-малко негативен отпечатък върху ползването на земя от 100 грама говеждо месо.

Американската компания

Beyond Meat е лидер в сектора за растителни продукти - алтернатива на животинско месо. Те се продават в повече от 80 страни в 122 хил. обекти за търговия на дребно и заведения за хранене. Компанията използва иновативна технология при производството на Beyond Meat - директно от растения.

След стартирането на IPO на Американската фондова борса през май 2019 г. акциите на Beyond Meat отбелязват 859% ръст само няколко месеца по-късно. В дружеството инвестират много известни личности, сред които Бил Гейтс и Леонардо ди Каприо.

Според доклад на инвестиционната банка UBS Group AG до 2030 г. пазарът на растителни "меса" ще достигне 85 млрд. долара.

Българският дистрибутор

Smart Organic е най-големият дистрибутор на биохрани и напитки в България, като има и собствено производство. Компанията продава в над 650 търговски обекта в страната, а 60% от продукцията е за износ в около 60 държави. Има и верига от свои магазини за биохрани "Зелен", продава и онлайн. Заетите са около 240.

В края на 2020 г. дружеството изгради соларен парк, който осигурява половината от нужната електроенергия за производството. Преди месец Smart Organic откри и свой Снак бар "Зелен" в столицата, в който се предлага веган и вегетарианска храна - банички, супи, сандвичи, сурови десерти, бургери.

"През 2020 г. отчитаме около 11% ръст на продажбите. За петмесечието растем с над 20%", съобщи за "Капитал" Яни Драгов. За сравнение - през 2019 г. приходите на Smart Organic надхвърлят 36 млн. лв.

"Възход отбелязват и онлайн продажбите - с над 50%, но от ниска база. Интернет магазинът на компанията вече работи за цяла Европа и с помощта на куриерска компания доставяме директно от фирмения склад до краен потребител навсякъде", коментира Драгов.

Според него пандемията е накарала хората да се хранят по-здравословно, да си купуват по-качествена храна. Фактор за възходящата тенденция е и успешното решаване на проблемите с веригите на доставки, породени от пандемията.

"Целта за 2021 г. е минимум 20% ръст. Налице е огромно търсене на биопродукти. Дано успеем да доставим това, което искат клиентите", обобщи Яни Драгов.