"Смарт органик" ще пренесе в България производството на закупената Naughty Nuts

Компанията на Яни Драгов придоби активите на германския стартъп за ядкови кремове за мазане за 150 хил. евро

Яни Драгов: Целта ни е в следващите две години да направим поне 5 млн. евро оборот с продуктите на Naughty Nuts
Яни Драгов: Целта ни е в следващите две години да направим поне 5 млн. евро оборот с продуктите на Naughty Nuts
Яни Драгов: Целта ни е в следващите две години да направим поне 5 млн. евро оборот с продуктите на Naughty Nuts    ©  Tsvetelina Belutova
Яни Драгов: Целта ни е в следващите две години да направим поне 5 млн. евро оборот с продуктите на Naughty Nuts    ©  Tsvetelina Belutova
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Най-големият производител и дистрибутор на биопродукти в България "Смарт органик" купи за 150 хил. евро германския стартъп за биохрани Naughty Nuts, който е бил в процедура по фалит. През 2022 г. младата германска компания отчита 2.5 млн. евро оборот, но не успява да събере достатъчно инвестиционен капитал, за да покрие разрастващата си дейност, и изпада в несъстоятелност.

Българското дружество придобива само активите, без никакви задължения. "Целта ни е в следващите две години да направим поне 5 млн. евро оборот с продуктите на Naughty Nuts", коментира за "Капитал" Яни Драгов, създател и мажоритарен собственик на "Смарт органик".

Продавачът - стартъп за ядкови масла

Naughty Nuts е основана през януари 2021 г. от Бенджамин Портен и Лоренц Грейнер в Кьолн. Компанията произвежда широка гама ядкови кремове за мазане (nut spreads), които се продават в над 1200 обекта, сред които търговските вериги REWE, EDEKA, denn's Biomarkt.

Според сайта на компанията продуктите не съдържат животински съставки, палмово масло и захар, ядките се внасят от Италия, Испания (бадеми), Египет и Китай (фъстъци), а Naughty Nuts си сътрудничи с CarbonCloud от Швеция, за да може да изчисли CO2 отпечатъка от своята дейност и да я оптимизира.

След сделката

Планирано е новопридобитата фирма да се влее в германското дъщерно дружество Smart Organic GmbH, което ще бъде оглавено от създателите на Naughty Nuts Бенджамин Портен и Лоренц Грейнер. "Те имат опит в онлайн продажбите, тяхното ноу-хау ще е от голям полза за всички наши продукти. Петимата служители в Naughty Nuts ще запазят работата си", уточни за "Капитал" Яни Драгов.

Досега продуктите на Naughty Nuts са се произвеждали на ишлеме в Италия, но след сделката това ще се прави в България от "Смарт органик", която има опит с подобни храни. Партньорството слага допълнителен фокус върху Германия като стратегически регион за бъдеща експанзия, обясни Яни Драгов.

Купувачът - с приходи за над 53 млн. лв. за 2022

Българската компания купувач е регистрирана през 2008 г. като "Смарт капитал", но през 2015 променя търговското си наименование на "Смарт органик", както и правната си форма. От 2021 г. акциите на дружеството се търгуват на пазар BEAM, организиран от Българската фондова борса.

Фирмата произвежда биопродукти под собствените марки Bett'r, Dragon Superfoods, Roobar, Kookie, Smart Cycle, "Био Класа", "Курабийница". Към 30 юни има осем дъщерни дружества, включително в Германия, Нидерландия, Румъния. Притежава веригата биомагазини "Зелен", както и 25% от българския производител на люти продукти "Чили хилс фудс".

През февруари 2022 "Смарт органик" придоби 100% от дяловете на Amigos International Trade BV - малък дистрибутор на биохрани в Нидерландия и Белгия, вносител на био аренга захар (натурален подсладител) от Индонезия под своя бранд Red Ape. Захарта се добива от диворастящи аренга палми в дъждовните гори на о. Джава, което осигурява доход на местните фермери и предотвратява изсичането на горите.

През юли миналата година "Смарт органик" купи 70% от акциите в софийската фирма "Сантулита" - производител на напитките с марката Frudada, и навлезе в нова категория - на натуралните здравословни напитки от свежи пресовани плодове и зеленчуци.

Пак през юли 2022 стана собственик и на "Биопак" - производител на компостируеми еднократни опаковки, които се разграждат в компостер за 8-12 седмици и са направени изцяло от възобновяеми, рециклирани или регенерирани материали - чаши за топли и студени напитки, сламки, прибори за хранене, кутии за храна и за доставка, посуда за хранене, салфетки и др.

За 2022 приходите на "Смарт органик" отбелязват 17% ръст спрямо предходната година и достигат 53.15 млн. лева, а инвестициите надхвърлят 8.8 млн. лева.

"Тази година ще инвестираме минимум 6 млн. лв. само в машини, тъй като сме близо до максималния капацитет за производство. Освен това ще инвестираме около 8 млн. лева за строителство на нова производствена сграда в Божурище, където вече направихме първата копка. Продажбите ни от началото на 2023 досега отбелязват 40% ръст", обобщи за "Капитал" Яни Драгов.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tolex avatar :-|
    tolex
    • + 3

    Евала Яни!

    Нередност?
Нов коментар