Elica Group: Българските катамарани отплават към бреговете на успеха

Пътят на една семейна компания от Силистра до световните върхове в производството на машини за обработка на семена и амбицията да развият собствена марка катамарани

От ляво на дясно Елица, Калоян, Детелина и Йордан Радулови
От ляво на дясно Елица, Калоян, Детелина и Йордан Радулови
От ляво на дясно Елица, Калоян, Детелина и Йордан Радулови    ©  Минко Минев, Тодор Атанасов
От ляво на дясно Елица, Калоян, Детелина и Йордан Радулови    ©  Минко Минев, Тодор Атанасов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Книга на семейния бизнес

Историята на семейство Радулови и тяхната Elica Group е част от четвъртото издание на "Книга на фамилния бизнес в България". Проектът се реализира от EY Bulgaria в партньорство с вестник "Капитал" и е част от глобалната инициатива на EY за фамилните компании и приемствеността между поколенията.

Голямата промяна през 1989 г. заварва Йордан Радулов в семейните общежития на Софийския университет. Той е първокурсник, специалност "Математика", и очаква появата на първото си дете, Елица. Толкова е улисан в ремонта на студентското си жилище, че разбира за политическите катаклизми със седмица закъснение. Много бързо обаче действителността и новите отговорности на родител правят плановете му за научна кариера все по-илюзорни.

Първоначално продава вестници, а с въвеждането на купонната система и изпразването на рафтовете на магазините започва да изкупува боб и леща от дребните производители от района на родната му Силистра и да ги препродава на новопоявили се "пакетажни" фирми в София. Регистрира и първото си дружество - ЕТ "Елица-Р ". Намира и ремонтира стара машина за почистване на селскостопанска продукция и стоката му става предпочитана. Скоро конкурентите му започват да го търсят за съвет как да се сдобият с подобна техника. Така постепенно фокус на бизнеса му става рециклирането и препродаването на използвани машини за този бранш.

"Всеки може да изкупи боба в едно село. Съвсем друго е да се занимаваш с електроника и механика. Аз исках да създавам висока добавена стойност", спомня си Йордан Радулов.

Днес, 30 години по-късно, компанията ElICA PROcessing е сред водещите световни производители на високотехнологични инсталации за белене на слънчоглед, почистване на зърно, подготовка на семена и съоръжения за транспортиране на материали в насипно състояние. За компанията работят близо 220 души, а екипът й от инженери разработва индивидуални решения в зависимост от специфичните нужди на всеки клиент. Географията на реализираните им проекти почти изцяло покрива картата на света. От Азия и Латинска Америка, през Африка до Централна и Западна Европа.

ELICA PROcessing

Собственици: Калоян Радулов, Йордан Радулов, Детелина Радулова

Година на създаване: 2007 г.

Оборот 2021: 19 727 хил. лева

Брой служители: 188

Един от най-успешните продукти на ELICA PROcessing е цялостната линия за белене на слънчогледови семена, изцяло проектирана от младия инженерен екип на компанията и произведена на място. В този сегмент ELICA претендира за лидерската позиция откъм рандеман и енергоемкост.

Казваха ми, че съм мечтател и че никой няма да си купи "трабант", като може да си поръча лимузина.

През новосъздаденото дружество ELICA Yard групата развива и друга линия на дейността си - производството на 50-футови катамарани, както и спортни тримарани. Амбициозната цел, която са си поставили, е до края на 2023 г. да пуснат на вода първия си модел Omaya 50P. Отговорността за развитие на младото дружество е поел синът на Йордан Радулов - Калоян, който отговаря и за бизнес развитието на ELICA PROcessing.

Силата да продължиш

В историята на бизнеса на семейство Радулови не липсват трудни моменти, като по думите на Йордан на няколко пъти е бил на ръба да се откаже.

"Трудно се занимавам само с едно нещо", казва с усмивка той и разказва как в началото на милениума решава да инвестира в дружество за печене и пакетиране на ядки. Купува сграда и машини, но скоро след старта на производството съдружникът му присвоява имотите, а на него оставя дълговете. Следва низ от неуспешни години. "Ама мнооого неуспешни", както дебело подчертава той.

В онзи момент немалка част от приходите на компанията са от износ на селскостопанска продукция в Констанца, но държавата дълго време не възстановява ДДС на износителите под различни предлози и дружеството на Радулов изпада в ликвидна криза. Кредиторите го притискат и той е принуден да разпродаде всички имоти и техника. Паралелно завежда съдебен иск срещу държавата за дължимите суми.

"Спечелихме делата в началото на 2003 година и държавата ни възстанови дължимото със съответните лихви. Междувременно бяхме успели да се задържим над водата. Сериозно обмислях да се откажа от бизнеса. След двегодишна тежка и изтощителна битка за оцеляване виждах пари накуп и светли хоризонти", спомня си Йордан.

Разубеждава го ядрото на екипа в компанията, сред които е и съпругата му Детелина, която днес е управител на компанията и отговаря за оперативната дейност.

"Казаха ми, че вярват в мен и бизнеса ни, че не искат да спираме работа", продължава разказа си Йордан. Заедно с тях взима решение да създаде ново дружество, което да се занимава с производство на транспортни машини за селскостопанска продукция и да надгради опита, който дотогава имат в ремонта и поддръжката на преработваща техника. Така се появява ELICA Elevator, което по късно е преименувано на ELICA PROcessing, тъй като компанията измества фокуса към доставка на цялостни решения за обработка на зърно, семена и храни.

Групата

Групата на ELICA включва общо шест компании, като повечето са производствени. Освен ELICA Processing, италианското дружество ELICA ASM и новорегистрирания производител на катамарани ELICA Yard в групата е и предприятие за белен слънчоглед и производство на олио Elica Oil.

Професионален мечтател

Първото изложение, на което представят продукта си, е Пловдивският панаир. И до днес Радулов ясно помни ироничните подмятания, които получава от останалите изложители. Това обаче само го мотивира да подобри продукта си.

"Казваха ми, че съм мечтател и че никой няма да си купи "трабант", като може да си поръча лимузина. В началото предимството ни беше, че сме по-евтини от международните ни конкуренти. Сега продуктите ни са или на същото ценово равнище, или дори малко над средното, защото сме уверени, че предлагаме изключително качество" , обяснява Радулов.

Прочетете останалите истории от "Книга на фамилния бизнес в България 2022" тук

Желанието на Йордан Радулов е компанията да е изцяло инженерингова - да проектира машините, а различни подизпълнители да произвеждат отделните компоненти. Опитват да работят на този принцип до 2016 г., но стремежът да подобрят контрола на качеството и да улеснят логистиката ги принуждава да прехвърлят почти всички дейности в Силистра - лазерно рязане, огъване, заваряване, студена обработка на метали и дървообработка. На външни изпълнители се възлагат само специфични работи като поцинковане и прахово боядисване.

"Разходите ни щяха да са по-ниски, но това, че контролираме целия цикъл ни дава увереност в качеството, което предлагаме", аргументира се Радулов.

Специализирай и владей

Истинският възход в бизнеса на компанията идва, след като решава да се фокусира върху развитието на технологията за белене на слънчоглед.

"В един момент светът реши, че ще готви с белен слънчоглед, че ще яде хляб с белен слънчоглед. Търсенето му се повиши рязко, а никой нямаше наистина добра технология да го бели. Ние вече имахме технология и решихме да се съсредоточим в развитието й", разказва Йордан и допълва, че никой от конкурентите му не решава да се развива в тази сфера. Уверено твърди, че в този сегмент предлагат най-добрите технологични решения откъм рандеман и енергоемкост.

Нещо повече - доскорошните му конкуренти стават негови клиенти, като залагат в офертите си техните машини, като част от цялостната инсталация.

"Наскоро имахме такъв случай в Русия. Три компании се борят да спечелят поръчката за оборудване на голяма фабрика за производство на олио, но и трите компании в офертите си бяха заложили нашата технология за белене на слънчоглед", разказва с усмивка предприемачът и допълва, че ако една средна по обем маслобойна струва около 20 млн. евро, то тяхното оборудване е между 1.5 и 2 млн. евро.

Да купиш италианския си доставчик

В края на 2020 година групата прави нова смела крачка в развитието си. Чрез инвестиционното си дружество "Елика инвест" групата придобива италианския си доставчик Advanced Sorting Machines (ASM) от досегашния му германски собственик Sesotec. Базираната в Болоня компания е специализирана в производството на оптичните сортиращи машини, като двете компании ги свързва 12-годишно партньорство. Българското предприятие използва оборудването на ASM в технологичните си линии като допълнение на механичното почистване на семената. Решението за придобиването е стратегическо, защото добавя към портфейла ѝ производител на ключови компоненти, които практически вече ще се произвеждат вътре в групата.

Освен това сделката позволява на ELICA да разшири пазара си, тъй като оптичните машини на ASM се използват в повече от 50 страни. В завода в Болоня, където работят около 30 души, основната дейност е дизайн, разработка на софтуер и сглобяване, а металните части досега са се доставяли от друга италианска компания. Сега това производство е прехвърлено в предприятието в Силистра, откъдето се изпращат готовите корпуси за насищане с компоненти.

"Имаме стъпка в сърцето на Европа. Чрез техните контакти и мрежа по-лесно сключваме сделки в Западна Европа, където доскоро ни гледаха с подозрение. Сега завършваме проекти в Австрия и Франция. Договаряме нови два в Италия", аргументира решението за сделката управителят на ELICA PROcessing Детелина Радулова.

По думите й голямото предизвикателство, което е на дневен ред, е да оптимизират дейността си и да повишат ефективността на производството, като засилят фокуса върху научноизследователската и развойната дейност. Подобряване на текущите технологии и развитие на нови.

Път на младите

С трудно прикрита гордост Йордан Радулов казва, че заслугата за успешното приключване на сделката е изцяло на сина му Калоян, който от няколко години отговаря за бизнес развитието на компанията. "Той има огромен потенциал. Казвам го не защото ми е син, а защото виждам колко фокусирано и отдадено работи", допълва той.

От своя страна Калоян разказва, че винаги е искал да работи за развитието на семейния бизнес. Първият му работен ден в компанията започва няколко часа след полета, с който се прибира директно след дипломирането си в специалност "Бизнес мениджмънт" в Coventry University, Великобритания. "Всичките ми курсови работи в университета бяха на тема ELICA или по някакъв начин бяха свързани с бизнеса ни. В деня на церемонията по дипломиране хванах късен полет до България. В осем на следващата сутрин бях в офиса", обяснява Калоян.

Трима Радулови и една лодка

Заедно взимат решението да разработват и друг сегмент на дейността си - производството на 50-футови двукорпусни катамарани. Идеята се заражда в главата на Йордан, след като вижда соларен катамаран, който преминава по Дунава край Силистра. Толкова е впечатлен от плавателния съд, че го настига с моторна лодка и се запознава със собствениците. Оказва се, че е пилотен модел, разработен от семейството, което го управлява, и предстои да започнат масово производство. Кани ги в производствената база на компанията и те казват, че сравнително лесно с наличните технологии може да започне композитното производство на плавателни съдове - яхти, лодки, както и други части и детайли от фибростъкло и карбонови нишки.

Радулов обаче мечтае с размах и започва проучване на възможностите да изработят собствен модел, който да пуснат в серийно производство.

"Това е най-рисковото решение, което съм взимал, но съм спокоен, че съм го поверил на добре подготвен човек, с огромен потенциал. Ако Калоян беше отказал да поеме този бизнес, никога нямаше да се захвана", казва Йордан Радулов, а за негово щастие ентусиазмът на сина му е дори по-голям от неговия собствен.

"Имаме дългогодишен опит в производството, от снабдяване до доставка, в металообработката, и сме сигурни, че можем да приложим този опит в разработката на яхти, като предоставим много качествен продукт, обяснява Калоян Радулов. По думите му, преди да се "хвърлят в дълбокото", правят много детайлно проучване, което показва, че пазарният потенциал е огромен.

"Търсенето значително надхвърля предлагането, като всички производители работят със списък на чакащи от по няколко години. Тоест, ако си поръчаш сега, ще можеш да получиш след минимум две години", разказва Калоян Радулов и допълва, че част от стратегията им е паралелно с работата по техния модел да произвеждат модели за други компании, като вече изпълняват няколко поръчки.Компанията произвежда завършени спортни тримарани - Marin Trimarans, както и матрици за ALVA YACHTS.



Елица, бохемската душа във фамилия Радулови

Макар да носи нейното име, първородната дъщеря на Йордан Радулов, Елица, избира различен от семейния бизнес път за себе си. От няколко години тя развива собствен бранд натурална козметика Boho Handmande Soap and Cosmetics. Производството й е разположено в базата на компанията, а офисът й е до този на брат й Калоян.

Дейностите по изграждането на първите прототипи започват в началото на 2020 г. с екип от едва четирима души. В момента той се състои от 20 служители и продължава да се разраства. Към екипа са привлечени и международни специалисти с богат опит, които да ръководят и контролират процеса и обучават местните служители. Първоначалният проект е възложен на хамбургското дизайнерско студио iYacht, специализирано в дизайн на плавателни съдове. Екип от десет дизайнери и инженери са работили по индивидуалните изисквания на българската компания. След дълъг процес, преминаващ през няколко фази на прецизиране, архитектурните и инженерни проекти на първия собствен модел на ELICA YARD - OMAYA, са готови и той вече е в процес на производство.

Направената инвестиция до момента е близо 10 млн. лв., а консервативните разчети показват, че тя трябва да се възвърне за под 10 години.

В зависимост от различните добавки към продукта, класа на изпълнение и двигателите цената на луксозните плавателни средства може да достигне между 1 и 1.5 млн. евро. След приключване на работата по пилотния им модел очакванията са да произвеждат около два катамарана годишно, като междувременно изпълняват поръчки за други компании.

Прочетете останалите истории от "Книга на фамилния бизнес в България 2022" тук
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    inikolaev avatar :-|
    inikolaev
    • + 6

    Браво и успех!

    Нередност?
Нов коментар