Как се става великан

Историята на русенския производител и търговец на горива "Булмаркет груп" е показателен пример как второто поколение може да надгради бизнеса до компания за милиарди

От ляво надясно - Младен, Станко и Деян Станкови
От ляво надясно - Младен, Станко и Деян Станкови
От ляво надясно - Младен, Станко и Деян Станкови    ©  Минко Минев
От ляво надясно - Младен, Станко и Деян Станкови    ©  Минко Минев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Книга на семейния бизнес

Историята на семейство Станкови и тяхната "Булмаркет груп" е част от четвъртото издание на "Книга на фамилния бизнес в България". Проектът се реализира от EY Bulgaria в партньорство с вестник "Капитал" и е част от глобалната инициатива на EY за фамилните компании и приемствеността между поколенията.

"Ние сме отбор аматьори, които някак си успяват да се справят", казва с усмивка собственикът и основател на "Булмаркет груп" Станко Станков. Несъзнателно това изречение и предхождащият го разказ за историята на бизнеса му събуждат аналогията с мъжкия национален отбор по бобслей на Ямайка, чиито членове не са виждали сняг, никога не са се занимавали професионално със спорт, но успяват да се класират за участие на зимните олимпийски игри през 1988 г.

През над 30-годишния си предприемачески живот той се захваща с разнородни и напълно непознати за него бизнеси. Учи се в движение и успява да ги развие от нула, проявявайки завиден спортен хъс и постоянство. Мениджърският екип, с който той развива бизнеса си, също е съставен основно от хора, придобили целия си професионален опит в рамките на групата. За разлика от четворката бобслей на Ямайка, които, макар и да се превръщат във всеобщи любимци, не довършват състезанието, "отборът аматьори" на Станко Станков дава сериозна заявка да заеме челните места в бизнес секторите, в които участва, и да отбележи сериозни финансови рекорди.

На консолидирана база приходите на дружествата в групата на "Булмаркет" за 2021 г. надхвърлят 4 милиарда лева, а очакванията са през текущата година да поставят нов рекорд.

За над 20-те компании в орбитата на "Булмаркет" работят над 1400 души, като бизнесът е структуриран в две независими, но взаимно допълващи се направления. "Булмаркет груп" е шапката на всички дружества, занимаващи се с търговията с минерални горива и логистичните дейности, като "Булмаркет ДМ", "Булмаркет рейл карго", "Булмаркет автотранспорт", "Порт Булмаркет" и т.н.

Второто направление се занимава с производството и търговия на биодизел, фармацевтичен глицерин и остатъчните продукти. Това са първият завод за биодизел на семейството в Сливо поле - "Астра биоплант", заводът за сурови растителни масла и шрот "Олео протеин" и вторият завод за биодизел и фармацевтичен глицерин "Оберьостерайхише биодизел България". Както и наетият завод "Хай протеин" в Провадия.

Астра биоплант

Собственици:
Станко Станков

Година на създаване: 2006 г.

Оборот 2021: 3.33 млрд. лв

Печалба 2021: 227 млн. лв.

Брой служители: 189

Впечатляващият финансов резултат на групата се дължи най-вече на компанията "Астра биоплант", която от няколко години се нарежда в челната петица на търговците на биодизел в Европа и която през 2021 г. отчита приходи 3.34 млрд. лв. и печалба 227 млн. лв. По този показател дружеството заема трето място в класацията на най-големите компании в България, а ако разчетите за увеличаване на оборотите през текущата финансова година се сбъднат, най-вероятно ще се изкачи на призовото място за 2022-ра.

От ферма за охлюви и фурна за хляб до бизнес за милиарди

"Аз съм упорит човек и не се отказвам лесно. Никога не правя сметки за утре и бързите печалби не са ми интересни. Не харесвам утъпкани пътеки. Истинско удовлетворение ми носи да видя резултатите от проправения от мен път", казва за себе си Станко Станков.

Историята на управляваните от него бизнеси потвърждава думите му. Той завършва ВИНС - Варна, специалност "Счетоводство и контрол", а след това работи като икономист, главен счетоводител и началник финансов отдел в родната община Балчик.

Първото си дружество регистрира през 1989 г. по знаменития Указ 56 за стопанската дейност, който цели законодателно поощряване на частния бизнес в България. Идеята е заедно с партньори да отглеждат охлюви, но бързо се отказва от това начинание и прехвърля дяловете си. В периода между 1991 и 1995 г. е кмет на Балчик, а след изтичане на мандата регистрира ново дружество, като този път предметът на дейност е ресторантьорство и хотелиерство. Междувременно отваря и собствена фурна за хляб, а в магазинната мрежа, където се предлага, го кръщават "хляба на Станко".

През 1997 г. регистрира дружеството "Булмаркет ДМ", като абревиатурата ДМ е от първите букви на имената на синовете му Деян и Младен. Малко след като новото дружество е факт, се появява възможност да купи газово стопанство за пропан-бутан с цех за производство на газови бутилки в Русе. На хартия сделката е приключена между пловдивска компания и някогашното дружество "Тежко строене", но купувачът не успява да събере финансовия ресурс да довърши сделката и търси кой да покрие вече платения депозит и да доплати останалата сума по договор.

"Предложиха ми го като рентабилен бизнес, но аз нищичко не разбирах от него и много, много се чудих и си казах: А, не! Това не е за мен", спомня си Станков.

Възможността на хоризонта обаче не му дава мира и със седмици обикаля обектите на "Топливо", които към онзи момент са единствените, предлагащи газови бутилки за бита. "Като видях какви опашки се вият, започнах да размислям." Продажбата е финализирана, а голяма част от финансирането е с банков заем. Започва да развива производството на газови бутилки, като дори стартира износ за Турция. Скоро обаче в Турция започват аналогични производства и агресивен внос в България. Това принуждава Станков да затвори цеха. В същото време търговията с пропан-бутан се е развила достатъчно и той съсредоточава усилията си в това направление. Закупеното газово стопанство има собствено хранилище с 600 кубика и именно то се оказва най-доходоносният актив. Първата доставка получава от "Нефтохим Бургас", но впоследствие решава да опита да направи внос от Румъния. Дори става ексклузивен партньор на "Петром" за България, а скоро след това и на "Перм газ".

На гребена на вълната

"Маржовете бяха фантастични. Ние получавахме пропана на 95 долара за тон на молдовско-румънската граница, а в България се продаваше по 400 долара", разказва Станко Станков.

В началото на милениума пропан-бутанът не се облага с акциз. Това е и една от причините цената му да е по-атрактивна и в рамките само на година потреблението да скочи от 3 хиляди тона на месец на 50 - 60 хиляди.

"Хванахме гребена на вълната. Вече имахме точните активи, структура и контакти. Това е и основата, върху която започнахме да изграждаме всички останали бизнеси", разказва Станко Станков. По думите му с бума на пазара на пропан-бутана газстанциите започват да никнат като гъби и той решава да се съсредоточи във вноса и в търговията на едро.

Жп превозвач по принуда

Бизнесът с пропан-бутан и съпътстващите го маржове се оказват доста приятни, но не така стои въпросът с трудните логистични задачи, с които неизменно е свързан. В продължение на няколко години Станков използва като подизпълнител за вноса от румънската граница до базата си в Русе държавното дружество "Тежко машиностроене", което в онзи момент е собственик на един локомотив и жп линия до граничната гара Север.

"Един ден дойдоха и казаха: ще ликвидираме тази част от бизнеса. Така и така работим само с теб, ако искаш, купувай локомотива и линията, преназначи хората и действай. И през ум не ми беше минавало да ставам жп превозвач, но нямаше как", продължава разказа си Станков.

"Аз съм упорит човек и не се отказвам лесно. Никога не правя сметки за утре и бързите печалби не са ми интересни. Не харесвам утъпкани пътеки. Истинско удовлетворение ми носи да видя резултатите от проправения от мен път", казва за себе си Станко Станков.

Впоследствие излиза законът за либерализация на железопътния товарен транспорт. Този път не по принуда, а по сметки решава да кандидатства за лиценз.

"Тарифата на БДЖ за първите 20 км беше много висока. Ние си взимаме вагоните от гара Север до базата ни и си ги возим до нея. От гара Север до гара Разпределителна обаче инфраструктурата не е наша, а на НКЖИ. Само 5 километра са, но таксата на БДЖ за първите 20 км беше 3 евро на тон, а нашата себестойност е 0.3 евро", обяснява логиката си той.

Така един ден през 2005 година Станко Станков се озовава пред сградата на Министерството на транспорта. Пита портиера дали може да го свържат с човек, който отговаря за лицензите за жп превози. След по-малко от половин час се озовава в кабинета на един от експертите, натоварен с все още екзотично звучащата "либерализация на железопътния превоз в България".

"Представих му се, обясних каква е дейността на дружеството ни, че знам за този закон и искам да кандидатствам за лиценз. Говорихме и каза, че са отказали лиценз на "Кремиковци" заради лошо финансово състояние. Пита ме дали имаме 500 хиляди оборот - казах, че имаме." В онзи момент приходите на "Булмаркет ДМ" вече са достигнали около 30 млн. лв., а като бонус дружеството има и завиден положителен финансов резултат. След по малко от час същият разговор се повтаря и в другия кабинет и го изпращат с усмивки и уверение, че ще му съдействат максимално, както и с трудно прикрита радост, че най-сетне ще си оправят "отчетите за пред Брюксел". Скоро след това "Булмаркет" получава първия лиценз за частен жп товарен превозвач, а България отчита, че е постигнала либерализация на железопътния транспорт.

Компанията на Станков дори става подизпълнител на БДЖ за една малка отсечка, но паралелно с това намира други частни клиенти. Купуват още един локомотив, после още един и още един.

Апетитът идва с превозите

"Оказа се, че има бизнес, и то добър, и продължаваме да го развиваме с голям апетит", казва Станков.

Към днешна дата групата е вторият по големина превозвач в България след държавната "БДЖ Тежкотоварни превози", като държи около 18% от пазара през дружеството "Булмаркет рейл карго". В началото на октомври дружеството на Станков обяви, че придобива и румънския си конкурент Vest Trans Rail за 17 млн. евро. Русенската компания вече има собствен жп превозвач в северната ни съседка, но пазарният му дял е под 1%, а с настоящата сделка ще може да осъществи плана си да има около 10% от пазара в рамките на идните от три до пет години. Компанията вече има собствен превозвач и лиценз в Сърбия, а средносрочните й планове включват и разрастване на бизнеса в Унгария. "Булмаркет рейл карго" е собственик на над 30 локомотива, а приходите на жп оператора за 2021 г. са близо 52 млн. лв.

Паралелно с жп транспорта групата развива и инвестира и в друга съпътстваща инфраструктура и технологии. През дружеството "Порт Булмаркет" групата е собственик на най-голямото частно пристанище за обществен транспорт на река Дунав в България с многофункционален терминал, включващ трите вида транспорт - жп, авто и воден, свързани с обща газопроводна и продуктопроводна мрежа, със складово стопанство и обслужващи помпено-компресорни станции. Групата притежава и няколко терминала за газ и нефтопродукти в България и Румъния, като част от доставките до тях се извършват по река и море със собствени кораби.

Булмаркет ДМ

Собственици:
Станко Станков

Година на създаване: 1997 г.

Оборот 2021: 441 млн. лв

Печалба 2021: 1.15 млн. лв.

Брой служители: 99

"Първият ни терминал изградихме в Румъния, точно на границата между Молдова и Украйна, където влизат руските линии и можем да претоварваме. Там имаме и собствено пристанище с морско газене, където влизат и морски и речни кораби."

Воденичен камък или носеща ракета

Вдъхновен от идеята, че европейските директиви могат да генерират бизнес, Станков вижда ниша в новата нормативна рамка за биогоривата и решава да изгради завод за биодизел. Появата на "Астра Биоплант" в Сливо поле е през 2008 г. Заводът започва работа година по-късно с бавни темпове, като в началото и процентът биокомпонент в горивата е нисък.

"Имам две години до пенсия и съм твърдо решен да намаля темпото. Представям си се като председател на надзорния съвет и ще обсъждам само стратегически решения. Не че съм се преуморил, просто усещам, че бизнесът има нужда от по-свеж и широк поглед, а вярвам, че Деян и Младен го имат. ", казва Станко Станков

През 2010 г. "Булмаркет ДМ" купува втори завод в австрийския град Енс от Райфайзенбанк. Заради отдалечеността от суровината той ползва сурови растителни масла, произведени от "Олео протеин", друго дружество от групата, намиращо се на площадката в Русе.

"Това беше голяма агония. Возихме суровината до Австрия, а след това готовата продукция до България", спомня си Станков. По думите му това е бил един от най-критичните моменти в развитието на бизнеса му и на моменти е мислил, че ще повлече всичко вече съградено със себе си.

"Агонията" продължава две години, като накрая компанията решава да премести австрийския завод на българска земя и по-точно на площадката на КТМ - Русе, където да бъде свързан директно с тръбопроводи с "Олео протеин". Преместването струва 3.5 млн. евро.

Щафетно бягане на дълги разстояния

От няколко години Станко Станков е подал щафетата на по-добрите състезатели в отбора - синовете му Деян и Младен.

По-големият, Деян, е поел изцяло развитието на търговията и производството на биодизел, а по-малкият, Младен, отговаря за търговията с минерални горива и дружествата, свързани с транспорт и логистика. Преди да заемат сегашните си позиции, и двамата преминават през различни нива и дружества в групата. Деян има магистърска степен по бизнес мениджмънт от Виенския икономически университет, а Младен - по бизнес администрация от испанския Universidad Europea.

Според Станко Станков именно на тях двамата се дължи стремглавият възход на групата, а самият той определя етапите в развитието бизнеса на "ерата преди Деян и Младен" и "ерата след Деян и Младен".

"Може и да съм пристрастен, но за мен няма по-компетентни, можещи и доверени хора от тях. Показват го и резултатите. Особено що се отнася до развитието на "Астра Биоплант", разликата преди и след е поразителна", обяснява Станко Станков.

Ерата "Деян и Младен"

"Когато започнах работа за "Астра Биоплант", 90% от продажбите ни бяха за един клиент. Концентрираш много риск. Ако загубиш търга, ако по някаква причина спре смесването, не можеш да си платиш дори финансовите разходи", спомня си Деян Станков и допълва, че в онзи момент на компанията е необходимо да реализира оперативната печалба 2 млн. лв. месечно само да покрие разходите си. По думите му това е извънземен марж за производствена компания, зависима от един основен клиент.

Първоначално концентрира усилията си в намаляване на производствените разходи, но съвсем скоро му става ясно, че колкото и да ги минимализира и да опитва да повиши ефективността на производството, балансът на дружеството трудно ще стане положителен. Като капак в най-добрите за производство летни месеци компанията се оказва с пълни резервоари и трябва да спре работа.

Така идва решението да наблегнат върху търговията и да развият собствена складова мрежа. Започват с хранилище във Варна, след това в Италия, Испания и Холандия. Купуват биодизел от други производители и доставят на най-големите рафинерии в Европа. В момента дружествата в групата произвеждат около 350 - 360 хиляди тона годишно, а обемът на търговия за настоящата година се очаква да достигне до 1.8 млн. тона.

Това е близо 10% от общия европейски пазар и според вижданията на Деян Станков това е и здравословният таван на растеж на бизнеса им.

През последните няколко години кoмпaниятa ce ĸoнцeнтpиpa въpxy peaлизaцията нa биoдизeл oт втopo пoĸoлeниe, ĸoйтo ce пpoизвeждa ocнoвнo oт oтпaдни cypoвини ĸaтo изпoлзвaни oлиa зa гoтвeнe и ocтaтъчни мaзнини. Като част от тази стратегия преди година регистрират свое дъщерно дружество в Китай, което се занимава с изкупуване на отпадни суровини, като към момента вече имат и два големи склада.

"Сега концентрираме усилия в региона, в който сме логистично най-силни. Това е Централна и Източна Европа. В нашия бизнес логистиката е огромно предизвикателство. Работим с над 20 спецификации за различните пазари. Трябва да се достави в същия месец заради котировките и заради стандартите, които се променят от лято към зима", обяснява Деян.

Тук идва и естествената синергия с бизнеса, ръководен от брат му Младен и плановете за развитието му, а именно да са лидер в пазара на железопътните товарни превози в района на Балканите.

"Идеята е дружествата от групата да са основният клиент, който да гарантира минимум 30% от обемите, а всичко отгоре да е екстра", обяснява бизнес логиката Младен Станков и допълва, че пандемията и съпътстващата я криза във веригата на доставки са доказали, че железопътният транспорт е най-устойчивата алтернатива в Европа.

Младен Станков разказва, че от миналата година до края на 2023 г. ще бъдат инвестирани 60 млн. евро в жп сектора. Освен приключилото придобиване на румънската Vest Trans Rail и развитието на превозвач в Сърбия това включва и възобновяването и развитието и на жп завода, придобит от компанията - Локомотивен и вагонен завод в Русе. Вече е стартирала рехабилитацията на сградния фонд, а на следващ етап там ще започне ремонт и производство на товарни вагони и локомотиви.

Що се отнася до търговията с минерални горива, Младен Станков разказва, че в момента стратегическата им цел е да разширят пазарите, на които присъстваме, както и продуктовото им портфолио - петрол, битум и т.н. В региона на Балканите по-голям търговец на пропан-бутан е само "Ромпетрол", който обаче е и преработвател. Компанията оперира на пазарите в България, Македония, Румъния и Сърбия, а от началото на войната в Украйна е един от големите вносители и за този пазар, като терминалът на компанията на границата с Молдова от входен е станал изходен посока Украйна.

Краткосрочните планове на Станко Станков пък са да се оттегли от оперативната дейност .

"Имам две години до пенсия и съм твърдо решен да намаля темпото. Представям си се като председател на надзорния съвет и ще обсъждам само стратегически решения. Не че съм се преуморил, просто усещам, че бизнесът има нужда от по-свеж и широк поглед, а вярвам, че Деян и Младен го имат."

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • - 2
    • + 6

    Комунистите се превърнаха в едри капиталисти. Това е цялата "статия", преразказана в едно изречение.

    Нередност?
Нов коментар