Да отпечаташ успеха

Вече над 30 години издателска къща "Хермес" издава по 240 книги на година, а тиражите са достигнали милиони

От ляво надясно Стефан, Стойо и Наталия Вартоломееви
От ляво надясно Стефан, Стойо и Наталия Вартоломееви
От ляво надясно Стефан, Стойо и Наталия Вартоломееви    ©  Минко Минев
От ляво надясно Стефан, Стойо и Наталия Вартоломееви    ©  Минко Минев
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Книга на семейния бизнес

Историята на семейство Вартоломееви и тяхното издателство "Хермес" е част от четвъртото издание на "Книга на фамилния бизнес в България". Проектът се реализира от EY Bulgaria в партньорство с вестник "Капитал" и е част от глобалната инициатива на EY за фамилните компании и приемствеността между поколенията.

С годините в България се е налагало едно убеждение, че хората четат по-малко книги и интересът към тях се понижава. Една пловдивска компания опровергава този мит. За повече от 30 години създадената от Стойо Вартоломеев издателска къща "Хермес" е продала милиони копия, за последните над 14 никога не е била на загуба и не е спирала да инвестира в права, нови заглавия и печат. Всичко това в един силно конкурентен и пренаситен със заглавия сектор. С приходи за милиони и над 80 служители, днес компанията не спира да се развива, а с поемането на все по-голяма част от дейността й от наследниците се отправя към нови хоризонти.

Както при повечето успешни семейни компании в България, историята на "Хермес" също започва от късния соц и преминава през бурните промени на 90-те, а по страниците й са изписани куп любопитни и смешни ситуации. Които не отказват създателя й и го водят до успеха.

В началото Стойо Вартоломеев е учител в малкото родопско село Върбина. След кратък престой там решава да се завърне в Пловдив, където слага край на тази страница в своя живот, защото, както сам казва, "видях подводните камъни и се отдадох на свободна литературна практика". Така през 1980 г. бившият вече учител е приет под крилото на издателство "Христо Г. Данов". В началото задачите му са свързани с рецензиране на ръкописи, а след известно време започва на твърд хонорар със задължение да изчита по 100 ръкописа и да избира 5 от тях.

"Това ми позволи да се запозная с големи български автори, млади тогава като Виктор Пасков и Здравка Евтимова, тъй като работата в "Христо Г. Данов" ми даде възможността да бъда и техен редактор. Без този опит, който получих там, издателство "Хермес" нямаше как да се роди", споделя Вартоломеев.

Ролята му в "Христо Г. Данов" не се изчерпва само като редактор, който прави подбор и запознанства с автори, а неволно навлиза и в школата по маркетинг. Заслуга за това до голяма степен има промяната на политическата ситуация в страната и създалата се от там нова финансова реалност за издателството, в което работи. "За да балансират финансово, ни даваха да продаваме книги, но не всеки беше ентусиаст като мен", споделя Вартоломеев.

Така се захваща да продава книги за първи път на масичка, която слага пред супермаркета до неговия блок в жк "Тракия". На нея се събирали около 8 книги. Подобно съоръжение поставя и на пешеходния мост на Марица, там е и мястото, където дъщеря му Наталия прави първите си стъпки в бизнеса на баща си. Това се случва, докато учи в Търговската гимназия в Пловдив, а после и икономика в ПУ "Паисий Хилендарски".

"От дете бях навсякъде с баща ми, а когато започна да продава книги, ме взимаше със себе си и започнах да трупам търговски и социален опит, а тогава бях на 14 години. В свободното си време бях там, на масичката до пешеходния мост, и продавах книги", споделя тя.

Директните продажби на улицата се оказват ключов момент в развитието на баща й като търговец и маркетинг стратег. Допирът с преминаващите хора и клиентите му дава ясна представа какво се търси и кои са най-добрите начини за продажба. Така се заражда и идеята за издателство "Хермес". То не е изцяло кръстено на гръцкия бог, а на неговата гръцко-египетска версия от Птолемеевата династия - Хермес Трисмегист, породено от синкретизъм на гръцкия Хермес и египетския Тот. Кръстник е покойният българския писател д-р Тодор Янчев, който приживе е близък приятел на Вартоломеев. "Юридическият кръстник" на издателството пък е бившият президент на България Петър Стоянов. Той е адвокатът, който вписва компанията в Търговския регистър през 1991 г.

Седем са малко, 21 недостатъчно, 31 са точно

На 20 ноември същата година излиза и първата официална книга на "Хермес" - "Тайнствените сили в природата" от Камий Фламарион. Тя заедно с последвалите я две според Вартоломеев не се представят достатъчно добре, което е проблем за прохождащото издателство. В този момент се ражда идеята за създаването на поредица от книги, които се превръщат в първия истински успех на компанията и я изстрелват в бизнеса - "31 забравени любовни романа".

"От разговорите ми с хората разбрах, че има желание за любовни романи, и ми хрумна да се направи една поредица. Защо 31 романа точно? Седем ми се сториха малко, 21 недостатъчно и имах вътрешно чувство, че трябва да са просто 31. За 2 години тази поредица продаде 4 млн. екземпляра, а най-ниският тираж беше 130 хил. бройки", спомня си Вартоломеев.

Високите продажби на поредицата той отдава до известна степен и на маркетинг стратегията, която използват - във всяка книга има талон и ако се съберат всички талони от книга от 1 до 10, то 11-ата е безплатна и така с 21-ата и 31-ата. Това, споделя управителят, е и единственият път, когато хората не са търсили име на автор или произведение, а номерата на самите книги.

Издателство "Хермес"

Година на създаване: 1991 г.

Приходи: 8,6 млн. лв. (2021)

Брой служители: 80

С издаването на тази поредица начинът за продажби и мащабите еволюират значително - от продажби по борси и масичките до камиони с по 82-83 хил. екземпляра, които биват откарвани до централен квартал в София, а там търговци чакат и взимат по 2-3 хил. бройки наведнъж. Целия процес за продажба на около 165 хил. книги отнемал само около два часа според Вартоломееви. Имайки предвид, че тази дейност се извършва доста показно, и то в столицата, в едно доста бурно и криминално време, изниква въпросът "имало ли е натиск върху "Хермес".

"Нямахме никакви проблеми, защото никой не допускаше, че от книги може да се правят пари", споделя Вартоломеев.

Покрай успеха на "Хермес" се зараждат и други издателства, които според Наталия Вартоломеева се опитват да издадат заглавия от 31-те романа, но с други корици и имена. В крайна сметка вече създадената марка от Пловдив се налага без конкуренция.

Печатницата в действие

Тези 31 романа стават основите на успеха на тогава младата издателска къща, а добитите от тях опит и средства позволява разгръщането на бизнес модела. Най-важната първа стъпка за Издателска къща "Хермес" е разширяването на набора от заглавия. Благодарение и на вече по-отворените граници, заради падането на Желязната завеса Вартоломеев започва да посещава панаири на книгата в градове като Париж, Лондон, Франкфурт, Чикаго и др. Там той трупа опит и познания от международната сцена, като успява да осигури правата на съвременни чужди автори и заглавия.

"Забавно е как на изложение във Франкфурт много харесах едно произведение и понеже носих с мен куфар с пари, защото по онова време банковите преводи бяха бавни и много скъпи, се доближих до издателството и ги попитах дали мога да платя цялата сума на момента кеш. Тогава германецът, който седеше и гледаше много сериозно, изведнъж се изстреля и с широка усмивка ми отвърна: "Най-обичам търговията кеш", споделя Вартоломеев.

Добавят се и издания за различни възрастови групи като поредицата от книги за деца "Златно перо", която включва над 60 заглавия с общ тираж 2.5 млн. бройки. Друга цел по това време е да се търси разрастване на броя български автори, които могат да предложат.

"Малко хора попадат в бранша само за да правят пари. Много от колегите виждат мисия в този бизнес. Например повечето читатели не искаха и да виждат български автори, но ние ги издавахме, бяхме постоянни в това и така клиентите даваха повече шанс на родните автори", коментира Вартоломеев. Така излиза и позабравеният роман на Георги Божинов "Калуня-Каля", преиздаден от "Хермес" през 2014 г. Оттогава има 15 тиража и над 35 хил. продадени копия.

След като приблизително 16 години издателската къща прави своите продажби само на едро и директно с търговците, през 2007 г. Вартоломеев решава да започне и изграждането на верига от книжарници. Първите са в София и Пловдив, а от там отваря такива и във Видин, Русе, Варна, Бургас и др., като сега общият им брой из страната е 12.

До този момент от издателската къща са излезли 3 хил. заглавия с тираж 25 млн. екземпляра, а най-продаваната книга за последните няколко години е "Тънкото изкуство да не ти пука" от Марк Менсън с издадени над 60 хил. броя.

Паралелно с разширяването на дейността "Хермес" навлиза и в света на дигитализацията, която Вартоломеев определя като втория му най-голям конкурент след държавата и финансовия министър с определяния от тях ДДС за сектора. Дълги години издателите се бореха за намаление на ставката, както е и в други държави. Свалянето на ДДС от 20 на 9% за книгите в крайна сметка дойде покрай ковид кризата като подкрепяща мярка за сектора.

Битката е за свободното време

Голямата битка е и за свободното време на хората, където интернет и технологиите предлагат все повече възможности. Това са не само забавленията като видеоигрите, аудиокнигите, филмите, но и онлайн платформи като YouTube, Twitch, социални мрежи, където хората прекарват все повече време.

За да се изправи пред тези предизвикателства, важната роля в "Хермес" поема синът Стефан. Програмист, завършил информатика в Софийския университет, със свой собствен бизнес, той дълго време няма голямо желание да бъде част от издателската къща. Той самият определя себе си като "черната овца". Днес обаче Стефан има идеи за развитие на "Хермес", като се възползва от познанията си за технологиите.

"Един от проблемите според мен е в твърде големият избор", казва Вартоломеев-младши. "Когато влезеш в една книжарница, в която има 20-30 хил. заглавия, е трудно да се ориентираш какво точно да си вземеш. Хората, които четат между 20 и 50 книги на година, знаят какво искат, но онези, които четат по 5 - 10, не са сигурни. В началото аз не обичах да чета, беше бавно и мудно за мен до момента, в който започнах да чета за програмиране, а впоследствие открих фентъзи и фантастика. Затова смятам, че откриването на правилните книги за правилните хора е ключът за този бизнес. Случвало ми се е да прочета анотацията на книга и да не ми хареса, но книжарят ми описва книгата и след това съм я взел заради неговото отношение", споделя Стефан Вартоломеев.

Освен това има идеи за създаване на онлайн платформа за четене на произведенията, макар това според него да носи известен риск. Създаване на единна платформа, където всички издатели да споделят своите книги, крие рискове да се създаде ситуация подобна на стрийминг услугите като Netflix,Amazon, Hulu и т.н.

"Такова дигитално решение обаче би ни позволило да навлезем на друг пазар - този на българите в чужбина. Често хората там са ми споделяли, че искат да четат, но просто няма къде и как, а техните деца, които са израснали извън България, вече предпочитат аудиокниги, защото просто е по-лесно възприемането на информация по този начин, тъй като не са чели много на български", споделя Стефан Вартоломеев.

Друго важно нещо, което трябва да се развива според Наталия Вартоломеева, е да се работи и избират автори с перспектива, а не, както е известен терминът в музиката, one hit wonder, тоест да се направи фурор с едно произведение и дотам. Освен това всички в семейството смятат, че и самите автори трябва да имат повече познания за издателския бизнес, тъй като това е двустранен процес, който и двете страни имат интерес да върви гладко. Защото една книга е успешна не само когато се продаде първият й тираж, а успее да плени читателите и така да си осигури дълъг живот и възможност за преиздаване.

А кога една книга е печеливша? Зависи изцяло от сумата за нейното издаване и тираж. "Това е много важно в сегашната ситуация на свръхпроизводство на книги", споделя Вартоломеев и допълва, че това е фактор, който влияе негативно на индустрията, защото има твърде голям избор за читателя.

Наследството

Днес, повече от 30 години след като създава "Хермес", Стойо Вартоломеев отваря друга важна страница в бизнеса и живота - постепенно предава управлението на своята компания на двете си деца Наталия и Стефан.

"През 2022 г. реших малко да се разтоваря от отговорност, но като баща знам, че няма как само едното дете да сподели успеха, и поговорихме за следващата стъпка", казва Вартоломеев, визирайки страничния бизнес на сина си Стефан.

"Един от големите проблеми на хората, които имат успешен бизнес и са го градили дълги години, в крайна сметка е има ли кой да го наследи. Това е голям проблем и в нашия бранш, където има много добри издателства, но поради липсата на приемственост или възможността някой да ги поеме може да изчезнат след известно време", казва Стойо Вартоломеев, който разбира този проблем и вече е направил следващата стъпка - да прехвърли дялове към Наталия и Стефан.

"Има нужда от споделена отговорност и затова е хубаво младото поколение да се включи активно", казва Вартоломеев. Затова и когато става въпрос за бъдещето, той вече е спокоен.

Прочетете останалите истории от "Книга на фамилния бизнес в България 2023" тук