Капитан Логистика и неговото семейство Аргонавти

Вече 33 години "Юнимастърс Лоджистикс" решават сложни транспортни задачи, превозвайки от китари до турбини за електроцентрали и изграждайки глобална партньорска мрежа с компании от 178 държави

За семейство Божилови няма почивен ден. Спедиторският бизнес е основна тема както в работните часове, така и на вечеря. Те определят "Юнимастърс" като кауза и начин на живот
За семейство Божилови няма почивен ден. Спедиторският бизнес е основна тема както в работните часове, така и на вечеря. Те определят "Юнимастърс" като кауза и начин на живот
За семейство Божилови няма почивен ден. Спедиторският бизнес е основна тема както в работните часове, така и на вечеря. Те определят "Юнимастърс" като кауза и начин на живот
За семейство Божилови няма почивен ден. Спедиторският бизнес е основна тема както в работните часове, така и на вечеря. Те определят "Юнимастърс" като кауза и начин на живот
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Книга на семейния бизнес

Историята на семейство Божилови и тяхната компания "Юнимастърс Лоджистикс" е част от четвъртото издание на "Книга на фамилния бизнес в България". Проектът се реализира от EY Bulgaria в партньорство с вестник "Капитал" и е част от глобалната инициатива на EY за фамилните компании и приемствеността между поколенията.

За капитан далечно плаване Николай Божилов няма невъзможни неща. Тази парадигма, върху която гради целия си бизнес, го съпътства още след завършване на Морското училище във Варна. През 1969 г. Божилов започва работа като помощник-капитан на кораб в тогавашното държавно дружество "Български морски флот". Не се притеснява да поема отговорност и да върши задачи, които далеч надхвърлят задълженията му, както на корабите, така и в управлението на БМФ, където след 5 години "на вода" е натоварен с разработването на маркетинговата стратегия на единствения тогава морски превозвач.

Още през 1979 г. бъдещият собственик на "Юнимастърс Лоджистикс" успява да разчупи стереотипите в тромавата държавна структура и да издейства абонамент за услугите на General Electric Information Services, която предоставя актуална информация за насипните товари по света. Опитва се да внедри и първата разработена в Англия програма за персонален компютър Commodore 64, която прави разчети за корабните рейсове на кораби за насипни товари. Което въпреки ползите за експлоатационната дейност на дружеството му създава доста врагове вътре в БМФ.

Опитите да внедри иновативни за времето си решения срещат още по-голям отпор от ръководството след командировка в изследователския отдел на водеща норвежка компания за корабен брокераж в началото на 1980 г., от която се връща с два куфара изследвания и пише доклад до тогавашния министър на транспорта. "Обявиха ме за луд и нахалник, че предлагам невъзможни неща за тогавашната действителност", спомня си Николай Божилов. Но е категоричен, че двумесечният престой в Норвегия му отваря очите за света и за преноса на товари. Опит, който години по-късно ще го превърне в пионера на логистичния бизнес в България.

Контейнерната линия България - Кувейт

Един на пръв поглед безсмислен международен проект предопределя целия успешен бизнес, който впоследствие ще развие Николай Божилов. Той има шансът да е представител от страна на БМФ в кратко просъществувалата контейнерна линия между България и Кувейт за обмен на стоки. По време на официална делегация е договорена контейнерна линия, която се финансира от един от братовчедите на емира - Al Ghanim. "Проектът беше закрит след една година, след като кувейтската страна загуби 1 милион долара, тъй като нямаше реален стокообмен между двете държави, но пък за това време изучих основите на контейнерния бизнес", спомня си Божилов.

"Юнимастърс Лоджистикс"



  • Година на създаване: 1990 г.
  • Оборот: 100 млн. лв. за 2022 г.
  • Брой служители: 332


Натрупаните познания му позволяват да създаде звеното за контейнерни превози в БМФ, което след това прераства в национален контейнерен превозвач, а Николай Божилов измисля името му - "Булкон". За кратко време компанията става един от основните играчи в региона и получава признание от Lloyd's Shipping Index през 1984 г. за най-добър линеен превозвач от Великобритания до Средиземно море. Под негово ръководство през 80-те БМФ постига невъзможното, като подписва свързващо споразумение с един от големите американски контейнерни превозвачи - US Lines - за превоз на стоки за снабдяване на американската армия в Турция. Нещо, което е твърде дръзко и немислимо за държавно дружество от страна от комунистическия блок.

Новаторският подход на Божилов обаче не се харесва особено на ръководството на компанията, за които рисковете са прекалено големи, и затова решават да му сложат ръководител, който да го контролира "През 1985 г. ми назначиха за началник един капитан, който беше женен за дъщерята на началника на новоросийското пристанище и се връщаше от Куба, където представляваше БМФ", казва Николай. Това го принуждава да напусне администрацията на параходството и да се върне на корабите. "Беше голям шок за агентите на БМФ по западните пристанища, които аз бях подбирал, да ме посрещат като помощник-капитан на кораб", спомня си Николай.

Мasters of the Universe

През 1990 г., веднага след излизането на Указ 56, който позволява извършването на стопанска дейност, Николай Божилов решава да направи свой собствен бизнес и основава първата си компания "Юнимастърс Лоджистикс". "Нямах никакви заделени пари, но ми трябваше финансова опора, затова поканих двама колеги, с които да направим логистичната компания", споделя Божилов. Наемат от БМФ стар телекс, който ремонтират, за да имат някаква комуникационна свързаност. Със заем от 600 долара от негови холандски познати пък купуват факс и започват дейност.

Там, където другите срещат трудности, ние виждаме възможности

Николай Божилов, основател на "Юнимастърс Лоджистикс"

Името на компанията я измисля Николай Божилов и от основаването й досега не е променяно. "Юнимастърс Лоджистикс" е инверсия от съчетанието Masters of the Universe, което в буквален превод означава "Господари на вселената". "Винаги съм гледал години напред и ако сега превозваме товари из целия свят, защо в бъдеще да не организираме транспорт и в Космоса", казва Божилов. Компанията е първата в Европа, която в името си включва понятието "логистика", която тогава е изключително непозната дума.

Първият товар, който успяват да транспортират, е китара на български музикант, която опаковат и изпращат със самолет до Норвегия. А 13 години по-късно компанията успява да превози две турбини по 450 т за ТЕЦ "Марица-изток 3" от Бургас до Стара Загора.

Промяна на бизнес модела

Първата задача, с която се заема Николай Божилов, е да промени бизнес модела на превозите с контейнери. Дотогава те са собственост на държавните железници, за тях не се води никаква отчетност и сменят собственика си чрез т.нар. безналичен обмен. Тоест дори и да пратиш стока в нови контейнери, получаваш стари, чието техническо състояние не е ясно. "Юнимастърс Лоджистикс" променя правилата и започва стриктно следене на контейнерите, тяхното местоположение, статус и т.н. Божилов въвежда първи в България международната практика, с което привлича големите световни контейнерни линии. Само след година компанията сключва договор с американския гигант SeaLand, а към днешна дата броят на контейнерните линии, които са обслужвали, вече е 18.

През 1994 г. Божилов създава втората си компания, "Юнимастърс Еър", свързана с въздушната спедиция и чрез нея става първият лицензиран IATA карго агент в България. За кратко време дружеството се утвърждава като водещ авиационен спедитор и четири последователни години е номинирано от IATA за карго агент на годината. Две години по-късно "морският вълк" навлиза и в бизнеса с карго застраховки чрез своето дъщерно дружество "Маринс Интернешънъл". Към настоящия момент компанията е един от лидерите в областта на морското, авиационното и карго застраховане и презастраховане в България.

Експанзия

Утвърдените позиции на Николай Божилов сред най-големите контейнерни компании в света и нуждата от създаване на обща система за придвижване на товари го провокират да излезе извън пределите на България и през 2003 г. той открива първите си задгранични офиси в Букурещ и Констанца, предлагайки пълна гама от логистични услуги на местния пазар. През 2008 г. продължава регионалната си експанзия, като открива свое дъщерно дружество в Унгария с офис в Будапеща - Unimasters Logistics Kft. Междувременно "Юнимастърс Лоджистикс" се утвърждава като водеща компания със собствени сухопътни и морски групажни сервизи, добавяйки нови услуги в портфолиото си. Изгражда свой собствен логистичен парк "Юрогейт", където с помощта на модерните технологии предлага интегрирани логистични услуги на своите клиенти. През 2019 г. "Юнимастърс" навлиза в куриерския бизнес. "Предлагаме дори хамалски услуги на крайни клиенти", казва Божилов. Компанията развива и свой собствен клиентски контактен център.

Създателят на дружеството вижда възможности за развитие на бизнеса дори там, където другите срещат трудности. Въпреки свиването на бизнеса в глобален мащаб по време на ковид пандемията "Юнимастърс Лождистикс" успява да привлече нови клиенти заради успешния си бизнес модел. А той се основава на четири основни стълба - стремеж към оперативно съвършенство, лидерство в транспортните и складовите решения, отличното познаване на нуждите на клиентите и добавяне на стойност към техния бизнес.

33 години след основаването й в структурата на "Юнимастърс" влизат 8 дружества, в които работят 332 служители. Компанията е изградила партньорска мрежа в 178 държави и на практика няма голям превозвач от световен мащаб, които да не е имал търговски отношения с "Юнимастърс Лождистикс". Сред партньорите са световни гиганти - имена като MSC, MERSK, CMA CGM, Hapag Lloyd, Yang Ming и др. "Транспортните и логистичните услуги, предлагани от "Юнимастърс", се характеризират с най-високо ниво на точност, качество и клиентска удовлетвореност - над 99%", казва Божилов.

Компанията развива дейност в областта на всички видове транспорт, управлението на товари, логистика, 3PL/4PL услуги, електронна търговия, пристанищни и морски операции, митническото посредничество, застраховане и др. Приходите за 2022 г. надхвърлят 100 млн. лв.

Дружеството оперира с офиси в пристанищата, летищата и важните транспортни центрове на България, Румъния и Унгария и вече разполага с 15 офиса. "Сериозно обмисляме възможността за разширяване на бизнеса в Западна Европа, тъй като имаме доста партньори, които са ограничени от пакета "Мобилност" на ЕС, познат като закона "Макрон", казва Божилов.

Дигитална трансформация

Това, което отличава "Юнимастърс" от останалите спедитори, е дигитализацията на процесите. "Спедиторският бранш е най-изостаналият в дигитално отношение, а аз съм голям радетел на електронизацията", категоричен е Божилов. Затова още през 2011 г. той внедрява облачната платформа за управление на транспорта CargoWise и си партнира с водещи производители на специализиран софтуер. През последните години в дружеството са внедрени авангардни интегрирани IT решения и глобални дигитални платформи за управление на бизнеса като ShipServ, Netsuite, Salesforce, eLogii, RPA solutions и други специализирани помощни дигитални приложения, обединени в единна работна платформа.

Най-ценната награда е признанието на клиентите ни

Николай Божилов, основател на "Юнимастърс Лоджистикс"

Чрез куриерския си бизнес компанията въвежда динамичното планиране на последната миля, което няма аналог на българския пазар. Още през 2012 г. дружеството пуска в експлоатация своя уеб портал - MyUnimasters, който дава възможност на потребителите да проследяват пратки и достъпват до информация за направени поръчки, документация и др.

През 2019 г. "Юнимастърс" стартира новия си дигитален бранд Ship-e-motion, което представлява дигитална платформа за мултимодален транспорт, портал за самообслужване и мобилно приложение. "Основната идея е да постигнем предвидимост, прозрачност, управление и оптимизация маршрутите и транспортните услуги", казва Божилов. През следващите 5 години той вижда компанията като много по-технологично развита и неутрален играч, който няма да се конкурира с останалите спедитори, а ще предлага услуги дори на своите конкуренти.

Без почивен ден

За семейство Божилови няма почивен ден. Спедиторският бизнес е основна тема както в работните часове, така и на вечеря. Те определят "Юнимастърс като кауза и начин на живот. За фамилията не съществува баланс между личния живот и служебните ангажименти. "Вкъщи не се говори за скъпи автомобили и почивки, а само и единствено за работа, дори след края на работния ден", казва синът на Кейт - Мартин, който оглавява автомобилния бизнес на фамилията чрез компанията "Логикорп" ЕООД. Компанията разполага с 80 превозни средства и е подизпълнител на "Юнимастърс Лоджистикс", но извършва превози и за външни клиенти.

Мартин започва работа от най-ниското оперативно стъпало. Работил е като помощник корабен агент, оперативен служител на пристанището и е минал през всички етапи на развитие, за да стигне до управител на компанията за автопревози. Неговият син Николай също се подготвя да навлезе в спедиторския бизнес. В момента той е студент "Логистика" в университета Fontys в Холандия.

Синът на Николай Божилов от първия брак, Цветен, също е свързан с фамилния бизнес. От няколко години неговата компания е стратегически подизпълнител на "Юнимастърс Лоджистикс" в областта на куриерските услуги.

Дъщерята на Николай - Пламена, е творческата натура в семейството. Още от ранна детска възраст интересите й я насочват към актьорската професия. И въпреки участието й в много американски и английски продукции, както и в българските "Дани. Легенда. Бог", "Татковци" и други професионални изяви, каузата "Юнимастърс" също не я подминава. Пламена работи в структурите на компанията няколко години в началото на века, като е пряко ангажирана с вноса, износа, обслужването на клиенти, отдел "Развитие" и др. В момента тя помага pro bono в маркетинговите инициативи на дружеството. Неин е и гласът в озвучаването на английски на рекламите на компанията.

Успешен бизнес се прави от щастливи хора

Николай Божилов, основател на "Юнимастърс Лоджистикс"

Съпругата Кейт Божилова е психологът в компанията. В началото на "Юнимастърс Лоджистикс" тя отговаря за набирането на персонал и трудовите договори. "Част от кадрите, които съм избрала, продължават да работят при нас, а някои дори се пенсионираха", разказва Кейт. В момента нейната работа е свързана със създаването на ергономична и стимулираща работна среда в организацията, както и на спокойствие и сигурност в работата за служителите на компанията.

Екипажът

За семейство Божилови служителите на компанията са "екипаж" от професионалисти, които имат новаторски подход и пълна отдаденост към професията, клиентите, доставчиците и партньорите. Всички те споделят една и съща ценностна система. Затова в компанията е възприето съкращението CREW (от англ. екипаж - бел. ред.), като се е превърнало в основа на корпоративната визия на "Юнимастърс Лоджистикс". То съчетава в себе си Creativity, Reliability, Excellence, Wisdom (Креативност, Надеждност, Съвършенство, Мъдрост). "Всеки един член на екипажа знае своето място и дава своя принос в развитието на компанията", казва Николай Божилов. Той не обича микромениджмънта и дава възможност на всеки да се развива и да взема отговорни решения. За това бивши и настоящи служители на компанията наричат "Юнимастърс Лоджистикс" университета на транспорта и логистиката в България. Школа, обучила много хора, които в момента са на ръководни позиции в световни компании от спедиторската индустрия.

Прочетете останалите истории от "Книга на фамилния бизнес в България 2023" тук